Plzeň: V Moving Station diskutovali zpracovatelé s veřejností k novému cyklogenerelu
V Moving Station diskutovali zpracovatelé s veřejností k novému cyklogenerelu
Všem těm, kteří se pohybují po Plzni na kole či jiném prostředku individuální dopravy vlastní silou či s mírnou dopomocí elektrické energie, byla určena veřejná prezentace s diskusí k novému Generelu cyklistické dopravy v Plzni. Jeho zpracovatelé představili klíčové části připravovaného dokumentu a sbírali podněty k navrhované síti hlavních cyklotras i dalším částem dokumentu.
Setkání v Moving Station (zdroj fotografií: Správa veřejného statku města Plzně)
Setkání v Moving Station, kterého se zúčastnilo přes sedmdesát lidí bylo již druhým participačním setkáním v rámci práce na novém cyklogenerelu. „Jsem rád, že se plzeňská veřejnost o nový strategický dokument zajímá a přál bych si, aby až bude dokončen, byl využívaným nástrojem, který bude oporou při projektování vhodné cyklistické infrastruktury. Některých řešení jako například cyklistických pruhů v hlavním dopravním prostoru máme v Plzni ve srovnání s jinými velkými městy zoufale málo. To by mohl nový cyklogenerel změnit,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
„Základním principem nového cyklogenerelu má být vnímání cyklistů jako podporované součásti dopravy ve městě, tedy to, že v každé stavbě či spíše už v každém projektu bude s cyklisty počítáno. Právě tak je budována infrastruktura pro udržitelnou dopravu v cyklisticky vyspělých státech v západní Evropě. Preferenci pěších a cyklistů před individuální automobilovou dopravou v Plzni navíc zavedly již Zásady dopravní politiky, schválené plzeňským zastupitelstvem již v roce 1997,“ uvedla plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.
„Cílem nového cyklogenerelu je mimo jiné vytvořit síť hlavních cyklotras, které cyklistům umožní rychlý pohyb po městě ideálně odděleně od pěších a s předností v jízdě, tak aby bylo použití kola konkurenceschopné oproti jiným druhům dopravy. Jak jsme zjistili, velká část přítomných si opatření jako jízdní pas pro cyklisty či tzv. dánský pás již vyzkoušela v jiných městech či v zahraničí a cítila se v něm bezpečně,“ uvedl Jan Hakl, vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně, která dokument připravuje.
Tisková konference (fotografie: M. Pecuch)
„Účastníci na druhém setkání připomínkovali především návrh cyklotras, vyjadřovali se ale i k tématu sdílených kol, elektromobility nebo (ne)bezpečnosti parkování kol. Diskuse s veřejností k strategickým dokumentům stále nejsou zcela běžné. Jsme rádi, že se podařilo pro veřejnost otevřít nejen téma cyklodopravy, ale i veřejné dopravy. Jsme přesvědčeni, že pokud je dána občanům možnost ovlivňovat řešení veřejné dopravy a cyklodopravy, odrazí se to následně na zvýšení počtu uživatelů,“ uvedla Tereza Pelclová z Centra pro komunitní práci západní Čechy.
Návrh sítě hlavních tras, který byl na setkání představen, mohou zájemci z řad veřejnosti připomínkovat do 28. února 2023, a to nejlépe písemně zasláním podnětu na e-mail cyklo@plzen.eu. Návrh spolu s dalšími informacemi lze najít na stránkách Správy veřejného statku města Plzně v sekci informací pro cyklisty na www.svsmp.cz. Poté zpracovatelé připomínky zapracují a projednají s dotčenými úřady a institucemi. Po vypořádání všech připomínek bude materiál projednán v odborných komisích Rady města Plzně, v závěru roku by pak měl být předložen ke schválení Radě města Plzně.
Generel cyklistické dopravy města Plzně je strategický dokument, který určuje další rozvoj cyklistické dopravy/infrastruktury a její podobu. Plzeň schválila tzv. cyklogenerel jako první z velkých měst u nás v roce 2001 a již několikrát ho aktualizovala. Poslední platná aktualizace je z roku 2016.
Na projednání Generelu cyklodopravy naváže setkání nad přípravou Generelu veřejné dopravy 8. března 2023, od 17 hodin v Moving Station.
Setkání s veřejností se konalo díky projektu Podpora participace v Plzni, který realizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy ve spolupráci s Johan z.ú. a městem Plzeň. Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
Editace textu: Eva Barborková
Zveřejněno: 10. 2. 2023, Martin Pecuch
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz