Na Vysočině vznikají 2 nové silniční meteostanice - dokončení je plánováno na 6.12., celkem za 5,85 mil. Kč bez DPH
S přípravou na zimní údržbu souvisí nejen příprava techniky nebo chemických rozmrazovacích prostředků, ale také získávání, přenos a analýza informací o aktuální meteorologické situaci na sledovaném místě či úseku. K tomu účelu slouží mimo jiné i silniční meteorologické stanice, které jsou součástí systému dopravní telematiky. Na základě měření jejich senzorů (zpravidla soubor silničních a atmosférických) a analytického vyhodnocení jednotlivých měřením získaných výstupů v daném čase dokáže stanice varovat před hrozícími situacemi nebezpečnými pro silniční dopravu (např. námraza, led, mlha, silný vítr, náledí a mokrý nebo sněhem pokrytý povrch).
Pracovat s těmito informacemi v online čase ve vztahu ke konkrétnímu místu, umožňuje pracovníkům údržby nejen včas, efektivně a účinně na tyto kritické situace reagovat (např. optimalizací chemických posypových prostředků, množstvím nasazené techniky atd.) ale také jim na základě zkušeností a dalších informací (např. z meteoradaru) i účinně předcházet. To se sekundárně pozitivně promítá do bezpečnosti a plynulosti provozu (předcházení škodám na majetku i zdraví) i nákladů na údržbu samotnou.
V Kraji Vysočina ŘSD ČR využívá informace z necelých 20 stacionárních meteorologických stanic na 93 kilometrech dlouhém úseku dálnice D1 a dalších 9 stanic předává informace ze silnici I. tříd. Obecně lze říci, že všechny stanice jsou osazeny atmosférickými senzory pro snímání teploty a vlhkosti vzduchu a srážek. Tam kde je to účelné, je přidaný senzor pro měření směru a rychlosti větru. Až na výjimky většina disponuje minimálně 1 vozovkovým čidlem a také 1 statickou přehledovou kamerou. V základu tak příslušný dispečer získává informace o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí vlhkosti vozovky, stav povrchu vozovky, teplotě vzduchu, rosném bodu, relativní vlhkosti vzduchu, intenzitě srážek + obrazovou situaci (např. o hustotě sněžení) alespoň z jedné kamery. K tomu přistupují informace o směru a síle větru nebo dohlednosti.
Ještě v letošním období zimní údržby rozšíří síť silničních meteostanic na silnicích I. tříd další 2 nové. Jejich stavba aktuálně probíhá na silnici I/34 u Onšovic na Pelhřimovsku (na vrcholu stoupání u motorestu Velký rybník) a na silnici I/19 na vrcholu stoupání u Dobré nedaleko Přibyslavi, kde v zimním období dochází k namrzání vozovky a tvorbě závějí. Jejich stavbu a sazení čidly a kamerami realizuje společnost MEDIPO-SI, s.r.o., která ze 4 uchazečů o zakázku podala nevýhodnější ekonomickou nabídku a obě meteostanice vybuduje za 5,85 mil. Kč bez DPH.
Aktuálně je u obou nových meteostanic dokončený betonový základ, příprava na napojení k síti nízkého napětí a osazení vozovkové čidlo. Po přidělení odběrného místa el. energie bude na základech osazen stožár a jeho technologická část (čidla, kamery atd.), bude provedeno připojení do připraveného elektro. rozvaděče s instalací elektroměru a provedena integrace meteostanic. Dokončení plánujeme předběžně na 6.12.2022.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz