Loňský trh
ojetých automobilů byl silně poznamenán vysokou
inflací a
zdražováním základních potřeb. Ve druhé polovině
roku začalo docházet k výraznému poklesu poptávky po ojetých
autech, důsledkem čehož došlo k meziročnímu propadu počtu prodaných
aut o 10,4 %. Zatímco předloni se prodalo 738 000 ojetých vozidel, loni klesl jejich počet na 661 000 ks. Někteří prodejci zaznamenali na podzim, kdy byla situace nejtíživější, pokles zájmu o ojetá
auta o více než 30 %.
S nižším zájmem o ojetá
auta došlo také k utlumení jejich dovozů. Mírný pokles započal už v květnu, od července pak docházelo každý měsíc k výraznému meziročnímu poklesu a vyjma srpna se dováželo nejméně
aut od
roku 2014, v srpnu od
roku 2015. Celkově se v loňském
roce dovezlo do České republiky 161 186 ojetých osobních vozidel, což představuje meziroční propad o 13,2 %. Zvýšilo se také jejich stáří. Průměrně dosahovalo 10,8
roku (v
roce 2021 to bylo 10,4
roku) a narostl zejména podíl vozů starších 15
let (o 2,6
procentního bodu na 23,8 %). Podíl vozů starších 10
let dosahoval loni 52,6 %.
V loňském
roce rostlo nejen stáří dovážených vozů, ale také stáří prodávaných ojetých
aut s českým původem. Ze 7,7
roku narostlo na průměrných 8
let. V dřívějších letech, kdy trh plnily
auta z firemních flotil, dosahovalo přitom jejich průměrné stáří sotva sedmi
let. V posledních letech však nedostatek nových vozů způsobil, že si
firmy i lidé nechávají
auta déle a na trhu mladé ojetiny, významně zastoupené modelem
Škoda Octavia, chybí. Část mladých ojetin se navíc vyváží do zahraničí.
Za dobrou zprávu loňského
roku by se dala považovat skutečnost, že kleslo průměrné stáří vozů dovezených ze zahraničí v dřívějších letech a loni přeprodávaných. Zatímco v
roce 2021 dosahoval jejich
průměrný věk 11,3
let, loni se snížil na 10,8
roku a jen díky tomu zůstalo průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na zemi původu či
rok dovozu na 9,5 letech, jako v předloňském
roce. Je pravděpodobné, že si lidé v loňském
roce častěji nechávali starší
auto, neboť v důsledku
zdražování základních potřeb si nemohli dovolit novější, a pokles věku tak nebyl dán větším výskytem mladších vozů, ale naopak menším výskytem starších vozů, a tedy omezenější nabídkou.
Průměrný počet najetých kilometrů se snížil nejvíce za poslední
roky, a to o 8 000 km na 148 000 km. Vzhledem k prakticky neměnnému stáří prodávaných
aut není k takovému snížení jednoznačný důvod a lze za ním do určité míry spatřovat vyšší míru stáčení tachometrů, a to jak z pohledu četnosti, tak z pohledu počtu stočených kilometrů. Podle aktuálních odhadů se míra stáčení zvýšila o necelé 2
procentní body na 35 %, výše průměrného stočení dosáhla 95 000 km. Častějšímu stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze
strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného
auta cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.
Cena za ojeté
auto se meziročně navýšila, ale v důsledku nižšího zájmu v druhé polovině
roku nerostla tolik, jako
inflace. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých
aut loni meziročně
vzrostla o 11,2 % z 259 000
Kč na 288 000
Kč. Ceny za ojetá vozidla začaly zpomalovat v
růstu již od poloviny
roku, kdy u některých modelů docházelo dokonce k jejich mírnému zlevnění.
Podíl ojetých vozů, které se prodávaly s uvedeným českým původem, klesl meziročně ze 47,4 % na 45,1 %. Výrazně se ale také snížil podíl
aut prodávaných s
německým původem. Zatímco předloni jich bylo 26,2 %, loni činil jejich podíl jen 20,5 %. Klesl také podíl
aut s
italským,
rakouským či belgickým původem a naopak
vzrostl podíl
aut ze
Slovenska. Zatímco předloni bylo na trhu prodávaných ojetých
aut jen 0,67 % vozů od našich východních sousedů, loni se jejich podíl navýšil na 2,21 %. V reakci na tento trend Cebia obohatila systém Autotracer, který slouží k prověření historie vozidel, o nová
data ze
slovenského trhu, včetně kontroly odcizení.
Meziročně se loni výrazně navýšil podíl
aut z ostatních zemí a také podíl
aut, u nichž nebyl při prodeji uveden žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země
auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být
auto účelově registrované například jen po dobu několika dní, aby získalo tamní „původ“. Země původu je důležitá proto, že drtivá většina vozidel byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, po řadu
let i provozována. Na cenu vozu má vliv, zda vozidlo pochází z
Německa či například z
Bulharska,
Španělska či jiné země. Rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc
korun v závislosti na zemi, stáří, nájezdu vozidla, značce, modelu apod. U vozů s falešnou zemí původu se často vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.
Z hlediska barvy se na trhu nejčastěji vyskytovaly vozy šedé (20,7 %). Z pohledu modelů pak trhu vévodila opět
Škoda Octavia, která si sice mírně pohoršila z 10,9 % na 9,3 %, přesto ale s odstupem obhájila svou první pozici. Podíl deseti nejprodávanějších modelů se loni meziročně snížil z 34,9 % na 32,3 % a trh se z pohledu modelů mírně diverzifikoval.
V loňském
roce došlo poprvé ke snížení podílu
aut s naftovým motorem pod 50 % trhu. Poprvé tedy vozy na
naftu netvořily většinu nabídky. Jejich podíl se meziročně snížil z 52,5 % na 49,2 %, tedy o více než 3
procentní body, o které narostl podíl
aut na
benzín. Zatímco předloni byly vozy na
benzín zastoupené na trhu z 44,4 %, loni dosáhly 47,4 %.
Ojetá
auta se loni prodávala rychleji než v předloňském
roce. Je ale třeba říci, že předloňský
rok, kdy
auta mizela z trhu průměrně za 71 dní, byl ovlivněn zavřením prodejních míst po část
roku z důvodu
koronavirové pandemie. Menší množství vozů v loňské nabídce navíc způsobilo, že na trhu nebylo velké množství špatně prodejných vozů, které by průměrnou dobu prodeje navyšovaly. Loni se tak ojeté vozy prodávaly v průměru za 63 dní. Průměrná doba prodeje ojetého
auta s Cebia REPORTem činila 51 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.
Podíl
aut po prvním majiteli loni meziročně narostl o necelé 2
procentní body. Zatímco předloni se prodávalo 46,4 % ojetých
aut po prvním majiteli, loni činil jejich podíl 48,1 %. Jako vysvětlení se nabízí fakt, že se řada domácností z důvodu
vysoké inflace a
růstu cen energií i
spotřebního zboží dostala do situace, kdy se rozhodla vyměnit
auto za starší a levnější a získat peníze do rodinného
rozpočtu.
Podíl osobních ojetých
aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Podíl
aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a ani zdaleka neodpovídá skutečnému podílu
aut, která nebyla v minulosti havarovaná.