Parní vlaky z Čech do Polska by mohly jezdit pravidelně i do budoucna
Před téměř 20 lety podepsali zástupci Pardubického kraje smlouvu o spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím, což je jediný zahraniční region, se kterým má kraj společnou hranici. Ve čtvrtek dorazil na setkání s hejtmanem Martinem Netolickým jeho polský protějšek Cezary Przybylski . Řeč byla především o projektech v rámci programu INTERREG Česko – Polsko 2021 – 2027. Mezi ně patří mimo jiné modernizace silnice II/311 z Mladkova do Jablonného nad Orlicí, přeshraniční jízdy parních vlaků a vybudování železničního muzea v Dolní Lipce či úpravy vchodového objektu tvrze Bouda. Debata se týkala také spolupráce v oblasti cestovního ruchu či oblasti dopravy, a to včetně té přeshraniční.
„Na program Interreg Česko – Polsko pro období 2021 až 2027 se nyní zaměřujeme velmi výrazně, jelikož nám nabízí řadu možností pro realizaci projektů v příhraničních oblastech. Podmínkou těchto projektů je vždy adekvátní partner na polské straně s projektem, který odpovídá našemu záměru. Mezi ty zásadní patří modernizace silnice II/311 z Mladkova do Jablonného nad Orlicí, úpravy vnitřního prostoru vchodového objektu tvrze Bouda, ale také budování železničního muzea v Dolní Lipce. S železničním muzeem souvisí také pravidelné přeshraniční jízdy parních vlaků, které nyní realizujeme prostřednictvím mikroprojektů společně s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku. Do budoucna bychom chtěli uskutečnit ročně až čtyři jízdy, což je návrh, se kterým jsme seznámili také vedení Dolnoslezského vojvodství, protože vlaky nyní na polském území projíždí řadou měst a končí v železničním muzeum ve Slezské Javořině,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého jsou společné jízdy parních vlaků přes hranice států unikátní v celoevropském měřítku.
Kromě investičních projektů byla řeč také o podpoře cestovního ruchu, silniční a železniční infrastruktuře či o podpoře přeshraničních autobusových linek. „Na začátku příštího roku bychom chtěli podat žádost o dotaci na provoz pravidelné přeshraniční autobusové linky, která by zrychlila dopravu zaměstnanců z Bystřice Klodské či Mezilesí do firem na naší straně hranice, a to především do Jablonného nad Orlicí. Tímto projektem by mohla být opět práce v našem kraji pro polské pracovníky atraktivnější,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz