Brusel ustupuje Berlínu, auta se spalovacími motory se budou v EU prodávat i po roce 2035, jak dnes informuje eurokomisař Timmermans. Jde o dobrou zprávu i pro českou ekonomiku
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální. Dnes dopoledne to na svém twitterovém účtu oznámil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku.
Podle Timmermanse Brusel nalezl shodu s Berlínem ve věci „budoucího využití e-paliv v automobilech“.
E-paliva představují jeden z druhů syntetických paliv. Vyrábějí se za využití oxidů uhlíků a zároveň také vodíku z obnovitelných zdrojů elektrické energie. Při jejich výrobě dochází k zachycení zhruba stejného objemu oxidu uhličitého, nutného k jejich produkci, jako který se následně uvolní do ovzduší jejich spálením. Celkový dopad na životní prostředí je tedy uhlíkově víceméně neutrální.
Dnes oznámená dohoda se dá interpretovat i tak, že Brusel Berlínu ustupuje. Německá vláda totiž v porovnání s loňském letos zásadně pozměnila svůj postoj k zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Ještě loni na podzim s ním rámcově souhlasila. K nelibosti Bruselu však tento svůj postoj letos změnila, zejména pod vlivem rostoucích rozporů v rámci německé vládní koalice.
Evropská komise je nyní podle Timmermansových slov připravena učinit nezbytná legislativní opatření, aby do nové úpravy zahrnula klasifikaci automobilů se spalovacími motory na e-paliva jakožto uhlíkově neutrálních.
Jedná se o příznivou zprávu nejen pro německý, ale také český autoprůmysl. Výroba aut se spalovacími motory tak totiž bude moci být – coby ekonomicky rentabilní – zachována i po roce 2035, byť jistě v dosti odlišné podobě oproti dnešku. Česko představuje světovou velmoc ve výrobě aut právě se spalovacími motory. Takže dnes dohodnuté opatření zmírní potenciální šok, který by české ekonomice mohl přinést až příliš ostrý řez v podobě nástupu elektromobility bez alternativy zachování možnosti výroby aut se spalovacími motory.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?