Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Podnikání  |  29.11.2022 10:31:25

Krizi lépe ustojí firmy, které se o zaměstnance dlouhodobě starají. Dokážou se z ní totiž zotavit rychleji a u zaměstnanců si drží reputaci dobrého zaměstnavatele

V  říjnu bylo vyhlášeno 49 firemních bankrotů, nejméně za tento rok

Na české firmy dopadá současná energetická krize a společnost i zaměstnance tak čeká doba plná změn. Poslední průzkumy ukazují, že až pětina firem se kvůli nutným úsporám chystá propouštět. Krize bude u mnoha firem bohužel znamenat nejen propouštění, ale i nutnou restrukturalizaci. Více, než kdy jindy, teď bude záležet na tom, jaké vztahy se zaměstnanci a sociální prostředí si firmy vybudovaly v minulosti. Dobré vztahy a vzájemná důvěra znamenají, že lidé budou ochotni jít firmě na ruku i v době krize, a že si firma svoji dobrou reputaci udrží i nadále. Při opětovném náboru lidí pak bude pro zaměstnance jako zaměstnavatel stále atraktivní.

Firmy, které si své sociální prostředí dlouhodobě budují, jsou vitální, jejich zaměstnanci jsou celkově spokojenější a hlavně jsou v současné krizi o několik kroků před společnostmi, které péči o zaměstnance dlouhodobě zanedbávají nebo se jí nevěnují vůbec. „Lidé pracující pro zdravou, vitální firmu jsou loajálnější, což se projevuje tak, že jsou v těžkých dobách ochotni firmu podržet. Mají v hlavě srovnané, že jejich dobrý pracovní výkon má přímý vliv na prosperitu firmy a tím pádem i na jejich výplatu a případné další bonusy. Dobře vědí, že je firma umí adekvátně ohodnotit a jejich práce si váží. Někdy ale zasáhne vyšší moc, jako je například současná krize, a pak je třeba se na čas uskromnit. Úroveň sociálního prostředí ve firmách může být různá. Její vybudování stojí čas a úsilí a firmy ji někdy berou jako zbytečný náklad. Z dlouhodobého hlediska se ale určitě vyplatí, protože dobře vybudovaná zaměstnanecká loajalita rozhodně nemá takové výkyvy jako ceny energií na burze. Těžší období, které teď firmy zasáhlo, by ale určitě nemělo zničit vše, na čem až dosud pracovaly,“ vysvětluje Hana Matějková Fabíková, manažerka společnosti SocioRating Institute, věnující se hodnocení sociálního prostředí ve firmách. O pověst solidního zaměstnavatele je možné přijít velmi rychle, ale znovu ji opět získat je velmi těžké. Evropa stárne a problém s náborem zaměstnanců byl už před krizí. Firmy by se proto měly snažit svoji reputaci dobrého zaměstnavatele udržet a i když je to obtížnější, pracovat na sociálním prostředí ve společnosti i teď. Je to jasná investice do budoucnosti, která se nejen při náboru nových zaměstnanců po krizi několikanásobně vrátí.

Jasná a otevřená komunikace je základ

Krize sebou do firem přináší propouštění, omezování výroby nebo nutnost restrukturalizace a zvyšuje také tlak na zaměstnance, kteří ve firmě zůstanou. Mění se jejich pracovní kompetence, přibývají úkoly a povinnosti. Je velmi důležité, aby právě v době zavádění pro někoho nepříjemných řešení, firma komunikovala se zaměstnanci jasně a otevřeně. Je třeba, aby všichni věděli, že firma za nimi maximálně stojí a všechny kroky, které dělá, vedou k udržení výroby a chodu celé organizace. „Management by měl vysvětlit situaci ve firmě, otevřeně popsat výhled na nejbližší dobu a také nastínit další perspektivu. Své zaměstnance by měl jednoznačně podpořit a počítat s tím, že vzroste jejich potřeba o situaci mluvit. Zjistit je třeba i aktuální potřeby lidí a hledat taková řešení, která jsou přijatelná pro obě strany,” říká Hana Matějková Fabíková. Místo úplné výpovědi to může být třeba přechodné snížení platu nebo částečný úvazek. Lidé by také neměli být zbytečně využíváni na činnosti, které jsou rutinní a je možné je zcela automatizovat. „Zbytečně to vyčerpává jejich lidský potenciál. Představte si třeba automatizaci pracovně právních smluv. Jsou jich mraky a přitom velká část firem tuto oblast stále ještě vůbec nezačala automatizovat. Čas a hlavně lidskou energii, kterou tím ušetří, mohou personalisté a manažeři věnovat právě práci s lidmi,” uvádí Hana Matějková.

Je třeba dobře znát klíčové pracovníky

V době krize je také potřeba přesně vědět, kdo je pro firmu klíčový zaměstnanec a na koho je možné se zcela spolehnout. I v tuto chvíli mají navrch společnosti, které se budování sociálního prostředí ve firmě už věnují a mají ho pomocí nejrůznějších HR nástrojů dobře zmapované. Pokud management propouštět musí a tyto informace má, budete mít jasnější volbu a svá rozhodnutí můžete lépe směřovat k lidem, jejichž odchod firmu neohrozí. I v době krize jsou totiž lidé pro firmu klíčoví. „Měřením sociálního prostředí ve firmách se zabýváme už dlouhou dobu a jasně tak vidíme, že právě tyto informace jsou ve společnosti, kterou čekají jakékoli změny, zásadní. Jako vedení potřebujete přesně vědět kde je stabilní základ týmu. Nejjednodušší cestou jak to zjistit, je změřit sociální prostředí pomocí profesionálního nástroje. Náš SocioRating dokáže standardizovanými a cílenými otázkami velmi dobře zmapovat aktuální sociální prostředí ve firmě, na jednotlivých odděleních nebo pobočkách. Umíme tak jasně změřit, které části firmy mají vysokou důvěru ve vedení, tedy, zda komunikace v době krize splňuje svůj účel. Pokud je vysoká míra důvěry ve vedení, lidé mnohem lépe přijímají změny, ať jsou jejich důvody jakékoliv. Taková data se ale hodí nejen firmám v krizi, ale i těm, kterým krize nějakým způsobem naopak nahrála a místo propouštění potřebují nové pracovníky naopak nabírat,” uzavřela Hana Matějková Fabíková, manažerka společnosti SocioRating Institute, věnující se hodnocení sociálního prostředí ve firmách.

Výsledky vzešlé z měření SocioRatingu lze navíc velmi dobře použít i pro další práci se zaměstnanci, protože se sociálním prostředí je třeba pracovat i v ekonomicky těžkých dobách firmy. Jak už bylo řečeno, je to oblast, do které se z dlouhodobého hlediska investovat vyplatí, a která v pokrizové době vede nejen ke zvyšování zisků a ekonomické stabilitě firmy, ale také k tomu, že firma na trhu práce neztrácí své renomé.



O SocioRating Institute

SocioRating Institute je česko-slovenská společnost, která firmám pomáhá predikovat dlouhodobou hodnotu organizace, její udržitelnost a dopad na společnost. Skrze svůj vlastní online nástroj SocioRating měří ve firmách mezi zaměstnanci úrovně inovativnosti, důvěry, identifikace, spokojenosti a zodpovědnosti, a určuje tak vitalitu organizace. SocioRating Institute své služby nabízí v České republice od roku 2021 a patří pod skupinu Accace Holding. V budoucnu se chce rozšířit také do dalších evropských zemí.









Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688