Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  05.11.2022 09:05:11

Buffettova automobilka BYD dosáhla nového milníku – v říjnu prodala přes 100 tis. elektromobilů

Akcie čínské automobilky BYD na burzeHongkongu poklesly na konci října již na více než půlroční minima, ze kterých se poslední dny pokoušejí o nádech. V pátek posílily o více než 5 % na 197 HK$. Dopomohly jistě firemní zprávy, týkající se pokračujícího výrazného nárůstu produkce, resp. v návaznosti prodeje zejména osobních vozů – elektromobilů. V segmentu komerčních vozů nicméně zůstává letos společnost v „červených“ číslech.

Gigant BYD, založený v roce 1995, se letos již plně přeorientoval na „zelená“ vozidla, když výrobu vozů poháněných čistě jen spalovacími motory ukončil. V nabídce jsou zkrátka již jen NEV vozy (New Energy Vehicle). Tedy jen Plug-in hybridní vozy či elektromobily. Těchto vozů BYD v říjnu v souhrnu vyrobil rekordních přes 220 tis., meziročně o 170 % více. Z toho samotných elektromobilů téměř 105 tis. (+151 %).

V návaznosti došlo i na rekordní prodeje. V říjnu se zkrátka k zákazníkům dostalo od společnosti vůbec poprvé více než 100 tis. elektromobilů. Přesněji v segmentu osobních vozů 103 157, což je 150% meziroční nárůst. Od počátku roku tak již firma zákazníkům prodala již přes 685 tis. elektromobilů, což je meziročně trojnásobek.

 

Tesla vs. BYD

Jak známo americká automobilka zveřejňuje prodejní čísla pouze na čtvrtletní bázi. Letos do 30. září dodala zákazníkům v souhrnu přes 908,5 tis. vozů. Zmiňovaná BYD, po očištění o uplynulý měsíc, pak více než 582 tis. elektromobilů. Pokud se však vezmou v úvahu i zmiňované Plug-in hybridní vozy, její prodeje jsou oproti Tesle výraznější. V souhrnu dosáhly ke konci září více než 1,175 mil. osobních vozů. Ke konci října pak takřka 1,393 mil., zatímco loni za srovnatelné období prodeje činily sotva 411 tis. osobních vozů. Meziročně zkrátka BYD v prodejích, potažmo produkci, vzrostla o 239 %. Při pohledu na samotné elektromobily každopádně letos BYD roste rychleji než Tesla, když své prodeje zdvojnásobila.  

Možno zmínit, že produkce a v návaznosti i prodeje v segmentu komerčních vozů letos firmě BYD naopak klesají. Například autobusů v říjnu vyrobila 265, což je v meziročním srovnání ani ne polovina. Od počátku roku údaje vyznívají méně pesimisticky, když v souhrnu dosáhly 4 225 autobusů (-4 %).  

Za doplnění každopádně stojí uvést, že Čína ve světě elektromobilismu nadále vládne. Dle předběžných údajů China Passenger Car Association se v zemi mělo v říjnu prodat okolo 680 tis. elektromobilů. Meziročně o 87 % více.  

Warren Buffett snížuje podíl v BYD

Investiční skupina Berkshire Hathaway, spadající pod křídla „Věštce z Omahy“ Warrena Buffetta, zainvestovala zhruba 230 mil. USD do akcií společnosti BYD již v roce 2008. Tehdy prozřetelně koupila za kurz jen 8 HK$ na 225 mil. akcií BYD. Nadále zůstává hlavním zahraničním akcionářem a to přestože letos koncem léta vůbec poprvé svůj podíl snížila. Oznámené prodeje v úvodu září dle všeho také následně umocnily negativní sentiment na titulu.

A situace se může opakovat, jelikož čerstvé regulatorní páteční hlášení poodkrylo novou várku prodejů. Berkshire Hathaway se po dvou měsících zbavila dalších takřka 3,3 mil. akcií BYD za v přepočtu více ne 71 mil. USD. Její dřívější letošní více než 20% podíl se tak již snížil pod 18 %, resp. na necelých 204 mil. akcií firmy.

Letošní vývoj akcií BYD na burze v Hongkongu

Pro skupinu Berkshire Hathaway nicméně podíl v BYD patří obecně vlastně k nevýrazným. Ke konci letošního 1. pololetí se totiž pouhých 5 společností v portfoliu postaralo hodnotově o 69% podíl. Primárně akcie Apple (za 125 mld. USD), následované s odstupem akciemi společností Bank of America, Coca-Cola, Chevron, a American Express.

čínské BYD možno závěrem doplnit, že se prvotně angažovala v segmentu baterií pro mobilní telefony. Například automobily začala na trh dodávat v roce 2005 po předchozí akvizici firmy Xi´an Tsinchuan Auto. O 3 roky později začala BYD již dodávat na trh vůbec první Plug-in hybrid na světě. Každopádně jejím budoucím počinem by se vedle automobilismu měly stát také železnice. Vyvíjí svůj „SkyRail“ - jednokolejný systém pro města. Oproti budování klasické podzemní dráhy má být výstavba SkyRail o 2/3 rychlejší, resp. o 80% levnější.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688