Těsně před volbami se prudce zlepšila spotřebitelská nálada Čechů, prakticky nejvýrazněji v historii. To pomůže Pavlovi k pravděpodobnému vítězství
Spotřebitelská nálada Čechů se těsně před prvním kolem prezidentské volby prudce zlepšila. Příslušný ukazatel poskočil o 7,4 bodu, což je druhý nejvyšší meziměsíční nárůst v celé historii sledování od roku 2003. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad. Sběr dat probíhal převážně v první polovině ledna 2023, před prvním kolem prezidentské volby.
Výrazněji se spotřebitelská nálada Čechů z měsíce na měsíc zlepšila už jen v květnu 2020. Tehdy to ale bylo spojeno s tím, že se s odezníváním první vlny pandemie onemocnění covid-19 začaly obchody a restaurace na několik měsíců vracet k normálnímu provozu. Taková výjimečná situace není plně srovnatelná s letošním lednem, kdy k žádnému podobnému „otevírání ekonomiky“ nedošlo, a ani dojít nemohlo, protože byla v normálním provozu.
Čechům se spotřebitelská nálada dramaticky zlepšuje, protože mnohem lépe než ještě v prosinci 2022 hodnotí svoji současnou finanční situaci. Také se méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace, což souvisí s mnohem příznivějším průběhem letošní topné sezóny, než jakého se kvůli energetické krizi EU mnozí experti či politici obávali ještě před několika měsíci. Začátkem letošního roku se také snížil podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
I když ukazatele nálady Čechů zpravidla stále setrvávají pod dlouhodobým průměrem, prudké zlepšení řady z nich je v rámci probíhající prezidentské volby „vodou na mlýn“ těm kandidátům, které podporuje vláda. Naopak nehraje do karet kandidátům, kteří oslavují voliče na bázi kritiky vlády. I když vláda nemusí mít bezprostřední vliv na ekonomický vývoj, ať už pozitivním nebo negativním směrem, veřejnost si s ní úroveň svého živobytí a spotřebitelské nálady přesto spojí. A pokud by plošněji měla pocit, že se zhoršuje, zřejmě by i ochotněji volila „protestní“ prezidentské kandidáty.
Ekonomická situace tak nyní, ve druhém kolem volby, hraje spíše ve prospěch Petra Pavla, zatímco příliš nenahrává Andreji Babišovi.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz