amsp.cz (AMSP)
Makroekonomika  |  06.05.2023 08:00:29

Češi milují Biedronku. Ze 4, 5 milionu českých domácností vyjíždí na pravidelný velký zásobovací nákup přes hranice jednou měsíčně 675 tisíc, tedy 15 %

Skoro sedm set tisíc českých domácností vyjíždí pravidelně na velké zahraniční nákupy. Nejvíce do Polska a do Německa za levným, ale kvalitním zbožím. U sousedů utrácejí čtyřikrát víc než loni, při nákupu potravin dokážou Češi ušetřit až polovinu ceny.

UTRATÍME 55 MILIARD ROČNĚ

České domácnosti stále častěji vyjíždějí na přeshraniční nákupy. Dominuje Polsko a Německo, do Rakouska a na Slovensko se naopak jezdí minimálně. Trhy zejména severních sousedů totiž lákají nižšími cenami a srovnatelnou kvalitou. Za nákup potravin v Polsku dokážou Češi ušetřit třetinu až polovinu ceny. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) teď zveřejnila průzkum, ve kterém uvádí, že ze čtyř a půl milionu českých domácností jich na pravidelný velký zásobovací nákup přes hranice vyjíždí jednou měsíčně 675 tisíc, tedy 15 procent. Do Polska se jezdí pro potraviny, pohonné hmoty a cigarety, do Německa zase pro drogerii. Lidé nejčastěji vyrážejí malým osobním autem, narůstají i případy, kde se několik rodin vydá za nákupy větší dodávkou. A průměrná cena přeshraničního nákupu? Ta činí 2829 korun. „Ve chvíli, kdy stát hledá každou miliardu do rozpočtu, by se měl tímto fenoménem zabývat,“ říká Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR. „Omezovat nákupy v zahraničí samozřejmě nelze. Nicméně vláda by měla kvůli cenám tlačit na velké hráče, aby nezneužívali své postavení, a zvážit správné nastavení DPH,“ dodává předseda. Za přeshraniční nákupy Češi ročně utratí 55 miliard korun, čímž stát přichází o miliardy na daních.

KOLIK ZA JEDEN NÁKUP

Odhadovaná výše útraty byla stanovena na vzorku 1378 dotazovaných, kteří nakupují v zahraničí. Data jsou uvedena v procentech

Češi jezdí za hranice nakupovat většinou vlastním autem. Jen asi jeden z dvaceti Čechů vyráží za nákupy hromadnou dopravou, buď linkou nebo zájezdem. Každý desátý obyvatel Česka pak využívá sdílenou dopravu, kdy se několik domácností domluví a vyrazí společně jednou dodávkou, ušetří tak za benzin. Chovají se tak hlavně lidé s nižšími příjmy z nejmenších obcí.

 

ČEŠI MILUJÍ BIEDRONKU

V Polsku jsou levnější potraviny proto, že zde od února 2022 platí snížená či dokonce nulová daň z přidané hodnoty na vybrané zboží – např. základní potraviny nebo pohonné hmoty. Spolu s posílením koruny vůči zlotému jsou tak pro Čechy nákupy v Polsku výrazně příznivější než doma. Nárůst českých zákazníků zejména u severních sousedů je patrný už několik měsíců a evidují ho i banky. „Nárůsty plateb kartou u obchodníků a výběry z bankomatů ukazují, že Češi v zahraničí, zejména v Německu, Rakousku a Polsku, utrácejí čtyřikrát víc než před rokem. Jistá část jde jistě na vrub snadnějšímu cestování bez covidových omezení, ale důvodem je i výrazný cenový rozdíl u spotřebního zboží. Nákupy za hranicemi se Čechům zkrátka vyplatí,“ řekla pro server iDNES.cz členka představenstva Banky Creditas Ivana Pícková. Nárůst českých zákazníků eviduje například polský řetězec Biedronka. Ten vydává věrnostní karty Moja Biedronka. Většinu karet vlastní Poláci, ze zahraničních uživatelů bylo loni nejvíc registrováno těch českých (41 %), ukrajinských (25%) a litevských (18 %).

KAM JEZDÍME NEJRADĚJI

Nejoblíbenější nákupní destincí Čechů je jednoznačně Polsko. Druhou pozici s odstupem zaujímá Německo. Do Rakouska a zejména na Slovensko se cestovat za nákupy zdaleka tolik nevyplatí. Ani těm, kdo k tomu mají potřebné prostředky a čas 

 

JAK DALEKO ZA NÁKUPY

Z těch, co jezdí nakupovat do ciziny, jich to má skoro ⅓ méně než 30 km daleko, další ⅓ dojíždí mezi 30 a 70 km a zbývající třetina pak dále než 70 km. Se zkracující se dojezdovou vzdáleností domácnosti k nákupům v zahraničí se přirozeně zvyšuje frekvence takových nákupních misí. 

 

NÁKUP: SROVNÁNÍ CEN  

 

Celý článek naleznete zde:
5-plus-2-prerovsko-a-hranicko 2023-05-05 strana-6
5-plus-2-prerovsko-a-hranicko 2023-05-05 strana-7

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, podnikatele 55+, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.

Více informaci na: www.amsp.cz

Okomentovat na facebooku


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 12:57  Netflix po většinu času teď konsoliduje InstaForex (InstaForex)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688