Trojmoří a vysokorychlostní železnice – podpis Memoranda SŽ, RB Rail a CPK - cesta z Varšavy do Vilniusu se zkrátí z 9 na 4 hodiny, do Ostravy ze 4,5 na 2 hodiny
Trojmoří a vysokorychlostní železnice – podpis Memoranda SŽ, RB Rail a CPK
25.01.2023 / 08:20 | Aktualizováno: 25.01.2023 / 08:34
V rámci konference o rozvoji vysokorychlostních železničních tratí (VRT) v regionu Trojmoří dne 18. ledna 2023 ve Varšavě bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi polským operátorem CPK (Centralny Port Komunikacyjny), českou Správou železnice (SŽ) a koordinátorem sítě pobaltských zemí RB Rail. Podpisu dokumentu se účastnil náměstek ministra dopravy Václav Bernard. Výstavba VRT v celém regionu bude významnou příležitostí pro stavební firmy a investice.
Příprava rozvoje vysokorychlostní železnice se neomezuje na výstavbu sítě v České republice, ale současně se řeší napojení na sousední země a regiony. Na okraj druhého ročníku konference Railway Direction Days https://railwaydirectiondays.com/pl/ se proto zástupci ČR, Polska a Baltských zemí dohodli na podpisu dokumentu o koordinaci postupu v severojižním směru, tj. od estonského Talinu, přes Rigu a Varšavu až do Ostravy a dále do Prahy, resp. jižním směrem k hranici s Rakouskem a Slovenskem.
Memorandum za českou stranu podepsal Radek Čech, ředitel odboru mezinárodní spolupráce Správy železnice, Mikołaj Wild za CPK a Agnis Driksna za RB Rail. V memorandu se strany zavazují mj. k výměně informací a zkušeností v oblastí investic a rozvoje vysokorychlostních tratí (VRT), koordinaci při plánování přípravných prací a investičních záměrů, výměně zkušeností při prognózách budoucího provozu, spolupráci při nákupech a využití vlakových souprav, společné podpoře VRT na úrovni EU a v mezinárodní oblasti. Spolupráce bude probíhat ve formě výměny informací, dokumentů, zkušeností, v rámci seminářů a konferencí, výcvikových programů.
Jak uvedla poradenská firma Steer, která se zabývala hodnocením perspektivy VRT v regionu Trojmoří, náklady na realizaci sítě v celém rozsahu se sice odhadují na 60 miliard euro, ale výsledkem této investice bude přínos ve výši minimálně 120 miliard euro, tj. rychlejší propojení regionu, časová úspora, přesun pasažérů z letadel a osobních vozidel na železnici.
Předpokládá se, že cesta z Varšavy do Vilniusu se zkrátí z 9 na 4 hodiny, do Ostravy ze 4,5 na 2 hodiny, do Budapešti z 11,5 na 5,5 hodiny. Doprava z Prahy do Vídně a Bratislavy se zkrátí na 2 hodiny, do Budapešti ze 7 na 3,5 hodiny.
Jak informoval náměstek ministra infrastruktury Polské republiky Andrzej Bittel, již nyní probíhají pravidelné schůzky mezi českými a polskými experty v rámci koordinace postupu na obou stranách. Pro trasu Varšava – Katovice jsou již zajištěny investiční prostředky ve výši 2 miliard PLN na modernizaci a zrychlení trati na 250 km/h. Nyní se rozhoduje o definitivním určení místa spojení VRT na česko-polské hranici. K této věci se připravuje mezivládní dohoda.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz