Čeští a norští vědci zkoumají možnosti využití vodíku na českých železnicích - projekt by podpořen částkou 545598 EUR z Fondů EHP/Norska a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA

Projekt s názvem Regiohyt (Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích) si klade za cíl lokalizovat železniční tratě v Česku, kde by bylo z hlediska technického, ekonomického a environmentálního vhodné provozovat vlaky na vodíkový pohon. S ohledem na cíle Green Deal nebude v budoucnosti možné obsluhovat neelektrifikované tratě pomocí dieselové trakce tak, jak je tomu nyní. Elektrifikace železniční sítě přináší nutnost nákladných investic. Bateriové vlaky mají v současnosti značně omezený dojezd daný kapacitou a hmotností baterie. Vlaky s pohonem vodíkovými palivovými články sice vyžadují investice do infrastruktury, ovšem ne tak vysoké jako v případě liniové elektrifikace. Oproti bateriovým vozům pak vodíkové vlaky disponují násobně vyšším dojezdem i rychlejším doplňováním paliva. Pro jednotlivé tratě a oblasti je nicméně nutné identifikovat vhodné řešení pomocí technicko-ekonomických analýz.
Českým výzkumníkům se v rámci projektu podařilo navázat velmi cennou spolupráci s norskou organizací SINTEF, která je jednou z největších nezávislých výzkumných institucí v Evropě (2200 zaměstnanců z 80 zemí). Právě SINTEF disponuje simulačními modely pro výpočet energetických potřeb vlaků s různými způsoby pohonu. V současné době probíhá v rámci projektu analýza profilů vybraných neelektrifikovaných tratí v Česku a porovnání provozu vodíkových, bateriových a dieselových souprav. První analýzy se zaměřují na Ústecký a Liberecký kraj, kde je vysoký podíl neelektrifikovaných tratí. Pro vybrané linky vychází zavedení vodíku jako ekonomicky relevantní varianta. V současné době probíhá analýza dalších linek napříč celým Českem. Jiná část projektu se pak aktuálně věnuje dostupnosti ekologických zdrojů vodíku v závislosti na lokalitě zamýšlených plnících stanic a výpočtu emisní stopy pro porovnávané způsoby pohonu.
Projekt RegioHyt byl zahájen v roce 2021 a ukončení je plánováno na jaře 2024. Mimo provedení zmíněných analýz si klade za cíl zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti o bezemisní dopravě, vodíkových technologiích a jejich výhodách i úskalích. Podle místopředsedy České vodíkové technologické platformy, docenta Martina Paidara, „vodíkové vlaky jako stabilní odběratel velkého množství vodíku mohou zásadním způsobem přispět k rozvoji vodíkového hospodářství v Česku i k dekarbonizaci železniční dopravy.“
Na konci dubna se zástupci českých i norských institucí účastnících se projektu setkali v v norském Lillestromu. Uspořádali otevřený „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“, v jehož průběhu vyhodnotili a prezentovali dosavadní výsledky své spolupráce. Workshopu se kromě organizací participujících na projektu zúčastnili i zástupci firmy Ballard, jež je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, dále pak společnost Maintech, která se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku. Cílem workshopu bylo také zvýšit povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě a iniciovat diskuzi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Během akce byly dále prezentovány odlišné podmínky produkce vodíku v Norsku a Česku, stejně tak i porovnání profilu a charakteru železniční sítě v obou zemích.
Příští workshop proběhne letos na podzim v Česku a kromě výzkumníků tentokrát zahrne také zástupce krajských samospráv a vlakových dopravců. Výsledkem projektu pak bude studie proveditelnosti vycházející z technicko-ekonomických analýz provedených v SINTEF na základě místních dat zpracovaných českou částí konsorcia. Hlavním závěrem studie bude doporučení vhodného konkrétního nasazení regionálních vodíkových vlakových souprav společně s jejich potřebnou infrastrukturou.
Projekt „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“ byl podpořen celkovou částkou 545598 EUR z Fondů EHP/Norska a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.
Autoři:Lukáš Polák, ÚJV Řež
Ondřej Fiala, zástupce velvyslance, zastupitelský úřad ČR v Oslo

Vodíkový vlak na české železnici
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká věda, české firmy a česká rozvojová pomoc se prezentovala na energetickém summitu v Neumu
- Čína chce zkoumat nové možnosti využití blockchainu
- CZK, česká koruna - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Česká Třebová - Jednání s Českou poštou pokračují, ale záchrana pobočky Parník ve stávajícím režimu se nezdá pravděpodobná
- České firmy z obalové branže se na veletrhu INTERPACK v Düsseldorfu úspěšně prezentují na českém stánku.
- Středočeský Kraj informoval organizátory akcí o podmínkách využití letištní plochy v Milovicích
- Využití vodíkových technologií v oblasti vytápění budov, 31.5.2023 Praha - pozvánka na Vodíkovou konferenci H2 Heating 2023
- Je třeba zvážit využití zemědělské rezervy i pro státy, které jsou nepřímo zasažené zvýšeným vývozem z Ukrajiny - Ministr Nekula
- Hays: využití generativní umělé inteligence může zvýšit produktivitu
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- ČR ČEZ: Ministr financí připustil možnost výplaty vyšší dividendy. Při 100procentním výplatním poměru by to mohlo být až 146 Kč
Prezentace
25.04.2023 ARMEX ENERGY razantně snižuje ceny. Získat je...
24.04.2023 Nový produkt od XTB. Investice dostupnější než...
19.04.2023 ARMEX ENERGY slaví 18 let na trhu. Výročí...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Problémy ve vzduchu: Udrží letecké společnosti kurz směrem vzhůru?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Nadační přístup ke správě rodinného majetku a vhodné investiční strategie
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Tiskové zprávy
Zásoby plynu v Česku k 20. 5. - aktuální stav...
Dostupné bydlení je možné. Podmínkou jsou...
Mistr tesař, Mistr pekař, Mistr obuvník. Stát se..
Řízení dodavatelů – kulatý stůl CyberBlog.cz:...