České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji, chystají se i nové přímé linky mezi Krnovem a Českým Těšínem
České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat závazkovou železniční dopravu i v příštích letech. Regionu to přinese celou řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky, včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, např. mezi Krnovem a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.

Součástí slavnostní akce dnes byla ve stanici Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-Kunčicemi. „Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické jednotky RegioPanter. V tomto případě půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU). Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.
Nespornou výhodou je pak zejména využitelnost vozidel s bateriovými články i v případě, že dojde k pokroku v elektrizaci klíčových železničních tratí kraje, nebo např. eliminace náhradní autobusové dopravy při napěťových výlukách. Za zmínku též stojí možnost budoucího zajíždění vozidel (po jejich tzv. polonizaci) do Polské republiky.
Cílem ČD je napomáhat jednotlivým regionům při realizaci jejich strategií rozvoje nízkoemisní dopravy. Toho dosahujeme jednak zaváděním moderních elektrických jednotek s podporou rekuperace elektrické energie, ale i rozvojem systémů s alternativními pohony. V případě Moravskoslezského kraje nyní dojde k zavedení prvních hybridních bateriových jednotek v České republice, které umožní přímé snižování emisí, kdy nahradí neekologická dieselová vozidla. Moravskoslezský kraj tímto krokem potvrzuje své dlouhodobé směřování stát se moderním, ekologickým a zejména pro obyvatele a turisty atraktivním krajem. Severní Morava se tak postupně stává místem, kde České dráhy mohou začít plně realizovat svoji strategii Čisté mobility a vizi stát se k roku 2030 dopravcem s nejnižší uhlíkovou stopou v ČR.
Nová přímá spojení v Moravskoslezském kraji
Od prosince 2024:Od prosince 2025:
• přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
• přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.
Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.
Nové vlaky budou již z výroby vybaveny také evropským zabezpečovačem ETCS a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky ECM stanovené pro údržbu železničních vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy dovybaví i další vozidla v kraji, např. elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.
Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, tzv. validátory sloužícími k samoobslužnému zakoupení jízdenek. V nástupním prostoru vlakových souprav budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během letošního roku.
Celkem národní dopravce do 24 nových souprav investuje téměř 4 miliardy korun. Za zmínku zcela jistě stojí to, že novým dopravním modelem bude dosaženo tzv. úspory z rozsahu, kdy předpoklad pořízení celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 vozidel provozního stáří 40 let a více, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních / alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu brutto. Hodnota desetiletého kontraktu činí 18 miliard korun.
Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.
Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu zůstanou a postupně nahradí motorové vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460.
Foto: České dráhy
• přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice
Od prosince 2025:
• přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
• přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
• přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.
Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.
Nové vlaky budou již z výroby vybaveny také evropským zabezpečovačem ETCS a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky ECM stanovené pro údržbu železničních vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy dovybaví i další vozidla v kraji, např. elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.
Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, tzv. validátory sloužícími k samoobslužnému zakoupení jízdenek. V nástupním prostoru vlakových souprav budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během letošního roku.
Celkem národní dopravce do 24 nových souprav investuje téměř 4 miliardy korun. Za zmínku zcela jistě stojí to, že novým dopravním modelem bude dosaženo tzv. úspory z rozsahu, kdy předpoklad pořízení celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 vozidel provozního stáří 40 let a více, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních / alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu brutto. Hodnota desetiletého kontraktu činí 18 miliard korun.
Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.
Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu zůstanou a postupně nahradí motorové vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460.
Foto: České dráhy
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Financování sociálních služeb ve Zlínském kraji je zajištěno, kraji i obcím se daří posilovat terénní služby
- V únoru byla nezaměstnanost v Jihočeském kraji kraji 3,2 %
- Požáry v Libereckém kraji v roce 2022 - na území kraje vzniklo 999 požárů a škod dosáhla 116,3 tis. Kč, zraněno bylo 95 osob a 10 osob zemřelo
- Nové vlaky završí modernizaci dopravy v Plzeňském kraji
- Německé vlaky mají být do roku 2030 přesné jako hodinky - Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá masivní investice 120 mld. EUR do železnice
- České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji, chystají se i nové přímé linky mezi Krnovem a Českým Těšínem
- CZK, česká koruna - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Nový impuls pro českou dekarbonizaci. Svaz moderní energetiky si zvolil nové vedení představenstva
- Nový Zéland - Výjimečný stav po cyklónu Gabrielle na Novém Zélandu prodloužen do 7. 3. 2023
- Přeshraniční práce na dálku (telework) mezi Českou republikou a Německem a Českou republikou a Rakouskem
- Nový Zéland - celostátní přechodné období po cyklónu Gabrielle na Severním ostrově Novém Zélandu
Prezentace
28.03.2023 Co zaznělo na XTB Online trading konferenci 2023?
28.03.2023 Chcete generovat pasivní příjem? Odborníci si...
27.03.2023 Předpověď ceny Avalanche je nejistá - Investoři...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jozo Perić, CapitalPanda
Euro si svou pozici coby významné globální měny udrží. I vůči americkému dolaru
Tiskové zprávy
30 let českého hospodářství: Sílí význam českého..
Žaluzie bez kompromisů - jak vybrat vhodné...
Na digitální dědictví se zapomíná. Přitom účty u..
Jak zdanit příjem z prodeje nemovitosti?