mzv.cz (MZv ČR)
Akcie ve světě  |  02.03.2023 13:45:00

Světová poptávka po nových dopravních letadlech stoupá - AIRBUS plánuje navyšování výroby

mzv.cz

Světová poptávka po nových dopravních letadlech stoupá - AIRBUS plánuje navyšování výroby

21.02.2023 / 14:54 | Aktualizováno: 02.03.2023 / 13:45

Francouzská asociace leteckého průmyslu Gifas zveřejnila svůj výhled pro letošní rok. Očekává další oživení poptávky po nákupech civilních letadel, ale i pokračující potíže na straně dodavatelského řetězce. Přetrvávajícím problémem je nedostatek kvalifikované pracovní síly a technických pracovníků v leteckém průmyslu, se kterým se potýkají zejména malé a střední firmy po útlumu způsobeném pandemií. Loni zaměstnal francouzský letecký sektor 15 000 nových pracovníků a minimálně stejný počet by měl přilákat i letos. Evropský výrobce dopravních letadel AIRBUS eviduje vysoký počet objednávek na nová letadla, ke kterým se počátkem roku přidala zakázka na 250 letadel pro leteckou společnost Air India. Společnost proto plánuje zrychlování tempa výroby, aby rostoucí poptávku po nových letadel uspokojila. To může představovat příležitosti i pro české firmy leteckého dodavatelského řetězce.

Rok 2022 představoval oživení letecké dopravy po pandemii, která způsobila bezprecedentní pokles poptávky cestujících a útlum leteckých společností. Zvýšená poptávka po nových letadlech však narážela na nedostatečné výrobní kapacity a stále narušené dodavatelské řetězce. K těmto potížím se přidávají zvýšené náklady dodávek v souvislosti s inflací a vysokými cenami energií. Problémy se nevyhýbají ani evropskému konstruktérovi dopravních letadel, skupině AIRBUS, které se v loňském roce nepodařilo splnit svůj roční cíl 720 dodaných letadel.

Na nedostatek objednávek si skupina nemůže stěžovat – na konci roku evidovala více než 7 000 nevyřízených objednávek, většina z nich na letouny z rodiny A320. V únoru navíc AIRBUS získal významnou zakázku na dodávku 250 letadel od letecké společnosti Air India.

Kvůli problémům na straně dodavatelů však výrobce musel v průběhu minulého roku dvakrát revidovat své výrobní cíle směrem dolů. Podle nedávno zveřejněných výsledků dodal AIRBUS v loňském roce 661 komerčních letadel, méně než předpokládal a stále výrazně pod úrovní před pandemií (863).

I přes problémy na straně výroby však skupina loni realizovala již druhým rokem po sobě rekordní provozní zisk 5,2 miliard eur, o 16 % více než v roce 2021. K tomuto hospodářskému výsledku největší měrou přispěl segment komerčních letadel, který je tahounem prodejů. Dařilo se také divizi AIRBUS Helicopters, která loni navýšila zisk o 19 % oproti předchozímu roku. Pouze divzie Defence&Space skončila v červených číslech a to převážně kvůli ztrátě dvou družic Pléiade Neo v prosinci loňského roku.

I přes přetrvávající potíže s dodávkami a inflací na začátku tohoto roku, vidí CEO skupiny AIRBUS Guillame Faury situaci v průběhu celého roku 2023 optimističtěji. Pro letošní rok počítá se 720 vyrobenými letadly a potvrzuje záměr navyšovat výrobu i nadále. Do konce roku 2024 chce AIRBUS vyrábět 65 strojů A320 měsíčně a o další dva roky později dokonce 75 měsíčně. V této souvislosti bude spuštěna v Toulouse nová montážní linka pro tento typ letadel. Dalším důležitým potvrzením je uvedení do provozu letounu A321 XLR, dálkové verze současného bestselleru společnosti Airbus z rodiny A320, plánované na druhý kvartál příštího roku.

Pokud jde o výrobu dálkových letadel, Airbus rovněž plánuje do roku 2024 zvýšit výrobu letadel A330 ze 3 na 4 měsíčně a zvažuje zvýšení tempa výroby modelu A350 ze 6 na 9 měsíčně do konce roku 2025, čímž potvrzuje oživení segmentu dálkových letů. Tento trend ilustruje také již zmiňovaná objednávka pro flotilu aerolinií Air India, jejíž „vlajkovou lodí“ se má stát právě model A350.

Oživení letecké dopravy v minulém roce mělo pozitivní dopad také na výrobce leteckých motorů společnost Safran, která se postupně vrací na úroveň před pandemií Covid-19. V loňském roce zaznamenala 25% nárůst tržeb v hodnotě 19 miliard eur a pro letošní rok počítá s obratem 23 miliard eur, který se blíží úrovni 24,6 miliard v roce 2019 před pandemií. I Safran se však potýká s potížemi s dodávkami, zejména pokud jde o elektronické součástky a suroviny.

Po třech náročných letech pro leteckou komunitu a průmysl bude Francie opět hostit v termínu od 19. do 25. června 2023 mezinárodní letecký a kosmický veletrh SIAE Le Bourget, který je největší světovou událostí leteckého odvětví. Na veletrhu nebudou chybět zástupci českého leteckého průmyslu - výrobci finálních letounů i dodavatelé komponentů či pokročilých technologií se budou prezentovat na českém národním stánku v rámci české oficiální účasti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a s podporou z nástroje projektu ekonomické diplomacie Ministerstva obrany a Velvyslanectví České republiky v Paříži.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688