Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  04.02.2023 10:04:02, aktualizováno 20:04:02

Toyota v prodejích loni předhonila koncern Volkswagen o více než čtvrtinu. GM, Stellantis a Hyundai s odstupem. Letos by prodeje aut měly doznat výraznějšího oživení

Dle zatím stále předběžných statistických odhadů globální prodeje vozů v roce 2022 klesly. Některé predikce hovoří o 65,4 mil. prodaných vozech, například optimističtější Scotiabank zmiňuje 66,1 mil. To by oproti předcházejícímu roku znamenalo asi jen jednoprocentní zhoršení. Výkonnost jednotlivých automobilových koncernů nicméně v řadě případů doznala podstatnějších meziročních změn. Neplatí to však u celosvětového lídra. Koncern Toyota totiž nejenže třetím rokem v řadě obhájil pozici světové jedničky, ale také udržel prodeje nad hranicí 10 mil. vozů.

Prodeje koncernu Toyota, tedy včetně vozů Hino a Daihatsu, loni téměř stagnovaly, resp. prodaných 10,48 mil. vozů znamená meziroční pokles jen o 12,5 tis. vozů. Zmínit však možno také produkci koncernu, která se dokonce zvýšila o více než 5% na 10,6 mil. vozů. Každopádně se tedy na prvních dvou místech dále „rozevřely nůžky“, když koncernu Volkswagen další rok v řadě prodeje výrazně klesly. Tentokrát dokonce o 7 % na 8,26 mil. vozů (podrobnosti zde).

Přinejmenším dle projekcí lze odhadnout, že ani v roce 2023 se v čele žebříčku nic nezmění. Toyota sice dále zmiňuje rizika spojená s Covid-19 potažmo nedostatkem polovodičů, nicméně i letos cílí na produkci 10,6 mil. vozů. Možné nenaplnění základního scénáře limituje směrem níže do 10 %. Pro zajímavost možno zmínit, že na únor plánuje celosvětově produkci zhruba 750 tis. vozů, když z toho se na 300 tis. vozů má vyrobit v domovském Japonsku.

Pořadí na dalších místech zůstává částečně zahaleno mlhou. Tedy alespoň co se týče konečných čísel některých automobilek. General Motors v domovských Spojených státech s dodanými 2,27 mil. vozy (+2,5 %) předhonil Toyotu, resp. třetí Ford. V Číně však meziročně s dodanými 2,3 mil. vozy zaznamenal pětinový propad. Celkové prodeje koncernu zkrátka klesly o 5,7 % na 5,94 mil. vozů.

Zda si GM udrží bronzovou globální pozici, se nejspíše ukáže 22. února. Hospodářské výsledky má v plánu zveřejnit konkurenční koncern Stellantis, který by tím měl zároveň právě odkrýt i celoroční prodeje. Známo je zatím, že za loňská 3. čtvrtletí prodal 4,42 mil. vozů. Připomenout lze, že do v lednu 2021 vzniklého koncernu spadají například značky Fiat, Chrysler, Peugeot či Citroen, ale také například Opel, Maserati, Jeep, Dodge, Lancia, Alfa Romeo či Ram.

S odstupem možno ještě zmínit na 5. místě držící se Hyundai. Jihokorejská společnost již loňská čísla odtajnila. Prodala celkem přes 3,94 mil. vozů, což bylo meziročně o 54 tis. vozů více.

Výkonnost akcií automobilekroce 2022

Akciovým trhům se v loňském roce příliš nedařilo a akcie většiny automobilek byly toho součástí. Nejlépe vlastně dopadly akcie Ferrari. Na domovském trhu v Miláně odepsaly „jen“ 12 %. Zde rovněž obchodované akcie Stellantis přišly o více než pětinu, zatímco akcie zmiňovaného globálního lídra společnosti Toyota ztratily v Tokiu 13,9 %.

Akcie dalších automobilek dopadly hůře. Preferenční akcie Volkswagen, tedy ty zařazené v prestižním indexu DAX, odepsaly loni 34,4 %. Nutno však dodat, že své sehrála také prosincová rekordní dividenda přes 19 EUR. Každopádně ještě více se nedařilo americkým automobilkám. Akcie GM poklesly o 42,6 %, konkurenční akcie Ford pak o 44 %.

Doplnit nutno asi mediálně nejsledovanější akcie Tesla, které loni odepsaly dokonce 65 %. Automobilka přitom v porovnání pokračovala ve značném nárůstu produkce, resp. prodala 1,313 mil. vozů oproti 936 tis. o rok dříve. Na druhou stranu ocenění Tesly v porovnání s ostatními automobilkami zůstává enormní. Akcie společnosti zaznamenávají letos výrazný nádech, když přidávají více než 50 %. Investoři zkrátka firmu nyní oceňují na zhruba 610 mld. USD. Pro porovnání koncern Toyota je trhem aktuálně oceněn v přepočtu na 240 mld. USD.

Závěrem možno zmínit také akcie Porsche, které na podzim po IPO debutovaly na německém trhu. Od primární emise dokázaly do konce roku zhodnotit o téměř 15 %. A ve svém růstovém trendu letos zatím pokračují, když ve čtvrtek dosáhly nových historických maxim nad 117 EUR. V pátek nicméně oddychovaly na závěrečných 114,60 EUR, což i tak znamená letos posun o téměř 20 %. Firma je zkrátka nyní oceněna již na více než 104 mld. EUR, tedy 112,5 mld. USD (pro zajímavost konkurenční Ferrari je aktuálně ohodnocena na 47 mld. EUR). Přitom samotný celý mateřský koncern Volkswagen trh nyní oceňuje jen na necelých 77 mld. EUR.

Navzdory vlastně horšímu ekonomickému prostředí tlačící na spotřebitelskou poptávku, v kontextu třeba i vyšších úrokových sazeb a tedy nákladnějšímu financování, se letos očekává růst automobilového trhu. Například v úvodu zmiňovaná Scotiabank predikuje meziroční zvýšení prodejů o 6 %. K řidičům by se tedy mohlo dostat dalších zhruba 70 mil. nových vozů.

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688