„Hradecká
dopravní struktura navržená architektem Gočárem nám sice dlouhá
léta výrazně pomáhala, s postupným zintenzivněním
dopravy ale vidíme, že se bez moderních prvků neobejdeme. Právě inteligentní
dopravní systém by měl být řešením do budoucnosti, měl by pomoci se zprůjezdněním náročných úseků i zvýšit bezpečnost,“ uvádí primátorka města
Hradec Králové Pavlína Springerová. Inteligentní
dopravní systém bude od prosince po dobu čtyř měsíců fungovat ve zkušebním režimu s přednastavenými signálními plány. Během této doby budou vyzkoušeny přednastavené
varianty řízení
dopravy ve městě. Zároveň budou kamery, detektory a měřidla instalované na vybraných místech sbírat
data, která přispějí k nastavení ideálního modelu fungování systému. K tomu mohou přispět také občané města. Na e-mailovou adresu ids@mmhk.cz mohou zasílat své připomínky a poznatky, město se je bude všechny snažit zohlednit při tvorbě finálního signálního plánu. Systém by měl být do ostrého provozu spuštěn během dubna, a to včetně penalizačního modulu.
Práce na inteligentním dopravním systému byly zahájeny v červnu loňského
roku. „Výměny
semaforů probíhaly na etapy, nyní jsme v té poslední. Zbývá už jen dokončit chodníky na kruhové křižovatce ulic Sokolská a Brněnská. Jedná se o
stavební drobnosti, spuštění zkušebního provozu IDS tedy nic nebrání,“ uvádí investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek. Obměna
semaforů se týkala 34 křižovatek a čtyř signalizovaných přechodů po celém městě. Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších
služeb město zaplatí 308,1
milionu korun včetně
DPH, přičemž maximálně 157,82
milionu korun pokryje
dotací z Operačního programu
Doprava. „Systém IDS budeme využívat několik dalších desítek
let, ale nejedná se o koncové řešení
dopravy ve městě. Chceme se zaměřit na další
varianty, které by mohly přispět ke zlepšení situace. Jednou z nich bude například výstavba Severní tangenty,“ doplňuje primátorka.
Kateřina Rohlíčková
tisková mluvčí MmHK