Maloobchodní prodej meziročně klesl - prodalo se méně potravin, nepotravinářského zboží i pohonných hmot, kalendářně očištěné trzby v maloobchodě v roce 2022 klesly o 3,8 %
Maloobchodní tržby v České republice se v roce 2022 meziročně snížily. Méně se prodalo potravin, nepotravinářského zboží i pohonných hmot.
Kalendářně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) se v roce 2022 ve stálých cenách meziročně snížily o 3,8 %. V letech 2014 až 2019 a 2021 maloobchodní tržby rostly, pokles v roce 2020 byl způsoben dopadem vládních opatření proti šíření epidemie covidu-19. Na loňském snížení prodeje se odrazila zhoršující se ekonomická situace, vývoj však neprobíhal po celý rok rovnoměrně. V lednu až dubnu tržby rostly, a to zejména díky nízké srovnávací základně v těchto čtyřech měsících z roku 2021, kdy byl maloobchodní prodej kvůli epidemii omezen. V květnu až prosinci 2022 tržby klesaly, což ovlivnila i vyšší srovnávací základna druhé poloviny roku 2021 způsobená intenzivnějším nakupováním po rozvolnění omezujících opatření v květnu 2021.
Prodej přes internet přibrzdil
Tržby za nepotravinářské zboží (bez pohonných hmot) se ve stálých cenách meziročně snížily o 3,1 %. K poklesu došlo po jedenácti letech nepřetržitého růstu. Největší vliv na snížení tržeb za nepotravinářské zboží měl prodej přes internet a zásilkovou službu, který klesl o 10,6 %. Předtím celoroční tržby internetových obchodů rostly nepřetržitě od počátku zjišťování, tedy od roku 2001.
Z hlediska sortimentu nepotravinářského zboží spotřebitelé méně utráceli za zbytné zboží, které nutně nepotřebují. Méně se v roce 2022 prodalo počítačového a komunikačního zařízení (o 3,9 %), výrobků pro domácnost (o 3,6 %) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,3 %). Tržby takto zaměřených obchodů rostly v lednu až dubnu (opět zvláště vlivem nízké srovnávací základny), v ostatních měsících klesaly. Podobně se chovaly i tržby za oděvy a obuv, které však zaznamenaly zvýšení i v září. K největšímu nárůstu tržeb za obuv a oděvy však došlo v prvním čtvrtletí, v březnu dokonce na více než trojnásobek. To se promítlo rovněž do celoročního růstu tržeb za tento sortiment o 11,1 %. Růst tržeb o 4,3 % zaznamenaly také prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, jimž tržby rostly ve všech měsících roku kromě listopadu. Vyšší prodej o 4,0 % vykázaly i prodejny s kosmetickými a drogistickými výrobky.
Vývoj tržeb v maloobchodě v Česku (stálé ceny, trend, 2015 = 100)
Tržby za prodej pohonných hmot ve stálých cenách meziročně klesly o 2,3 %. V běžných cenách však prodejci loni utržili o 28,1 % více než v předchozím roce.
Tržby za potraviny ve stálých cenách se meziročně snížily o 5,1 %, oproti předchozímu roku se pokles prohloubil o 4,8 procentního bodu. V průběhu roku 2022 se ceny za potraviny zvyšovaly. Vlivem toho byly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin v běžných cenách o 8,4 % vyšší než v předchozím roce, ale po přepočtu do stálých cen zaznamenaly pokles o 5,2 %. Tržby specializovaných prodejen byly v běžných cenách o 7,4 % vyšší, ve stálých cenách o 4,2 % nižší.
Česko výrazně pod průměrem EU27
Maloobchodní tržby ve stálých cenách, očištěné od kalendářních vlivů, v České republice v roce 2022 meziročně klesly o 3,8 %. Tento pokles byl výrazně pod průměrem evropské sedmadvacítky, kde tržby vzrostly o 1,1 %. Snížení tržeb zaznamenalo devět států EU27, nejvíce se tržby propadly v Dánsku (o 4,9 %) a v Belgii (o 4,0 %). Ze sousedních států tržby klesly v Rakousku (o 0,9 %) a v Německu (o 0,8 %). Naopak nejvíce se dařilo obchodníkům ve Slovinsku, kde tržby vzrostly o 20,2 %, a v Polsku s růstem o 10,2 %. Mezi země, v nichž se tržby zvyšovaly, se zařadilo i Slovensko s navýšením o 4,2 %.
Meziroční index maloobchodních tržeb v EU27 v roce 2022 (%, stálé ceny, očištěno o vliv počtu kalendářních dnů)
Článek si můžete přečíst v květnovém vydání časopisu Statistika&My.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz