ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  26.04.2023 12:00:24

Komise navrhuje nová pravidla správy ekonomických záležitostí připravená na budoucnost

Komise dnes předložila legislativní návrhy na provedení nejkomplexnější reformy pravidel EU pro správu ekonomických záležitostí od odeznění hospodářské a finanční krize. Hlavním cílem nových návrhů je posílit ve všech členských státech udržitelnost veřejného dluhu a podpořit zároveň udržitelný a inkluzivní růst prostřednictvím reforem a investic.

Návrhy se zabývají nedostatky stávajícího rámce. Zohledňují potřebu snížit výrazně zvýšený veřejný dluh, vycházejí z poznatků získaných z politické reakce EU na krizi COVID-19 a připravují EU na budoucí výzvy – podpoří směřování k zelené, digitální, inkluzivní a odolné ekonomice a zvýší konkurenceschopnost EU.

Nová pravidla usnadní reformy a investice podporující růst a pomohou realisticky, postupně a trvale snížit vysokou míru zadlužení, jak přislíbila předsedkyně Komise von der Leyenová ve svém projevu o stavu Unie v roce 2022. Reforma zjednoduší správu ekonomických záležitostí, posílíodpovědnost členských států, klade větší důraz na střednědobý horizont a podpoří prosazování pravidel podle společného transparentního rámce EU.

Návrhy jsou výsledkem delšího období reflexe a rozsáhlého konzultačního procesu.

Větší odpovědnost členských států a komplexní střednědobý plán podle společných pravidel EU

Základem rámce navrženého Komisí jsou střednědobé vnitrostátní fiskálně-strukturální plány.

Členské státy vypracují a předloží plány, v nichž stanoví své fiskální cíle, opatření k řešení makroekonomické nerovnováhy a prioritní reformy a také investice na období nejméně čtyř let. Tyto plány poté na základě společných kritérií EU posoudí Komise a schválí Rada.

Začleněním fiskálních, reformních a investičních cílů do jednotného střednědobého plánu tak vznikne soudržný a efektivní proces. Posílí odpovědnost členských států, jelikož jim poskytne větší volnost při stanovování vlastních postupů fiskální korekce a reformních a investičních závazků. Aby se usnadnilo účinnější monitorování a prosazování implementace těchto závazků, členské státy budou předkládat výroční zprávy o pokroku.

Nový proces fiskálního dohledu bude začleněn do evropského semestru, který zůstane ústředním rámcem pro koordinaci hospodářské politiky a politiky zaměstnanosti.

Jednodušší pravidla zohledňující různé fiskální výzvy

Fiskální situace, výzvy a hospodářské vyhlídky se v 27 členských státech EU značně liší. Univerzální přístup proto nelze uplatňovat. Cílem návrhů je přejít na rámec dohledu založený více na posuzování rizik, který staví do středu zájmu udržitelnost veřejného dluhu a zároveň podporuje udržitelný růst podporující začlenění. Tento přístup se bude řídit společným transparentním rámcem EU.

Členské státy si stanoví postup fiskální korekce ve svých plánech. Ty budou formulovány z hlediska víceletých výdajových cílů, které budou jediným operačním ukazatelem fiskálního dohledu, čímž se fiskální pravidla zjednoduší.

Pro každý členský stát se schodkem veřejných financí vyšším než 3 % HDP nebo s veřejným dluhem vyšším než 60 % HDP vydá Komise tzv. technickou trajektorii. Jejím cílem bude zajistit, aby se zadlužení dostatečnou měrou snižovalo nebo zůstalo na přijatelné úrovni a aby schodek ve střednědobém horizontu zůstal nebo byl snížen a udržován pod úrovní 3 % HDP.

Státům se schodkem veřejných financí nižším než 3 % HDP a veřejným dluhem nižším než 60 % HDP poskytne Komise technické informace, aby zajistila, že jejich schodek veřejných financí zůstane i ve střednědobém horizontu pod hodnotou 3 % HDP.

Technické trajektorie a technické informace poslouží členským státům jako vodítko při navrhování víceletých výdajových cílů, které zahrnou do svých plánů.

K zajištění udržitelnosti dluhu se použijí společné záruky. Referenční hodnoty 3 % a 60 % HDP pro schodek a dluh zůstanou beze změny. Poměr veřejného dluhu k HDP bude muset být na konci období, na které se plán vztahuje, nižší než na začátku daného období a dokud schodek zůstane nad 3 % HDP, bude muset být provedena fiskální korekce minimálně ve výši 0,5 % HDP ročně jako referenční hodnota. Kromě toho budou muset členské státy využívající delšího období fiskální korekce zajistit, aby se fiskální opatření neodkládala na následujících roky.

Obecné doložky i specifické únikové doložky pro konkrétní země umožní akceptovat odchylky od výdajových cílů v případě prudkého hospodářského propadu v EU nebo eurozóně jako celku nebo za výjimečných okolností, které členský stát nemůže ovlivnit a které mají zásadní dopad na veřejné finance. Rada na základě doporučení Komise rozhodne o aktivaci či deaktivaci těchto doložek.

Usnadnění reforem a investic do priorit EU

Nezbytně nutné jsou reformy ale i investice. Ekologická a digitální transformace, posílení hospodářské a sociální odolnosti a potřeba budovat bezpečnostní kapacity Evropy budou v nadcházejících letech vyžadovat rozsáhlé a trvalé veřejné investice. Zásadní součástí důvěryhodných plánů na snižování veřejného dluhu zůstávají reformy, které posílí udržitelný růst podporující začlenění. Pozitivní interakce mezi reformami a investicemi se již ukazuje jako přínosná při implementaci Nástroje pro oživení a odolnost NextGenerationEU.

Cílem návrhů je proto podpořit členské státy při provádění důležitých reformních a investičních opatření. Členské státy budou moci využít pozvolnější postup fiskální korekce, pokud se ve svých plánech zaváží k souboru reforem a investic splňujících konkrétní a transparentní kritéria.

Zajištění účinného prosazování

Pravidla je třeba prosazovat. Nové návrhy poskytují členským státům větší kontrolu nad určováním podoby jejich střednědobých plánů, ale zavádějí současně přísnější režim prosazování, který má zajistit, aby členské státy plnily závazky přijaté v jejich střednědobých fiskálních strukturálních plánech.

U členských států, které se budou potýkat se závažnými problémy v oblasti veřejného dluhu, povede odchýlení se od dohodnutého postupu fiskální korekce automaticky k zahájení postupu při nadměrném schodku.

Nesplnění reformních a investičních závazků, kterými bylo odůvodněno prodloužení období fiskální korekce, pak bude moct vést ke zkrácení korekčního období.

Další postup

Rychlá dohoda o revizi fiskálních pravidel EU a dalších prvků rámce pro správu ekonomických záležitostí je v tomto kritickém okamžiku pro hospodářství EU naléhavou prioritou.

Závěry Rady, které rovněž potvrdila Evropská rada, vyzývají k dokončení legislativní práce v roce 2023. Komise vyzývá Evropský parlament a Radu, aby o dnes předložených legislativních návrzích co nejrychleji dosáhly dohody, abychom mohli společně odpovídajícím způsobem reagovat na budoucí výzvy.

Souvislosti

Rámec EU pro správu ekonomických záležitostí se skládá z rámce fiskální politiky EU (Pakt o stabilitě a růstu a požadavků na vnitrostátní fiskální rámce) a z postupu při makroekonomické nerovnováze, které se uplatňují v rámci evropského semestru pro koordinaci politik, a dále z rámce pro programy makroekonomické finanční pomoci.

Dnes předložené legislativní návrhy navazují na diskusi o přezkumu rámce hospodářského dohledu, který započal v únoru 2020. K diskusi o budoucnosti rámce přispěly významně prostřednictvím různých fór zúčastněné strany, a to včetně veřejného internetového průzkumu. Hlavní postřehy z online konzultace Komise shrnula ve zprávě zveřejněné v březnu 2022. Tyto příspěvky byly cenným podkladem při přípravě reformních návrhů Komise.

V listopadu 2022 předložila Komise pokyny k možným změnám rámce pro správu ekonomických záležitostí EU. V březnu 2023 přijala Rada pro hospodářské a finanční věci (ECOFIN) závěry o směrech Komise, které poté potvrdila Evropská rada.

Další informace

Otázky a odpovědi: Komise navrhuje nová pravidla správy ekonomických záležitostí připravená pro budoucnost

Infopřehled

Legislativní návrhy na reformu rámce EU pro správu ekonomických záležitostí

Tisková zpráva: Vytvoření rámce pro správu ekonomických záležitostí přizpůsobeného budoucím výzvám (listopad 2022)

Tisková zpráva: Komise obnovuje přezkum správy ekonomických záležitostí EU (říjen 2021)

Tisková zpráva: Komise předkládá přezkum správy ekonomických záležitostí EU a zahajuje diskusi o její budoucnosti (únor 2020)

Nástroj pro oživení a odolnost

Evropský semestr

Pakt o stabilitě a růstu

Postup při makroekonomické nerovnováze

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688