Vrtulník Mi-171Š
Autor: 22. zVrL
Obrázek x z y
Autor: kpt. Jindřiška Budiková, kpt. Zdeněk Nožička
Typové řady vrtulníku Mi-8/17 slaví 60 let od vzletu prototypu a 55 let služby v české armádě. Stroje Mi-171Š plní nezastupitelnou roli při přepravě osob a jsou stále jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Příslušníci 222. vrtulníkové letky z Náměště připomínají novou kamufláží jejich význam a unikátnost.
Historie provozu typové řady vrtulníku Mi-8/17 v československém a následně českém letectvu sahá k přelomu srpna a září roku 1967, kdy si je v ruské Kazani převzali zástupci ČSLA. Prototyp vrtulníku ovšem vzlétl o několik let dříve, a to 24. června 1961.
V roce 2005 Armáda České republiky získala v rámci vyrovnání dluhu s Ruskou federací 16 vrtulníků Mi-171Š. Po deseti letech provozu vznikla mezi příslušníky inženýrsko-letecké služby myšlenka si toto výročí připomenout. Nenašla se ale vhodná grafika, proto nápad připomenout si desetiletý provoz záhy zanikl a byl znovu oživen až v roce 2021, šedesát let od vzniku prototypu. Kvůli covidu se bohužel realizace opět musela odložit.
Při tvoření grafického návrhu byla nakonec oslovena firma Paintskillers, která má s přebarvením výročních strojů v českém letectvu bohaté zkušenosti. Vyhrála varianta, která svým nástřikem zobrazuje všechny kamufláže použité během dlouholeté služby tohoto vrtulníku. Kamufláž byla provedena na vrtulníku Mi-171 Š trupového čísla 9868.
„Lakování vrtulníku bylo časově velmi náročné. Maskovaný povrch se skládá celkem z 12 odstínů a jednotlivé typy maskování jsou odděleny tzv. „loupající se barvou“. Při lakování bylo nutné, po dostatečném zaschnutí barvy, často měnit maskování nalakovaných částí trupu,“ vysvětluje Jiří Vrba, vedoucí laboratoře zvláštních procesů LOM Praha, s. p.
Ocasní část vrtulníku 9868 je zbarvena tak, jako na počátku služby v tehdejším Československu. Následuje kamufláž vrtulníků řady Mi-8 po generálních opravách v Maďarsku. Ve střední části trupu stroje je pak původní zbarvení typu Mi-17 a konečně kabina pilotů nese současnou kamufláž řady Mi-171Š.
„Nejpracnější částí lakování bylo vytvoření iluze loupající se barvy, která odděluje jednotlivé kamufláže. K lakování byla použita polyuretanová barva Akzo Nobel v matném provedení NVG. Spotřeba barvy byla cca 48 až 50 litrů. Od každého odstínu přibližně 4 až 4,5 litru barvy,“ uzavírá Vrba.
Autor: 22. zVrL
Obrázek x z y
Autor: 22. zVrL
Obrázek x z y
Autor: Petr Soukop
Obrázek x z y
Autor: Petr Soukop
Obrázek x z y
Autor: Petr Soukop
Obrázek x z y
Autor: Petr Soukop
Obrázek x z y
Autor: Petr Soukop
Obrázek x z y
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz