Pandemie srazila poptávku. Většímu zotavování poptávky po oděvech a obuvi u nás bránily rostoucí ceny.
Většímu zotavování poptávky po oděvech a obuvi u nás bránily rostoucí ceny.
V období před pandemií platilo, že rozhodující část maloobchodních tržeb z prodeje oděvů a obuvi připadala na specializované prodejny, zacílené na tento sortiment. Jejich „alternativní“ prodej buď přes subjekty zaměřené na internetový obchod, nebo ve velkých řetězcích s převahou potravinářského zboží, byl spíše doplňkovou formou. Během období 2020 až 2021 byly však tradiční
specializované obchody uzavřeny či zásadně omezeny v úhrnu skoro na osm měsíců. Naopak, internetové i zásilkové provozovny (vyjma jarního období 2021, kdy mohly vydávat jen zboží třetích stran, nikoli své vlastní) restrikce nepostihly. Rovněž prodej odívání a obuvi v „potravinářských řetězcích“ byl znemožněn jen na počátku roku 2022 (v průběhu ledna došlo k uvolnění u dětského sortimentu). Souhrnné tržby za prodej oděvů ovlivnila i možnost jejich „kompletace“ v domácnostech z dříve nakoupených materiálů (prodejny s textilním materiálem a galanterií byly vyjma března 2021 a 2022 standardně otevřeny). K poklesu poptávky po odívání a obuvi nepřímo přispělo i celkové omezení fyzických kontaktů a společenského života během pandemického období, negativně působily rovněž nižší nákupy ze strany zahraničních turistů.
Maloobchodní tržby ve specializovaných prodejnách za prodej vybraného zboží v Česku (úroveň roku 2015 = 100, sezonně očištěno)
Pozn.: *) zahrnuje i prodej prostřednictvím internetu a zásilkové služby, neobsahuje prodej pohonných hmot.
Z růstu cen profituje internet
Výdaje na konečnou spotřebu domácností na odívání a obuv se v ČR v roce 2020 rekordně snížily, reálně meziročně o 11,3 %. V následujícím roce se mírně zotavily (+4,3%), avšak jen v segmentu odívání. U obuvi pokračoval pokles, jenž v úhrnu za poslední dva roky činil skoro 15 %. Propad reálných tržeb ve specializovaných prodejnách s oděvy, obuví i koženým zbožím v roce 2020 přesáhl 30 %, o rok později tržby vzrostly jen o 4,6 %. Očekávané zotavování tržeb postupně „zadusil“ růst spotřebitelských cen, nebývale silný právě u oděvů a obuvi (v říjnu 2021 přesáhl meziročně 10 %, v květnu 2022 pak 20%). Zatímco tržby za prodej oděvů a obuvi v běžných cenách vystoupaly loni ve 2. čtvrtletí na úroveň z posledního kvartálu roku 2019, reálně klesly za stejné období o pětinu. Lze předpokládat, že vysoký růst cen v kamenných prodejnách byl jedním z faktorů, které podpořily sílící oblibu internetových prodejů. V roce 2020 nakoupilo na internetu oblečení či obuv 30 % obyvatel Česka ve věku 16 a více let, následující rok stoupl tento podíl na 39 %. Ve skupině osob do 45 let a též mezi lidmi s alespoň maturitním vzděláním šlo již o nadpoloviční většinu. Podíl tržeb za oděvy, obuv i koženou galanterii na veškerých tržbách za zboží v internetovém prodeji se zvyšoval již v obdobích před počátkem pandemie – v roce 2018 se blížil 10 %.
Vývoj spotřebitelských cen oděvů a obuvi (leden až srpen 2015 = 100) a komparativní cenové úrovně za oděvy a obuv ve vybraných evropských zemích (EU27 = 100)
Výrazné omezení slevových akcí
Pokles reálných tržeb za textil, oděvy, obuv i kožené zboží ve specializovaných prodejnách během pandemického období patřil v Česku ve srovnání se státy EU k nadprůměrným. To bylo patrné zejména na počátku roku 2021, kdy byla přijata nejstriktnější protiepidemická opatření (včetně omezení celkové mobility obyvatel). V tuzemsku se uvedené tržby od ledna do dubna 2021 oproti shodnému období roku 2019 propadly o 69 %, přičemž v EU „jen“ o 34%. Lze dodat, že podíl obyvatel nakupujících oblečení, obuv nebo módní doplňky přes internet byl v EU obdobný jako v tuzemsku. Po ukončení restrikcí maloobchodního prodeje došlo napříč státy Unie k výraznému oživení poptávky – nejvíce v Irsku a v Portugalsku. Tržby ve specializovaných prodejnách se dle aktuálních dat za leden až říjen 2022 stále ve většině států nacházely pod referenčním rokem 2019 – v Česku o 18 %, v Německu o 8 % (obdobně se snížily v Rakousku či Itálii). O více než desetinu překonaly tržby za textil, oděvy, obuv a kožené zboží předpandemickou úroveň z 15 hodnocených států EU jen v Dánsku, Rumunsku a Irsku.
Meziroční růst spotřebitelských cen odívání a obuvi v Česku téměř po celé období od počátku roku 2020 patřil ze všech států EU k nejvyšším. Od poloviny roku 2021 navíc u nás tento sortiment zdražoval více než v úhrnu veškeré průmyslové zboží (bez energií). V ostatních státech Unie (vyjma Rumunska) tomu bylo naopak. To souviselo se zásadním omezením sezonních slevových akcí, které u oděvů i obuvi na rozdíl od Česka ve většině států EU (včetně těch středoevropských) nadále probíhaly. Vývoj v Česku lze vysvětlit i nízkým cenovým růstem tohoto sortimentu v éře předpandemické konjunktury, silnou závislostí na asijských dovozech (do nichž se začaly promítat rostoucí ceny materiálů i dopravy), ztrátou obchodníků vlivem hlubokého poklesu prodejů zejména na počátku roku 2021 či příznivou hospodářskou situací domácností v témže roce. I přes silný cenový růst zůstává v roce 2021 podíl oděvů a obuvi na celkových výdajích na konečnou spotřebu domácností v Česku (3,6 %) pod průměrem zemí EU (4,2 %). Mírně pod úrovní Unie byla loni v tuzemsku u tohoto sortimentu i komparativní cenová hladina (zohledňující prodejní ceny i vliv směnných kurzů).
Článek si můžete přečíst v posledním letošním vydání časopisu Statistika&My.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz