Iva Grácová (Bezvafinance)
Finanční rady  |  26.10.2022 09:09:12

Reklamace chybně odeslané platby bude rychlejší a snadnější

Splést se při zadávání čísla účtu je snadné. Stačí uvést chybně jedno číslo, zadat jiný kód banky nebo platbu odeslat omylem dvakrát a problém je na světě. Bohužel tlačítko s názvem „krok zpátky“ bankovní aplikace neobsahují a pokud odešlete chybně platební příkaz, nezbývá jinak, než se obrnit trpělivostí a platbu si složitě vyžádat nazpátek. To se má ale brzy změnit.

Pokud se stane, že peníze odešlete na špatný účet, mohou zpravidla nastat tři situace:

  1. Platba se připíše zpátky na váš účet – ideální situace, ke které dojde, pokud vámi zadané číslo účtu neexistuje. Vy se nemusíte o nic starat a peníze se automaticky připíší zpátky na váš účet. Jedinou překážkou je skutečnost, že na připsání peněz budete muset chvíli čekat, a to i za předpokladu, že vaše banka umí okamžité platby. Připsání peněz může v takovém případě trvat i několik dní.
  2. Platbu stihnete stornovat – pokud si svou chybu uvědomíte včas a budete mít to štěstí, že je zadaná s datem splatnosti až následující den, nebo dokonce později, lze platbu v internetovém bankovnictví změnit nebo zcela stornovat. Pokud jste zvyklí platbu odesílat právě v režimu okamžitých plateb, můžete na možnost storna platby zapomenout.
  3. Platba odejde na cizí účet – číslo účtu, které jste uvedli, byť chybné, existuje a má svého majitele. V takovém případě peníze odejdou na účet, který byl uveden v příkazu k odchozí platbě.

Jak postupovat, pokud zadám chybně číslo účtu a platba se připíše na cizí účet?

Samozřejmě se může stát, že číslo účtu, které zadáte, bude mít svého majitele a tomu se připíše vámi odeslaná částka na účet. A i když je povinností každého, komu se na účtu objeví peníze, které mu nepatří, je navrátit, v praxi k tomu bohužel dochází zřídkakdy. Jak tedy v takovém případě postupovat?

Méně komplikovaný je případ, kdy má příjemce platby účet ve stejné bance jako vy, protože jej banka může snáze informovat o chybě a žádat navrácení platby. Kontaktujte svou banku a vyplňte formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Vaše banka bude v roli zprostředkovatele a zajistí odeslání zprávy příjemci platby.

Složitější situace nastává, pokud jsou peníze v jiné bance než v té vaší. I v tomto případě budete muset vyplnit formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Žádost pak banka odesílá bance příjemce. Ta by měla kontaktovat svého klienta a požádat ho o zaslání prostředků zpět. Pokud příjemce peněz nereaguje, musíte se znovu obrátit na vaši banku a vyplnit žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby. Počítejte ale s tím, že tato služba už bývá zpoplatněná. Následně by vám banka měla zpřístupnit osobní údaje příjemce (jméno, adresu a datum narození), abyste jej mohli kontaktovat. Pokud ani to nepomůže, nezbývá než věc řešit právní cestou a obrátit se na soud.

Konec papírování v Čechách aneb Půjde to i digitálně

Od příštího roku bychom se měli dočkat velké změny. Některé banky by měly začít nabízet svým klientům možnost zadávat reklamaci platby elektronicky. Služba souvisí s novými standardy České bankovní asociace, které upravují postupy bank při výzvách k součinnosti vyžádaných ze strany klientů. Cílem těch standardů bylo digitalizovat výzvy, aby si je banky nemusely vyměňovat přes dopisy. Od 1. 8. 2022 již mají banky povinnost umět takovéto položky přijmout.

K výměně žádostí o vrácení platby mezi bankami nově dochází přes platební systém CERTIS, který provozuje centrální banka. Tohle by mělo zrychlit proces reklamace platby, aby klienti na své peníze nemuseli čekat tak dlouho. Bankám by měla také výrazně ubýt administrativa. Nic se však nezmění na tom, že komunikaci mezi sebou povedou banky, a i nadále bude na příjemci, aby omylem zaslané peníze vrátil.

Jednodušší reklamace s Komerční bankou a Rajfkou

Snazší zadávání reklamaci chybně odchozích plateb mají již nyní klienti Komerční banky, která umožňuje reklamaci platby zadat z internetového bankovnictví MojeBanka. Také Raiffeisenbank umožňuje klientům předat žádost o vrácení omylem zaslané platby, i když prozatím pouze vložením dokumentu do svého internetového bankovnictví.

Ostatní banky se na digitalizaci reklamace plateb chystají

Podle dostupných informací se na reklamaci plateb z aplikace George mohou od příštího roku těšit také klienti České spořitelny, kteří tuto službu mohou zatím využívat na reklamaci plateb prováděných kartou. Se službou chce během příštího roku přijít také ČSOB a MONETA Money Bank. 

Iva Grácová

Iva vystudovala obor Národní hospodářství na ekonomické fakultě Vysoké školy báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Ve světě bankovnictví a financí se aktivně pohybuje již od roku 2007. Cenné pracovní zkušenosti získala díky svému dlouholetému působení v Citigroup Inc., kde pracovala jako specialista a poradce privátního a investičního bankovnictví. V současné době se věnuje psaní článků a komentářů na aktuální ekonomické dění, spolupracuje jako copywriter převážně s finančními společnostmi a pravidelně svými články přispívá například na finančním portálu Bezvamoney.cz.


Bezvafinance s.r.o.

Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.

Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:

Út 13:15  Rozšiřujeme nabídku ETF: AI, Indie, obrana a další Marek Pokorný (Portu)
Út   8:00  Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu Petr Holub (Zoxo Financial s.r.o.)
Po 11:39  Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky Tereza Drbohlavová (RekvalifikacniKurzy.cz)
Po 11:09  Jak kombinovat rekvalifikační kurzy s plným pracovním úvazkem? Zuzana Dubová (RekvalifikacniKurzy.cz)
Po   0:00  Invalidní důchod lze získat na jakoukoliv nemoc Petr Holub (MojeNebankovka)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688