Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Makroekonomika  |  21.12.2022 10:09:03

Průzkum Colliers: Lidé ve střední a východní Evropě utratí za sváteční potraviny téměř o 50 % více než v roce 2019. Hlavním důvodem je vysoká inflace


Podle průzkumu společnosti Colliers mezi spotřebiteli z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska lidé během letošní vánoční sezóny utrácejí větší objem peněz. Souvisí to ovšem především s inflací, která podstatně snížila kupní sílu peněz; část respondentů v důsledku inflace naopak nákupy určitých položek omezuje.

Značná část respondentů průzkumu uvedla, že letos během vánoční sezóny utratí za sváteční potraviny více peněz než v roce 2019 (49 %), přičemž jako hlavní důvod se uvádí vysoká inflace. Nárůst cen běžného zboží a služeb ovšem současně přispívá k poklesu výdajů za sváteční jídlo (13 % dotázaných).

Provedený průzkum také ukázal zvýšené povědomí o problému plýtvání potravinami – nižší množství nakupovaných potravin z tohoto důvodu deklarovali Maďaři (24 %), Poláci (18 %) a Rumuni (16 %).

Přibližně 30 % dotázaných hodlá za sváteční jídlo utratit až 30 euro na osobu. Nejvyšší výdaje v tomto ohledu deklarují Bulhaři, téměř 40 % respondentů se domnívá, že utratí až 100 euro na osobu. Bohaté stoly budou i v České republice, kde 15 % respondentů uvádí výdaje vyšší než 100 euro na osobu.

 

Nejoblíbenější dárky

Nejoblíbenějšími vánočními dárky jsou podle průzkumu kosmetika (54 %), hračky (49 %) a multimediální produkty (46 %). Kosmetika je nejoblíbenější v Bulharsku (67 %), Polsku (63 %) a Maďarsku, stejně jako šperky (po 50 %). Ve všech sledovaných zemích jsou jako dárky velmi oblíbené hračky, které volí 45-58 % respondentů.

Před pandemií respondenti při nákupech pro vánoční svátky nejčastěji volili e-shopy (50 %) a nákupní centra (46 %). Oproti roku 2019 se zvýšil zájem o malé obchody sousedského typu. Nakupování na internetu, stejně jako v nákupních centrech, zůstalo letos na podobné úrovni. Nakupování on-line, ať už před pandemií, nebo po ní, volilo přibližně 50 % respondentů v Polsku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Velký nárůst zájmu o on-line nakupování byl po pandemii zaznamenán v Bulharsku (z 10 % na 40 % respondentů) a Rumunsku (z 24 % na 47 % respondentů),“ uvádí Dominika Jędrak, ředitelka oddělení výzkumu a poradenských služeb pro Polsko a střední a východní Evropu ve společnosti Colliers.

 

Aneta Ježková, ředitelka marketingu, Colliers Czech Republic



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 15:02  US - HDP v 1Q rostl o 1,6%. Trh čekal 2,4%. Ve 4Q23 to bylo 3,4% Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Čt 11:14  Měnový pár GBP/USD našel sílu na straně býků InstaForex (InstaForex)
Čt 10:59  GER: Také IFO naznačuje zlepšení Research (Česká spořitelna)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688