Tři ze čtyř dlužníku mají problémy s e-shopem - Německo
Nákupy na internetu se těší rostoucí oblibě. Jejich popularitu zesílila koronavirová pandemie minimalizující osobní kontakty lidí. Jednoduchost a pohodlí objednání prakticky čehokoli on-line však může u některých lidí vést k finančním těžkostem.
Jak sdělil Německý spolkový statistický úřad Destatis se sídlem ve Wiesbadenu, podíl 28 % z celkových 575 000 osob, jež v roce 2021 hledaly pomoc v dluhové poradně, dlužil v on-line shopech a u zasilatelských obchodů. Tento podíl v uplynulých 5 letech vzrostl o 3 %. V roce 2016 dlužilo těmto obchodům ještě 25 % z celkových asi 617 000 občanů, kteří se obrátili na dluhovou poradnu.
Závazky, jež měli předlužení Němci u věřitelů z řad on-line shopů a zasilatelských obchodů, činily v roce 2021 v průměru částku 587 EUR. To odpovídalo však jen necelým 2 % celkových průměrných dluhů všech předlužených občanů v SRN. Průměrná suma předlužení byla 31 087 EUR. V roce 2016 dlužili lidé on-line obchodům a zasilatelským platformám v průměru 510 EUR. Celá částka zadlužení lidí ve službách dluhové poradny dosahovala v průměru 31 613 EUR.
On-line se rozmáhá
Nakupování po internetu je v Německu silně rozšířené: podle studie o využívání informačních a komunikačních technologií v soukromých domácnostech 2022 mají 4 z 5 (81 %) lidí ve věku 16 až 74 let už alespoň jednu zkušenost s nákupem zboží nebo služeb přes internet. Mezi pohlavími jsou jen marginální rozdíly: zatímco 82 % mužů má takovou zkušenost, u žen to je 80 %.
Přes tento drobný rozdíl v samotném nakupování je ale v porovnání podílu osob obou pohlaví zásadnější diferenciace v zadlužení. Ženy jsou zpravidla dlužnicemi s vyššími částkami v on-line shopech a u zasilatelských obchodů. V roce 2021 mělo dluhy tohoto druhu bezmála 35 % žen, jež si vyžádaly poradenství v dluhové poradně U mužů činila tato kvóta naproti tomu jen 23 %. Také průměrná dluhová zátěž u této formy nákupů byla u žen 779 EUR, zatímco u mužů podstatně méně (425 EUR).
Další zásadní rozdíly v podílu lidí, kteří loni uváděli, že už objednávali zboží nebo služby přes internet, jsou rozpoznatelné s ohledem na jejich věk. Nejvyšší podíl internetových nakupujících je s 91 % ve skupině ve věku 25 až 44 let. I v nejmladší kategorii 16 až 24 let má takovou zkušenost 84 % respondentů.
Ve středním věku 46 až 64 let uspokojuje své potřeby on-line 81 % Němců. Poté ale podíl příznivců internetových nákupů výrazně klesá: ve věku 65 až 74 let objednává věci a služby na internetu jen 57 % Němců.
Vysoký podíl mladých dlužníků
V souladu s těmito podíly příznivců on-line nákupů jsou předlužením postiženi hlavně mladší lidé, kteří neuhradili své závazky on-line a zasilatelským obchodníkům. V roce 2021 bylo zastoupení 38 % osob-dlužníků tohoto druhu hledajících dluhové poradenství ve věku 20 až 24 let. Se stoupajícím věkem podíl bezradných osob v poradnách postupně ubývá. Ve věkové kategorii 25-34 let jich bylo v roce 2021 ještě 34 %, zatímco u věkové skupiny 55-64 let činil podíl 21 %.
Favority jsou oblečení a obuv
Silná poptávka v on-line zóně nakupování je v Německu obzvláště po oblečení, obuvi, doplňcích a sportovním zboží. Necelá půlka obyvatelstva ve věku 16 až 74 let (49 %) si na internetu objednala v 1. čtvrtletí 2022 produkty z těchto kategorií. Populární jsou i filmy a hudba (29 %), potraviny, nápoje a zboží každodenní spotřeby (21 %) – ty patří k často pořizovanému zboží on-line. Další skupinu tvoří knihy, časopisy a noviny (19 % kupujících) nebo ubytování (17 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz