Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
Ministři dopravy EU se shodli na revizi TEN-T sítí
05.12.2022 / 19:00 | Aktualizováno: 20.12.2022 / 15:01
Ministr dopravy Martin Kupka předsedal Radě ministrů pro dopravu v Bruselu. Ta dnes mj. přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, tzv. revizi TEN-T sítí.
Vybudování spolehlivé, bezproblémové a vysoce kvalitní transevropské dopravní sítě (TEN-T) zajistí udržitelné propojení napříč Evropskou unií. Rada dnes přijala společný postoj (obecný přístup) k návrhu Komise na nařízení o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
Rozhodnutí pomůže v rozvoji spolehlivé dopravy na páteřních tepnách a v získávání prostředků na projekty v oblasti šetrného cestování, především rozvoj transevropských železničních sítí. „Dnešní dohoda je pro nás důležitá z pohledu našeho předsednictví v Radě Evropské unie, neboť její dosažení bylo jednou z našich priorit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Síť přispěje k dosažení cílů EU v oblasti udržitelné mobility, řádnému fungování vnitřního trhu a hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU. Železniční síť má být vyvíjena postupně s tím, že návrh stanovuje jasné termíny pro dokončení transevropské dopravní sítě: hlavní síť by měla být dokončena do roku 2030, nově přidaná prodloužená hlavní síť do roku 2040 a komplexní síť do roku 2050.
„Dodrželi jsme také náš důležitý politický slib, kdy v rámci TEN-T sítí dojde k prodloužení dopravních koridorů i na Ukrajinu a do Moldavska. Vytvoříme tak skutečně propojenou Evropu až k Azovskému moři,“ připomíná ministr dopravy.
České předsednictví taktéž uspělo v případě textu nařízení, kde vyjednalo kompromis mezi EK a členskými státy u parametrů délky nákladních vlaků, výšky průjezdního profilu kontejnerových vlaků či minimální vlaky dosažené rychlosti 160 km/h v případě osobní dopravy na core network síti TEN-T.
Délka vlaků, které by měly umět projet po síti core network, bude 750 m, výška profilu by měla být 400 mm a u parametru 160 km/h se za české předsednictví podařila vyjednat výjimka na základě požadavků členských států, že nemusí být dodržena na celé délce hlavní sítě TEN-T.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz