V Německu existuje spousta pojišťovacích aplikací. Používají je lidé vůbec?
Němci mají v průměru šest různých pojištění. A to velmi často u různých pojišťovacích ústavů. K přehledu nad vlastními pojistnými smlouvami proto existuje v Německu mnoho nabídek, kterými lze podpořit vlastní správu pojištění. Ale jsou pro zákazníky známé a využívají je v praxi?
Jak jsou známí poskytovatelé aplikací? Jaké aplikace jsou používány pro jaké účely a jak jsou s jejich funkcionalitami uživatelé spokojeni? Tyto a další otázky měla za úkol zodpovědět studie agentury psyma na on-line panelu reprezentativního vzorku německého obyvatelstva ve věku 18 až 69 let. Anketa proběhla loni v období od ledna do září. Celkem bylo posbíráno 2 096 odpovědí.
Jen asi desetina německé populace využívá některou aplikaci na pojištění, aby s její pomocí spravovala případně optimalizovala své pojistné smlouvy. Trh je přitom velmi veliký a existuje celá řada poskytovatelů. Ti v reklamách slibují, že díky aplikacím lze uspořit hodně peněz cestou optimalizace pojištění a současně získat lepší přehled o platných pojistných smlouvách.
Otázka 1: Znáte a využíváte funkcionality, pomocí nichž může člověk spravovat všechna pojištění v rámci jedné aplikace?
S odstupem je nejznámější aplikace Clark. Tu zná více než 40 % německých respondentů, jenomže pouze 5 % současně uvedlo, že ji také osobně aktivně využívá. Další nabídky značek Asuro, Wefox a Feelix byly využívány vždy po 3 % oslovených. Jejich znalost překročila vždy jen lehce hranici 10 %.
Otázka 2: Jak jste spokojeni celkově s aplikací na pojištění?
77 % uživatelů aplikace Clark jsou (velmi) spokojeni. Stupeň spokojenosti uživatelů u Clark je o něco vyšší než u uživatelů jiných pojistných aplikací, nicméně i tak je všeobecně spokojenost vysoká nad 65 % i u dalších specializovaných aplikací.
Otázka 3: Jak často používáte Vaši aplikaci pro některý z následujících druhů servisu?
Nejčastěji jsou využívány aplikace k tomu, aby měl dotyčný klient přehled o svých platných pojistných krytích a aby rozuměl tomu, jaká pojištění potřebuje. Nová pojištění jsou však přímo přes aplikace sjednávána spíše řidčeji.
Otázka 4: Jak hodnotíte Vaši aplikaci s ohledem na následující aspekty?
Respondenti byli vyzvání, aby se vyjádřili k přehledu o smlouvách, obsluze aplikace, technické úrovni ovládání, designu, strukturování a dostatečnosti poskytovaných informací. Obecně jsou uživatelé (velmi) spokojeni s jimi zvolenou aplikací. Poskytuje jim dobrý přehled a její obsluha je jednoduchá. Asuro je však s ohledem na přehlednost, technické ovládání a dostatečnost informací hodnocena o něco hůře než Clark a Wefox.
Otázka 5: Proč k podpoře svých pojištění nepoužíváte žádnou specializovanou aplikaci (např. Clark)?
Studie zkoumala, jaký poměr mají účastníci ankety k aplikacím a proč takovou vymoženost aktuálně nevyužívají. Bezmála polovina z nich odpověděla, že se doposud nezabývali dostatečně takovým druhem aplikace (46 %). 4 z 10 jsou přesvědčeni, že nepotřebují podporu podobnou aplikací (38 %). Zhruba čtvrtina důvěřuje živým bytostem – upřednostňují makléře před aplikací (24 %), a konečně desetina prohlásila, že nemá čas spravovat svá pojištění prostřednictvím aplikace (11 %).
Poté, co bylo těm, kdo produkt neznali, jeho funkce vysvětlena, byli dotázáni, do jaké míry by v budoucnu využití takové aplikace přicházelo do úvahy. A zde se ukázal jen celkově relativně nízký potenciál: pouze 14 % by takovou aplikaci v budoucnu (velmi) pravděpodobně vyzkoušelo. Zde je ale poměrně velká diferenciace podle různých skupin respondentů. Osoby s vyšším příjmem a odpovídajícím zpravidla větším počtem pojistných krytí různého druhu jsou spíše připraveny takovou aplikaci otestovat. Také mladší věkové skupiny do 40 let, obecně otevřenější digitálním službám, vykázaly podstatně vyšší připravenost v budoucnu takovou aplikaci vyzkoušet.
Otázka 7: Proč byste takovou aplikaci na pojištění pravděpodobně nevyužili?
U dotazů na důvody, proč někteří nechtějí zkusit aplikaci ani v budoucnu, padaly nejčastější reakce, že nemají potřebu nebo zájem. Další argumenty „proti“ eventuálnímu použití aplikace se týkaly bezpečnosti dat a také upřednostnění osobního kontaktu s makléřem, případně si dotyční pro správu pojištění „vystačí“ sami. Právě má-li respondent jen málo pojistných smluv, nevidí nezbytnost využít aplikaci, případně by mu to nepřineslo žádné ulehčení práce.
Otázka 8: Jaká očekávání máte z využití takové aplikace na pojištění?
Očekávání těch, kdo aplikace na správu pojištění neznali, se z velké části kryjí s oblastmi, kde aktuální aplikace poskytují servis: chtěli by především dobrý přehled o pojistných smlouvách. Navíc očekávají vedle optimalizace stávajících krytí i snadnou možnost přestupu mezi pojišťovnami, případně sjednání nových pojištění.
Závěr
V současné době aplikace tohoto druhu využívá jen málo Němců. Překážkami jsou zejména malá znalost takových aplikací, a také tkví v malé potřebě a zájmu o ně. Část populace má obavy o datovou bezpečnost anebo preferuje osobní kontakty s poradcem. Vyšší znalost aplikací na pojištění by mohla zvýšit jejich využití, protože mezi těmi, kdo je doposud neznali, jsou potenciální cílové skupiny mezi mladšími věkovými kategoriemi a vysokopříjmovými osobami.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?