Komise vyzývá k výraznější podpoře digitálního vzdělávání a dovedností
Komise dnes v kontextu Evropského roku dovedností přijala dva návrhy doporučení Rady s cílem podpořit členské státy a odvětví vzdělávání a odborné přípravy při zajišťování vysoce kvalitního, inkluzivního a přístupného digitálního vzdělávání a odborné přípravy, jež přispějí k rozvíjení digitálních dovedností evropských občanů.
Návrhy se zabývají dvěma hlavními výzvami, které společně identifikovaly Komise a členské státy EU: 1) chybějící mezirezortní přístup k digitálnímu vzdělávání a odborné přípravě a 2) obtíže při zprostředkovávání nezbytných digitálních dovedností lidem.
Posílení klíčových faktorů
Navzdory pokroku a některým vynikajícím příkladům inovací nevedlo zatím kombinované úsilí k systémové digitální transformaci ve vzdělávání a odborné přípravě. Členské státy mají nadále problém dosáhnout dostačující úrovně investic do infrastruktury digitálního vzdělávání a odborné přípravy, vybavení a obsahu digitálního vzdělávání, digitální odborné přípravy (prohlubování dovedností) učitelů a zaměstnanců a monitorování a hodnocení politik v oblasti digitálního vzdělávání a odborné přípravy.
Návrh „doporučení Rady o klíčových faktorech umožňujících úspěšné digitální vzdělávání a odbornou přípravu“ vyzývá všechny členské státy, aby zajistily všeobecný přístup k inkluzivnímu a vysoce kvalitnímu digitálnímu vzdělávání a odborné přípravě s cílem řešit digitální propast, která se ve světle krize COVID-19 stala ještě zjevnější. Toho by mohlo být dosaženo vytvořením soudržného rámce investic, správy a odborné přípravy učitelů pro účinné a inkluzivní digitální vzdělávání. V doporučení se navrhují pokyny a opatření, jež mohou členské státy provádět s cílem uplatňovat mezirezortní a mnohostranný přístup, jakož i kulturu inovací a digitalizace, jež budou iniciovány zdola a v jejichž čele budou stát pracovníci v oblasti vzdělávání a odborné přípravy.
Zlepšení výuky digitálních dovedností
Druhá společně identifikovaná výzva souvisí s různou úrovní digitálních dovedností v rámci různých skupin obyvatelstva a se schopností vnitrostátních systémů vzdělávání a odborné přípravy tyto rozdíly řešit. Návrh „doporučení Rady o zlepšení poskytování digitálních dovedností ve vzdělávání a odborné přípravě“ se zabývá každou úrovní vzdělávání a odborné přípravy. Vyzývá členské státy, aby začaly včas poskytovat digitální dovednosti soudržným způsobem na všech úrovních vzdělávání a odborné přípravy. To lze zajistit stanovením postupných cílů a zavedením cílených intervencí zaměřených na konkrétní „prioritní nebo těžko dosažitelné skupiny“. Návrh vyzývá členské státy, aby podporovaly vysoce kvalitní informatiku ve školách, začleňovaly rozvoj digitálních dovedností do vzdělávání dospělých a přijaly inkluzivní strategie, jež budou řešit nedostatky v profesích v oblasti informačních technologií.
Komise je připravena podpořit provádění obou nástrojů usnadněním vzájemného učení a výměn mezi členskými státy a všemi příslušnými zúčastněnými stranami prostřednictvím nástrojů EU, jako je Nástroj pro technickou podporu. Komise rovněž podporuje digitální vzdělávání a dovednosti prostřednictvím spolupráce v rámci Evropského centra digitálního vzdělávání a prostřednictvím nástrojů financování EU, mezi něž patří programy Erasmus+ a Digitální Evropa, Fond pro spravedlivou transformaci, Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond plus, Nástroj pro oživení a odolnost, program Horizont Evropa a nástroj NDICI – Globální Evropa.
Pilotní projekt evropského osvědčení o digitálních dovednostech
Klíčovým opatřením Komise bude snazší uznávání certifikace digitálních dovedností. Za tímto účelem provede Komise společně s několika členskými státy pilotní projekt evropského osvědčení o digitálních dovednostech, jehož cílem je posílit důvěru v certifikaci digitálních dovedností a její akceptování v celé EU. To lidem pomůže, aby jejich digitální dovednosti byly široce, rychle a snadno uznávány mj. zaměstnavateli či poskytovateli odborné přípravy. Výsledky pilotního projektu budou představeny v rámci studie proveditelnosti k evropskému osvědčení o digitálních dovednostech ke konci roku. Finální evropské osvědčení o digitálních dovednostech bude zavedeno v roce 2024 na základě výsledků pilotního projektu a zjištění studie.
Další kroky
Komise vyzývá členské státy, aby oba dnešní návrhy doporučení Rady urychleně přijaly.
Na základě úspěšného strukturovaného dialogu a skupiny národních koordinátorů zřídí Komise skupinu na vysoké úrovni pro digitální vzdělávání a dovednosti s cílem podpořit provádění obou doporučení.
Souvislosti
Oba dnes předložené návrhy vycházejí ze závěrů strukturovaného dialogu o digitálním vzdělávání a dovednostech, který Komise vedla s členskými státy EU v průběhu roku 2022. Prostřednictvím digitální dekády chce EU zajistit, aby do roku 2030 mělo 80 % dospělých alespoň základní digitální dovednosti a aby bylo v EU zaměstnáno 20 milionů specialistů v oblasti IKT. Cílem dialogu bylo posílit závazek v oblasti digitálního vzdělávání a dovedností a pomoci urychlit úsilí na úrovni EU, aby Evropa mohla splnit své cíle pro rok 2030 v této oblasti. Návrhy jsou dále v souladu s klíčovým pilířem solidarity a začlenění v rámci evropských digitálních práv a zásad, podle nichž by měli mít všichni přístup k internetu a k digitálním dovednostem a nikdo nesmí zůstat opomenut.
Návrhy naplňují dvě strategické priority Akčního plánu digitálního vzdělávání: podporu rozvoje vysoce výkonného ekosystému digitálního vzdělávání a zlepšování digitálních dovedností a kompetencí pro digitální transformaci. Akční plán vyzývá k větší spolupráci na evropské úrovni v rámci digitálního vzdělávání s cílem řešit výzvy a příležitosti pandemie COVID-19 a představit příležitosti pro komunitu v oblasti vzdělávání a odborné přípravy (učitele a studenty), tvůrce politik, akademickou obec a výzkumné pracovníky na vnitrostátní, unijní a mezinárodní úrovni. Je klíčovým faktorem umožňujícím realizovat vizi vytvoření Evropského prostoru vzdělávání do roku 2025 a přispívá k dosažení cílů Evropské agendy dovedností, Akčního plánu pro evropský pilíř sociálních práv a Digitálního kompasu 2030. Tím, že dnešní balíček přispívá k podpoře a zlepšování digitálních dovedností Evropanů, představuje i klíčový výsledek v rámci Evropského roku dovedností.
Návrh vychází z analýzy provedené Společným výzkumným střediskem Komise, v níž jsou určeny hlavní poznatky a trendy, které se objevily v rámci strukturovaného dialogu, výzvy k předložení faktických podkladů a plánů pro oživení a odolnost členských států EU.
Další informace
Evropská platforma pro školní vzdělávání
Informativní přehled o zlepšení poskytování digitálních dovedností ve vzdělávání a odborné přípravě
Informativní přehled o pilotním projektu evropského osvědčení o dovednostech
Evropské osvědčení o digitálních dovednostech
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz