Zákonné zřízení datové schránky podnikajícím fyzickým a právnickým osobám
Zákonné zřízení datové schránky podnikajícím fyzickým a právnickým osobám
13.03.2023 / 15:46 | Aktualizováno: 13.03.2023 / 16:30
Od ledna 2023 jsou v ČR ze zákona povinně zřizovány datové schránky všem subjektům vedeným v registru osob.
Datové schránky se dělí na dvě skupiny podle typu subjektu, pro který byla zřízena. Může se jednat o datovou schránku zřízenou ze zákona, nebo na žádost. Jedna osoba tak může mít dvě datové schránky – jednu zřízenou na žádost a jednu zřízenou ze zákona.
Právnickým osobám a živnostníkům jsou rozesílány přístupové údaje k nové datové schránce:
1. do jejich datové schránky fyzické osoby nebo
2. dopisem na adresu v České republice, zapsanou v registru osob, pokud datovou schránku fyzické osoby nemají zřízenu.
Občané ČR i cizinci, kteří se nezdržují v ČR, kterým byla datová chránka ze zákona zřízena, nemohou proto zásilku s přístupovými údaji převzít, pokud nemají zřízenu datovouc schránku fyzické osoby.
Situaci lze vyřešit
1. Podáním žádosti o nové přístupové údaje na Velvyslanectví ČR v Ottawě, resp. na kterémkoli zastupiteslkém úřadě ČR v zahraničí, u kterého je zřízeno pracoviště Czech POINT, nebo
Žádost lze podat pouze osobně. Pro prodání žádosti je třeba si sjednat schůzku zasláním e-mailu na adresu consular_ottawa@embassy.mzv.cz. Do předmětu žádosti uveďte prosím: Zřízení přístupových údajů do datové schránky. V žádosti o schůzku uveďte své jméno, příjmení, číslo telefonu a adresu pobytu v Kanadě.
K podání žádosti je třeba předložit platný doklad totožnosti a identifikační číslo příslušné datové schránky. K podání žádosti není třeba vyplňovat žádný formulář. Podání první žádosti o nové přístupové údaje není zpoplatněno.
2. Přistoupením do datové schránky některýmz elektronických identifikačních prostředků.
V případě datových schránek zřizovaných ze zákona (podnikající fyzické a právnické osoby) není možno schránku na žádost znepřístupnit. Znepřístupnění probíhá pouze ze zákonných důvodů, např. z důvodu výmazu subjektu ze zákonem stanovené evidence (ukončení podnikání), úmrtí, omezení na osobní svobodě, apod. K vlastnímu zrušení datové schránky dochází až uplynutím tří let od znepřístupnění datové schránky z důvodu úmrtí či výmazu ze zákonem stanovené evidence.
Doplňující informace:
Datové schránky budou postupně automaticky zpřístupňovány i subjektům, které si nepřevezmou přístupové údaje a nikdy se nepřihlásí. Pokud tedy subjekt přístupové údaje nepřevezme, datová schránka přesto začne fungovat a zásilky do ní budou doručovány.
Datovou schránku fyzické osoby zřízenou na žádost je možné jejím držitelem znepřístupnit, nikoli zrušit. Znepřístupnění datové schránky je možné v případě datových schránek fyzických osob provést na žádost, např. na kontaktním místě Czech POINT nebo po přihlášení do datové schránky prostřednictvím Identity občana přímo v nastavení schránky.
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.