Jak vzniká stokilometrová dálnice D55 z Olomouce do Břeclavi
Dálnice D55 mezi Olomoucí a Břeclaví je plánována již od roku 1963. Stokilometrová trasa, která by měla v celé své délce v průběhu následujících deseti let plně nahradit dopravně přetíženou silnici I. třídy I/55 je důležitou dopravní tepnou zejména pro řidiče z Olomouckého, Zlínského a Jihomoravského kraje.
Trasa D55 je rozdělena do 13 úseků. Tři jsou již v provozu, a to 5503 Hulín – Skalka (včetně související stavby Hulín – Hulín-východ), 5504 Otrokovice, SV obchvat a 5505 Otrokovice. Celkem jde o devatenáctikilometrový úsek, který již řidiči využívají. Poslední dokončená část dálnice D55 – obchvat Otrokovic byla zprovozněna v roce 2021 a výrazně ulevila frekventované křižovatce v Kvítkovicích, která musela odbavit průměrně až 21 tisíc vozidel za den.
Navazující úsek 5506 je rozdělen do tří dílčích částí. První z nich 5506.1 Most na D55 přes Moravu v současné chvíli přechází z přípravy do realizace a je již znám jeho budoucí zhotovitel. Nejvýhodnější nabídku podalo sdružení FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. a MI Roads a.s. za 674,433 mil. Kč bez DPH, což je cca 96,9 % předpokládaných stavebních nákladů. Tento ocelový jednopolový most u Napajedel s přemostěním v délce 113 m přes koryto řeky Moravy by měl být zprovozněn v roce 2025.
U města Najedla se nachází druhá z plánovaných částí úseku D5506.2. Zde se přípravné práce protahují z důvodu nutnosti křížení budoucí trasy dálnice s železniční tratí. Původně plánovaná estakáda byla v dokumentaci nahrazena podjezdem pod dráhou s navazujícími hlubokými zářezy, jejichž technické řešení stále není definitivní. Třetí část tohoto úseku D5506.3 je aktuálně ve výstavbě společně s úsekem D5507 Babice – Staré Město.
D55 5507 Babice – Staré Město
Na trase budovaného 8,5 kilometrového úseku dálnice mezi Babicemi a Starým Městem v zimních měsících pokračují práce zejména na mostech, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. Celkově zde roste 18 mostů a 3 mimoúrovňové křižovatky. Náročná je výstavba zejména z hlediska koordinace se Správou železnic. Úsekem prochází dva traťové úseky a výluky jsou možné vždy pouze na jednom z nich. Z toho důvodu se jeden z mostů bude realizovat tzv. podsouváním pod dráhu. Nejprve bude realizována jedna polovina železobetonového rámu, která se následně na kolejnicích přesune na definitivní místo a osadí a stejným způsobem bude následně realizována i druhá půlka, která se k již osazené opět na kolejnicích přisune a napojí. Touto metodou bude výrazně zkrácena doba výstavby a traťové výluky budou moci být zkráceny na minimum.
Řidiči, kteří jezdí po silnici I/55 mezi Starým Městem a Huštěnovicemi, mohou v těchto dnech také sledovat dokončovací práce na okružní křižovatce, jejíž zprovoznění plánujeme letos na konci I. kvartálu.
V navazujícím úseku D55 5508 Staré Město – Moravský Písek v délce 8800 m aktuálně panuje čilý stavební ruch. Ve výstavbě je 9 mostů, 2 mimoúrovňové křižovatky a protihlukové stěny v délce 456 m. U dvou mostů už je hotová nosná konstrukce, a to u mostu přes Zlechovský potok a nad dálnicí u Moravského Písku.
Další mostní objekty jsou nyní v různých fázích rozpracovanosti. U mostu u Kostelan chystáme bednění pro nosnou konstrukci, jejíž betonáž plánujeme ještě v zimě. Dále na trase budujeme kanalizace, retenční a sedimentační nádrže. Zajímavostí je skutečnost, že tento úsek budou jako první dálničních úsek v České republice chránit obří ptačí sítě. Cílem je ochrana hnízdících a prolétajících ptáků v okolí rybníku u Polešovic na sousedním Zlínsku.
D55 5509 Moravský Písek – Bzenec
V posledním navazujícím čtyřkilometrovém úseku ve výstavbě na dálnici D55 5509 Moravský Písek – Bzenec se díky teplému počasí na trasu opět vrátili archeologové, kteří u Domanínského potoka dokončují mimořádně úspěšný průzkum. Mezi nálezy jsou základy staveb, pecí či zásobních jam. V této lokalitě budou pracovat do konce února.
Další úseky budoucí dálnice D55 jsou zatím v různých fázích přípravy. Infoletáky ke stažení:
D5510 Bzenec – Bzenec – Přívoz
D5511 Bzenec – Přívoz – Rohatec
Kompletní dálnice D55 tvoří důležité severojižní spojení. Jde o nejkratší spojení Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice odvede dopravu z center 18 měst a obcí. Přesun dopravy ze směrově nerozdělených komunikací na čtyřpruhovou D55 zvýší bezpečnost řidičů, protože odstraní riziko střetů s protijedoucími vozidly. Navíc přinese motoristům výrazné zkrácení jízdní doby. Z mezinárodního hlediska bude s postupující integrací Evropy narůstat i význam dálnice D55 jako transevropského spojení ve směru sever – jih.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz