Fotbalový šampionát v Kataru bude bez alkoholu, poprvé v historii. FIFA, sponzoři, fanoušci a vlastně celý Západ tak dostávají od Kataru nečekaně hned několik „políčků naráz
Letošní mistrovství světa ve fotbale bude poprvé v historii bez alkoholu. Katarští činovníci tak poměrně nečekaně rozhodli dnes ráno. Na stadionech se tudíž během měsíc trvajícího šampionátu budou prodávat výhradně nealkoholické nápoje. Zprávu dnes přinesl list New York Times, který cituje nejmenovaného vrcholného pořadatele mistrovství. Oficiální stanovisko teprve katarské úřady zveřejní.
Vrcholí tak napětí mezi Katarem a FIFA (Mezinárodní federací fotbalových asociací), které se stupňuje po řadu měsíců. V konzervativní muslimské zemi je prodej alkoholu striktně zakázán, s výjimkou nejdražších hotelů a zvláštních zón při pobřeží.
Pro FIFA je dnešní rozhodnutí Kataru „políčkem“, a to z více důvodů.
Zaprvé, komplikuje sponzoring amerického Budweiseru. Velká americká pivovarnická skupina patří je klíčovým sponzorům šampionátů. Její příslušný kontrakt s FIFA zní na 75 milionů dolarů, což je v přepočtu takřka 1,8 miliardy korun. Počítala s tím, že bude své pivo prodávat právě i při zápasech.
Rozhodnutí Kataru ovšem rozhořčí nejen stěžejního sponzora, nýbrž i fanoušky, kteří už nyní soptí nad klimatickými podmínkami v Kataru a rozličnými organizačními restrikcemi. Pořadatelé šampionátu navíc mají jen méně než 48 hodin, aby se překvapivému výnosu katarských pohlavárů přizpůsobili ještě před zahajovacím výkopem turnaje.
Jde však o „políček“ ještě z jiného důvodu. FIFA totiž už evidentně nemá organizaci šampionátu plně v rukou. Katar vykazuje poměrně vysokou míru nezávislosti až svévole.
V širším smyslu jde o „poliček“ nejen organizaci FIFA, ale celému Západu. FIFA, a tedy i klíčoví sponzoři z řad západních korporací byli ochotni změnit zažité tradice a pořádat a financovat šampionát konaný na sklonku podzimu, jen aby vyšli vstříc Kataru a jeho klimatickým podmínkám. Kontroverzní rozhodnutí přitom měla provázet rozsáhlá korupce.
Naopak Katar je zjevně neúplatný. Alespoň v tom smyslu, že ze svých tradic a zásad – jako je prodej alkoholu na stadionech – na rozdíl od Západu slevit nehodlá.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Sport:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz