Komise navrhuje reformu uspořádání trhu EU s elektřinou s cílem podpořit obnovitelné zdroje energie, lépe chránit spotřebitele a zvýšit konkurenceschopnost průmyslu
Komise dnes navrhla reformu uspořádání trhu s elektřinou v EU s cílem urychlit prudký nárůst obnovitelných zdrojů energie a postupné ukončení využívání zemního plynu, snížit závislost výdajů spotřebitelů na kolísavých cenách fosilních paliv, lépe chránit spotřebitele před budoucím prudkým nárůstem cen a potenciální manipulací s trhem a zajistit, aby průmysl EU byl čistý a konkurenceschopnější.
V EU více než dvacet let funguje efektivní a dobře integrovaný trh s elektřinou, který spotřebitelům umožňuje využívat ekonomických výhod jednotného trhu s energií, zajišťuje bezpečnost dodávek a stimuluje proces dekarbonizace. V důsledku energetické krize způsobené ruskou invazí na Ukrajinu se ukázalo, že je nyní důležité přizpůsobit trh s elektřinou tak, aby lépe podporoval ekologickou transformaci a nabídl spotřebitelům – domácnostem i podnikům – široký přístup k dostupné elektřině z obnovitelných zdrojů a nefosilních zdrojů.
Navrhovaná reforma předpokládá revize několika právních předpisů EU – zejména nařízení o elektřině, směrnice o elektřině a nařízení REMIT. Počítá se také s pobídkami pro dlouhodobějšísmlouvy na výrobu nefosilní energie, jakož i s opatřeními, která přinesou do systémučistší flexibilní řešení, jako je odezva na straně poptávky a skladování, s cílem konkurovat plynu. Uvedená opatření sníží dopad fosilních paliv na výdaje spotřebitelů za elektřinu a zajistí, aby se v nich odrazily nižší náklady na obnovitelné zdroje energie. Navrhovaná reforma navíc posílí otevřenou a spravedlivou hospodářskou soutěž na evropských velkoobchodních trzích s energií tím, že zvýší transparentnost trhu a jeho integritu.
Vybudování energetického systému založeného na obnovitelných zdrojích bude mít zásadní význam nejen pro snížení výdajů spotřebitelů za energie, ale také pro zajištění udržitelných a nezávislých dodávek energie do EU v souladu se Zelenou dohodou pro Evropu a plánem REPowerEU. Tato reforma, která je součástí průmyslového plánu Zelené dohody pro Evropu, rovněž umožní evropskému průmyslu přístup k cenově dostupné energii z obnovitelných či nefosilní zdrojů, jež je klíčovým faktorem umožňujícím dekarbonizaci a ekologickou transformaci. K dosažení cílů v oblasti energetiky a klimatu se bude muset zavádění obnovitelných zdrojů energie do konce tohoto desetiletí ztrojnásobit.
Ochrana spotřebitelů a posílení jejich postavení
Vysoké a kolísavé ceny, jako byly ceny, které v důsledku ruské energetické války proti EU panovaly v roce 2022, představují pro spotřebitele nadměrnou zátěž. Tento návrh umožní spotřebitelům a dodavatelům těžit z větší cenové stability založené na obnovitelných a nefosilních energetických technologiích. Zásadní je, že spotřebitelům poskytne široký výběr smluv a jasnější informace před podpisem smluv, aby měli možnost zvolit si bezpečné a dlouhodobé ceny a vyhnuli se tak nadměrnému riziku a volatilitě. Zároveň si z nabídky budou moci vybrat i smlouvy s dynamickým určováním cen, přičemž kolísání cen lze využít k cílenému používání levnější elektřiny (např. k nabíjení elektromobilů nebo k využívání tepelných čerpadel).
Kromě rozšíření možnosti volby spotřebitelů je cílem reformy dále podpořit cenovou stabilitu snížením rizika selhání dodavatelů. Podle návrhu mají dodavatelé povinnost zajistit svá cenová rizika alespoň v rozsahu objemů v rámci smluv na dobu určitou, aby byli schopni se lépe vyrovnat s prudkým nárůstem cen a volatilitou trhu. Ukládá rovněž členským státům povinnost zřídit dodavatele poslední instance tak, aby žádný spotřebitel neskončil bez elektřiny.
Reforma rovněž výrazně posiluje ochranu zranitelných spotřebitelů. Návrh počítá s tím, že členské státy budou chránit zranitelné spotřebitele, kteří mají nedoplatek, před odpojením. V případě krize reforma členským státům rovněž umožňuje rozšířitregulované maloobchodní ceny na domácnosti a malé a střední podniky.
V rámci návrhu byla rovněž přepracována pravidla pro sdílení energie z obnovitelných zdrojů. Spotřebitelé budou moci investovat do větrných nebo solárních parků a prodávat přebytečnou solární energii ze střech nejen svému dodavateli, ale i sousedům. Nájemci například budou moci sdílet přebytečnou střešní solární energii se svými sousedy.
V zájmu zvýšení flexibility energetické soustavy budou nyní muset členské státy posoudit své potřeby, stanovit cíle pro zvýšení flexibility nefosilních zdrojů a budou mít možnost zavádět novérežimy podpory, zejména pro odezvu na straně poptávky a skladování. Reforma rovněž umožňuje provozovatelům soustav zajistit snížení poptávky v době špičky. Spolu s tímto návrhem dnes Komise rovněž vydala členským státům doporučení týkající se pokroku v oblasti inovací skladování, technologií a kapacit.
Zvýšení předvídatelnosti a stability nákladů na energii s cílem posílit konkurenceschopnost průmyslu
V uplynulém roce na řadu společností výrazně dopadlo nadměrné kolísání cen energie. S cílem zvýšit konkurenceschopnost průmyslu EU a odolnost vůči kolísavým cenám navrhuje Komise usnadnit zavádění stabilnějších dlouhodobých smluv, jako jsou smlouvy o nákupu elektřiny, jejichž prostřednictvím společnosti vytvářejí vlastní přímé dodávky energie, a mohou tak těžit ze stabilnějších cen výroby energie z obnovitelných i nefosilních zdrojů. V zájmu překonání stávajících překážek, jako jsou úvěrová rizika kupujících, ukládá reforma v případě smluv o prodeji členským státům povinnost zajistit dostupnost tržních záruk.
K zajištění stabilních příjmů výrobců elektřiny a ochrany průmyslu před kolísáním cen je nezbytné, aby jakákoli veřejná podpora pro nové investice do inframarginální a nezbytné výroby elektřiny z obnovitelných a nefosilních paliv měla podobu obousměrných rozdílových smluv a aby členské státy přenášely nadměrné zisky na domácnosti. Reforma kromě toho podpoří likviditu trhů, pokud jde o dlouhodobé smlouvy, které obsahují uzamčené budoucí ceny, tzv. forwardové smlouvy. Díky tomu se proti nadměrně kolísavým cenám bude moci během delších období chránit větší počet dodavatelů a spotřebitelů.
Návrh také počítá s novými povinnostmi, které mají usnadnit integraci obnovitelných zdrojů energie do systému a zvýšit předvídatelnost výroby. Jedná se například o povinnosti provozovatelů soustav pokud jde o transparentnost informací o přetížení sítě a o to, aby se lhůty pro obchodování blížily reálnému času.
V zájmu zajištění konkurenceschopných trhů a transparentní cenotvorby získají Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) a vnitrostátní regulační orgány lepší schopnost sledovat integritu a transparentnost trhu s energií. Zejména aktualizované nařízení o integritě a transparentnosti velkoobchodního trhu s energií (REMIT) zajistí lepší kvalitu údajů a posílí úlohu agentury ACER při vyšetřování případů možného zneužívání trhu přeshraniční povahy. Návrh celkově posiluje ochranu spotřebitelů a průmyslu v EU před zneužíváním trhu.
Další postup
Před vstupem reformy v platnost musí její návrh projednat a schválit Evropský parlament a Rada.
Souvislosti
Od léta 2021 zaznamenaly ceny energií bezprecedentní nárůst a volatilitu a závažným způsobem dopadly na domácnosti a hospodářství EU, a to zejména po ruské invazi na Ukrajinu, která v Evropě vyvolala energetickou krizi. Navzdory tomu, že obnovitelné zdroje energie pokrývají již více než třetinu poptávky po elektřině v EU, prudký nárůst cen plynu se odrazil ve výdajích za energie mnoha spotřebitelů.
EU rychle zareagovala zavedením široké škály opatření ke zmírnění dopadu vysokých a nestálých velkoobchodních cen energie na domácnosti a podniky. Evropská rada však vyzvala Komisi, aby zahájila práci na strukturální reformě trhu s elektřinou, jejímž dvojím cílem je zajistit evropskou energetickou suverenitu a dosáhnout klimatické neutrality. Navrhovaná reforma je reakcí na tuto výzvu vedoucích představitelů EU a v loňském roce ji oznámila předsedkyně von der Leyenová ve svém projevu o stavu Unie. Je rovněž součástí průmyslového plánu Zelené dohody, jehož cílem je posílit konkurenceschopnost evropského průmyslu s nulovými čistými emisemi a urychlit přechod na klimatickou neutralitu.
Další informace
Návrh pozměňujícího nařízení s cílem zlepšit uspořádání trhu s elektřinou v Unii
Pracovní dokument útvarů Komise o reformě uspořádání trhu s elektřinou
Doporučení a pracovní dokument útvarů Komise o skladování
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz