Poslední úsek D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je ve výstavbě. Dokončená D1 bude měřit 377 km
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Jedná se o poslední chybějící úsek dálnice D1. Zprovozněním této stavby bude dokončena naše nejstarší, nejdelší a nejdůležitější dálnice.

„Naše nejdelší a nejznámější dálnice je o krok blíže svému dokončení. Úsekem Říkovice – Přerov dosáhne délky 377 km a nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova. Na D46 se po zprovoznění posledního úseku D1 zklidní provoz taktéž, protože většina vozidel se z Brna do Ostravy dostane právě po této poslední části D1,“ říká k dnes zahájené stavbě ministr dopravy Martin Kupka.
„Dnes zahajovanou desetikilometrovou dálniční stavbu lze bez nadsázky označit za jednu z nejdůležitějších infrastrukturních staveb v Česku. Zprovozněním posledního úseku D1 bude v první řadě vyřešena složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města. V druhé řadě se výrazně sníží provoz na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou. V neposlední řadě je pak samozřejmě dokončení dálnice D1 důležité i symbolicky, protože jde o naši nejdůležitější dopravní tepnu,“ uvedl k zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavba bude navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti.
Z historie dálnice D1
Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938. Tehdy se počítalo s dálničním propojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou dálnice se započalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny 2. světovou válkou. I když byla výstavba po válce v omezeném rozsahu obnovena, došlo v roce 1950 k jejímu definitivnímu zastavení.V roce 1963 byla schválena páteřní síť českých dálnic, v rámci které se počítalo i se stavbou D1. Proti původním plánům z roku 1939 se trasa i parametry částečně změnily, proto můžeme ještě dnes nalézt opuštěné a nepoužívané mosty ze třicátých a čtyřicátých let minulého století v okolí vodní nádrže Švihov (Želivka).
Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce. V letech 1988 a 1992 byly do provozu uvedeny dva úseky od Holubic u Brna až k Vyškovu. Další úseky byly otevírány mnohem později, první v roce 2005 za Vyškovem, v roce 2007 pak došlo na první úsek na severní Moravě. D1 byla postupně dobudována až do Říkovic a od Lipníku nad Bečvou až do Ostravy. Na hranice s Polskem byla dálnice dovedena v roce 2012. Poslední dosud zprovozněnou části D1 je od roku 2019 úsek mezi Lipníkem a Přerovem.
Podle původních (federálních) plánů měla dálnice D1 vést na Slovensko a na českém území končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Východní část dnešní D1 se tak dříve označovala jako D47. V roce 2006 bylo rozhodnuto, že označení D1 ponese celý dálniční tah, který spojuje tři největší města ČR, tedy Prahu, Brno a Ostravu. D1 tak bude po svém dokončení mezi Prahou a polskou dálnicí A1 dosahovat délky 377 km.
Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem byla vždy nejvytíženější dálnicí v zemi. Proto došlo v letech 1996 – 1999 k přestavbě prvních 21 km mezi Prahou a Mirošovicemi ze čtyř jízdních pruhů na šest. V budoucnu by tomuto úseku měla ještě ulevit dálnice D3, která povede z Prahy jižním směrem. Obdobné rozšíření D1 se nyní plánuje v prostoru Brna mezi kilometry 182 – 210. Možnému dalšímu uvolnění dopravy na D1 by měla pomoci dostavba dálnice D35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice. Spolu s dálnicí D11 bude D35 tvořit alternativní „severní trasu“ spojující Čechy a Moravu. I z tohoto důvodu byla dálnice D1 od Lipníku na Bečvou, kde se na ni napojuje právě D35, až k Bělotínu, kde se od ní naopak odpojuje dálnice D48, postavena v šestipruhovém uspořádání.
D1 Říkovice – Přerov
Hlavní trasa:
délka: 10,1 km
kategorie: D 26,5/120
počet stavebních objektů: 228
zhotovitel: Strabag, Doprastav, IDS
cena stavby dle smlouvy: 6 922 mil. Kč bez DPH
předpokládané zprovoznění stavby: 2025
vizualizace stavby: D1 Říkovice – Přerov
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Bytová výstavba na Vysočině v roce 2022: značný pokles počtu nově zahájené výstavby - 6,4 %, v mezikrajském srovnání šestý nejhlubší pokles
- České firmy jsou ve Vietnamu vítány, láká je oblast energetiky i letectví
- Označovat Ukrajinu za fašistický stát je komické – v Rusku je nejvíc neonacistů na světě - Padevět
- Zprávy o zlatě - Proč je pozemek zlatý důl a jak jej výhodně prodat
- Zemětřesení - Jak k němu přistupují české pojišťovny? Rozdíly jsou značné
- Firmy budou muset nabízet flexibilnější přístup k zaměstnancům, průkopníkem byl už Henry Ford - Víkendář
- Bylo by pro nás asi ideální, kdyby v Kremlu seděli hlupáci, ale oni tam nesedí - Karel Svoboda, politolog a rusista - video Osobnost Plus
- Jsme na tom tak dobře, až je to špatně
- Graf dne - USDCAD - USDCAD je jedním z párů, které budou dnes odpoledne sledovat.
- Rádio je intimní médium, ale podcast je hyperintimní - Matěj Skalický, video, podcast
- Kdyby byla svobodná volba, většina Rusů bude pro ukončení války - Marek Příhoda
- Jménem jsem Mann, duší víc Aškenazy. Mannové byli českoslovenští vlastenci - Jindřich Mann, host Lucie Výborné
Prezentace
30.03.2023 Nejlepší altcoiny, které koupit 30. března 2023
30.03.2023 Vzestup krypto hraní – Jaké jsou nejlepší...
29.03.2023 12 nejlepších Web 3.0 krypto mincí, do kterých...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Historický vztah mezi nezaměstnaností, sazbami a výkonností amerických akcií
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jozo Perić, CapitalPanda
Euro si svou pozici coby významné globální měny udrží. I vůči americkému dolaru
Tiskové zprávy
30 let českého hospodářství: Sílí význam českého..
Žaluzie bez kompromisů - jak vybrat vhodné...
Na digitální dědictví se zapomíná. Přitom účty u..
Jak zdanit příjem z prodeje nemovitosti?
Okénko finanční rady
Richard Bechník, FC&SLS a.s.
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak se stát programátorem? Kde studovat a jak najít novou práci v oboru?
Lukáš Raška, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Sílí zájem domácností o úvěry ze stavebního spoření. Peníze jdou do úspor na energiích
Jan Béreš, Ušetřeno.cz