Reklamace chybně odeslané platby bude rychlejší a snadnější
Splést se při
zadávání čísla účtu je snadné. Stačí uvést chybně jedno číslo, zadat jiný kód
banky nebo platbu odeslat omylem dvakrát a problém je na světě. Bohužel
tlačítko s názvem „krok zpátky“ bankovní aplikace neobsahují a pokud
odešlete chybně platební příkaz, nezbývá jinak, než se obrnit trpělivostí a
platbu si složitě vyžádat nazpátek. To se má ale brzy změnit.
Pokud se stane, že peníze odešlete na špatný účet, mohou
zpravidla nastat tři situace:
- Platba
se připíše zpátky na váš účet –
ideální situace, ke které dojde, pokud vámi zadané číslo účtu neexistuje.
Vy se nemusíte o nic starat a peníze se automaticky připíší zpátky na váš
účet. Jedinou překážkou je skutečnost, že na připsání peněz budete muset
chvíli čekat, a to i za předpokladu, že vaše banka umí okamžité platby.
Připsání peněz může v takovém případě trvat i několik dní.
- Platbu
stihnete stornovat – pokud si svou
chybu uvědomíte včas a budete mít to štěstí, že je zadaná s datem
splatnosti až následující den, nebo dokonce později, lze platbu
v internetovém bankovnictví změnit nebo zcela stornovat. Pokud jste
zvyklí platbu odesílat právě v režimu okamžitých plateb, můžete na
možnost storna platby zapomenout.
- Platba odejde na cizí účet – číslo účtu, které jste uvedli, byť chybné, existuje
a má svého majitele. V takovém případě peníze odejdou na účet, který
byl uveden v příkazu k odchozí platbě.
Jak postupovat, pokud zadám chybně číslo účtu a platba se připíše na cizí
účet?
Samozřejmě se může stát, že číslo účtu, které zadáte, bude
mít svého majitele a tomu se připíše vámi odeslaná částka na účet. A i když je
povinností každého, komu se na účtu objeví peníze, které mu nepatří, je
navrátit, v praxi k tomu bohužel dochází zřídkakdy. Jak tedy
v takovém případě postupovat?
Méně komplikovaný je případ, kdy má příjemce platby účet ve stejné bance jako vy, protože jej banka
může snáze informovat o chybě a žádat navrácení platby. Kontaktujte svou banku
a vyplňte formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Vaše
banka bude v roli zprostředkovatele a zajistí odeslání zprávy příjemci
platby.
Složitější situace nastává, pokud jsou peníze v jiné bance než v té vaší. I v tomto případě
budete muset vyplnit formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz.
Žádost pak banka odesílá bance příjemce. Ta by měla kontaktovat svého klienta a
požádat ho o zaslání prostředků zpět. Pokud příjemce peněz nereaguje, musíte se
znovu obrátit na vaši banku a vyplnit žádost
klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby. Počítejte ale
s tím, že tato služba už bývá zpoplatněná. Následně by vám banka měla
zpřístupnit osobní údaje příjemce (jméno, adresu a datum narození), abyste jej
mohli kontaktovat. Pokud ani to nepomůže, nezbývá než věc řešit právní cestou a
obrátit se na soud.
Konec papírování v Čechách aneb Půjde to i digitálně
Od příštího roku bychom se měli dočkat velké změny. Některé
banky by měly začít nabízet svým klientům možnost zadávat reklamaci platby elektronicky. Služba souvisí s novými
standardy České bankovní asociace, které upravují postupy bank při výzvách k
součinnosti vyžádaných ze strany klientů. Cílem těch standardů bylo
digitalizovat výzvy, aby si je banky nemusely vyměňovat přes dopisy. Od 1. 8.
2022 již mají banky povinnost umět takovéto položky přijmout.
K výměně žádostí o vrácení platby mezi bankami nově dochází
přes platební systém CERTIS, který provozuje
centrální banka. Tohle by mělo zrychlit proces reklamace platby, aby klienti na
své peníze nemuseli čekat tak dlouho. Bankám by měla také výrazně ubýt
administrativa. Nic se však nezmění na tom, že komunikaci mezi sebou povedou
banky, a i nadále bude na příjemci, aby omylem zaslané peníze vrátil.
Jednodušší reklamace s Komerční bankou a Rajfkou
Snazší zadávání reklamaci chybně odchozích plateb mají již nyní klienti Komerční banky, která
umožňuje reklamaci platby zadat z internetového bankovnictví MojeBanka.
Také Raiffeisenbank umožňuje klientům
předat žádost o vrácení omylem zaslané platby, i když prozatím pouze
vložením dokumentu do svého internetového bankovnictví.
Ostatní banky se na digitalizaci reklamace plateb chystají
Podle dostupných informací se na reklamaci plateb
z aplikace George mohou od příštího roku těšit také klienti České spořitelny,
kteří tuto službu mohou zatím využívat na reklamaci plateb prováděných kartou.
Se službou chce během příštího roku přijít také ČSOB a MONETA Money Bank.
Iva Grácová
Iva vystudovala obor Národní hospodářství na ekonomické fakultě Vysoké školy báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Ve světě bankovnictví a financí se aktivně pohybuje již od roku 2007. Cenné pracovní zkušenosti získala díky svému dlouholetému působení v Citigroup Inc., kde pracovala jako specialista a poradce privátního a investičního bankovnictví. V současné době se věnuje psaní článků a komentářů na aktuální ekonomické dění, spolupracuje jako copywriter převážně s finančními společnostmi a pravidelně svými články přispívá například na finančním portálu Bezvamoney.cz.
Bezvafinance s.r.o.
Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.
Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz