Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Zákony a právo  |  07.03.2023 10:39:41

Novela zákoníku práce: Přehled nejdůležitějších novinek

regulace zákon nařízení legislativa

Novela zákoníku práce: Přehled nejdůležitějších novinek

Návrh novely zákoníku práce, která je aktuálně ve stavu po vypořádání připomínek, obsahuje několik zásadních změn. Jaké to jsou?

„Dohodáři“ se přiblíží zaměstnancům

Jedním z nejčastěji zmiňovaných témat v souvislosti s novelou zákoníku práce je sblížení dohod konaných mimo pracovní poměr s pracovním poměrem samotným. Podle stávající úpravy nemají zaměstnanci na dohody nárok na dovolenou, neuplatní se u nich nárok na příplatky ani úprava o překážkách v práci. Pro zaměstnavatele tak jde o pružný nástroj, jak rychle ukončovat vztahy, jsou zde nastavena volnější pravidla pracovní doby, dovolené a celkově jde o velmi benevolentní oblast. Chystaná novela však pravidla pro „dohodáře“ zásadně mění.

Podle aktuálního návrhu zaměstnanci na dohodu o provedení práce (DPP) nebo na dohodu o pracovní činnosti (DPČ) budou mít nárok na dovolenou, který bude automaticky vznikat při splnění stanovených podmínek: Pracovněprávní vztah musí trvat nepřetržitě aspoň 4 týdny, a zaměstnanec musí odpracovat zároveň alespoň čtyřnásobek své týdenní pracovní doby. Pracovníkům budou vznikat také další nároky přímo ze zákona, a to nárok na ošetřovné, nárok na některé příplatky (za práci v noci, o svátcích...) či nárok na překážky v práci na straně zaměstnance (návštěva lékaře a podobně).

Kromě toho přináší novela také další změny pro DPP a DPČ. „Tou hlavní je, že zaměstnavatel bude muset zaměstnanci písemně rozvrhovat týdenní pracovní dobu podobně jako u zaměstnanců v pracovním poměru. Zaměstnanec na DPP nebo DPČ bude nově oprávněn požadovat po zaměstnavateli písemné odůvodnění výpovědi z DPP/DPČ a žádat o přechod do pracovního poměru (pokud v předchozích 12 měsících právní vztahy založené dohodami trvaly po dobu nejméně 180 dnů) s tím, že zaměstnavatel bude povinen poskytnout odůvodněnou písemnou odpověď,“ říká David Šupej, advokát z kanceláře SEDLAKOVA LEGAL.

Home office nadále bez nároku

Zaměstnanci v současné době nemají nárok na to, aby je zaměstnavatel nechal pracovat z domova. To se s novelou nemění, přesto by však v této oblasti mohlo dojít k částečnému zvýšení ochrany rodičů a dalších pečujících osob pracujících z domova. V současné době zaměstnavatel nemusí své rozhodnutí o ne/povolení práce z domova zdůvodňovat a to ani ve vztahu k rodičům nebo dalším pečujícím osobám (je však povinen i ve vztahu k těmto „benefitům“ dodržovat zákaz diskriminace a povinnost rovného zacházení).

Chystanou novinkou by v tomto měla být povinnost odůvodnit nevyhovění žádosti o home office u některých skupin. „To znamená, že zaměstnanci pečující o děti mladší 9 let, těhotné zaměstnankyně a zaměstnanci pečující o osoby závislé na pomoci druhých (II., III. nebo IV. stupeň závislosti) mohou zaměstnavatele písemně požádat o výkon práce na dálku. Zaměstnavatel sice nemá povinnost žádosti vyhovět, zamítnutí žádosti je však povinen písemně zdůvodnit,“ vysvětluje David Šupej.

Dohodu o výkonu práce na dálku mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem bude nutné uzavřít v písemné formě (nestačí úprava ve vnitřním předpisu).

Mezi další pravidla pro home office patří to, že zaměstnavatel bude mít povinnost hradit zaměstnanci náklady na práci z domova, a to zatím v navrhované výši 2,80 /hod. práce (= hodinový paušál na plyn, elektřinu, vodu, odpad apod.). Tyto náklady nebudou součástí mzdy, platu nebo odměny z dohody. Délka směny také nesmí přesáhnout 12 hodin (pokud se strany dohodnou na tom, že si zaměstnanec bude sám rozvrhovat pracovní dobu). Ve zvláštních případech pak bude mít zaměstnavatel možnost práci z domova zaměstnanci nařídit.

Elektronické doručování a informování

Elektronické uzavírání základních dokumentů v současné době nebylo prakticky použitelné, a to zejména s ohledem na přísná pravidla pro doručování. Nová pravidla tento stav zcela mění. „Ve stávající podobě doručování má zaměstnavatel povinnost zkusit nejprve doručovat na pracovišti, a pokud to není možné, teprve pak může přistoupit k dalším způsobům. Tento postup se ovšem zcela opouští. Odpadne také problematický aspekt potvrzování doručení (při komunikaci e-mailem). Zaměstnavatel tak bude moci elektronicky (e-mailem) doručovat i těm zaměstnancům, kteří sami nedisponují uznávaným elektronickým podpisem (ani nemají datovou schránku),“ dodává Šupej.

Pracovní smlouvy/ DPP/DPČ (a jejich změny nebo dohody o jejich rozvázání) bude možné uzavírat elektronicky. Od takto uzavřené pracovní smlouvy/DPP/DPČ nebo jejich změny bude moci zaměstnanec odstoupit do 7 dnů, pokud nebylo započato s prací.

Zaměstnavatel bude muset už do 7 dnů od vzniku pracovního poměru informovat zaměstnance o jeho právech a povinnostech. Tato informační povinnost je rozšířena o údaje o odborném rozvoji, pokud je zaměstnavatel poskytuje, o týdenní pracovní době a předpokládaném týdenním rozsahu pracovní doby u DPP/DPČ a o způsobu jejího rozvržení (včetně délky vyrovnávacího období, pokud je uplatněno nerovnoměrné rozvržení), a o řadu dalších informací.

Výpověď i elektronicky

Elektronicky bude možné doručit i další důležité dokumenty, například výpověď – nově se tedy nebude muset v první řadě doručovat osobně na pracovišti, pokud zaměstnavatel dokument podepíše uznávaným elektronickým podpisem a zašle jej zaměstnanci. Ten již nebude muset do 3 dnů potvrzovat doručení dokumentu za použití svého uznávaného elektronického podpisu, neboť doručeno bude uplynutím 15 dnů, i když zaměstnanec převzetí nepotvrdí (fikce doručení). Zaměstnanci budou moci doručovat elektronicky zaměstnavateli i bez jeho souhlasu (také fikce doručení po uplynutí 15 dnů od doručení)

Pro elektronické doručování však platí, že bude potřeba písemný souhlas zaměstnance (na samostatném prohlášení, včetně toho, že zaměstnavatel bude muset předem informovat také o podmínkách elektronického doručování písemností, včetně podmínek fikce doručení) a zaměstnanec bude muset sdělit vlastní elektronickou adresu pro doručování.

Čerpání rodičovské dovolené? Nově písemně

V současné době není povinná písemná forma žádosti o čerpání rodičovské dovolené (byť se v praxi takto standardně postupuje). Ani není stanovena lhůta, ve který by měla být žádost učiněna. Nově bude nutná písemná žádost o čerpání rodičovské dovolené s uvedením plánované doby trvání (začátek a konec) zpravidla alespoň 30 dní před nástupem.

Informace obsažené v žádosti by pak měly být závazné pro obě strany, což by mělo zaměstnavateli usnadnit plánování s ohledem na odchody/zástupy, byť zaměstnanci mohou tuto žádost podávat opakovaně (např. prodlužovat si čerpání rodičovské dovolené vždy po roce).

Upozornění: Jedná o návrh, který stále ještě čeká poměrně dlouhá cesta legislativním procesem. Je tak možné, že některá pravidla ještě doznají dalších změn. Už teď je ovšem jasné, že půjde o jednu z nejvýznamnějších novel v roce 2023.



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688