Jiří Beran z mistoprodeje.cz: Slováci nás v retailu výrazně přeběhli
Nejdřív pandemie, nyní inflace a šokující dopady války na Ukrajině. To vše mění nákupní návyky Čechů a Slováků a musejí na to reagovat také obchodníci a prodejci. Jak se jim daří naplňovat představy dlouhodobě sleduje Jiří Beran, zakladatel mistoprodeje.cz. „Vidíme velké změny zejména u nákupních center, která se mění v zábavní centra. A i menší prodejny se snaží zážitek z nakupování obohatit například přidruženým prodejem kávy,“ vysvětluje Jiří Beran. O své zkušenosti se podělí 18. října na konferenci Boost your business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.
Pořádáte s Visou a dalšími partnery soutěž Visa Czech Top Shop. Je něco, co spojuje oceněné firmy? V čem jsou nejlepší?
Naše metodika hodnocení CX (zákaznického zážitku) stojí na osmi kritériích. Naši vítězové se odlišují od průměru většinou ve dvou až třech z nich. Často to bývá koncept, tedy design a filozofie prodejny. Zde objevujeme inovace typu spojení off-trade (prodej zboží na odnesení domů) a on-trade (prodej občerstvení pro konzumaci na místě) prodeje, jak je tomu například u Ski a Bike Centra Radotín. Nebo unikátní vystavení produktů, které jsme objevili v Super Zoo na Zličíně či v bikero na Brumlovce.
Které trendy v maloobchodu v současnosti pozorujete?
Určitě to je tlak na „self-service” formou samoobslužných pokladen v prodejnách a mobilních aplikací například u telefonních operátorů a bank. A také důraz právě na zákaznický zážitek, který hodnotíme v naší soutěži. Hodně je to vidět u obchodních center, která se začínají měnit na centra zábavní. Například dinosauři, divadlo a ledová plocha na střeše OC Harfa či medúzy v OC Arkády Pankrác.
Zvykají si lidé na automatické kasy a další inovace?
Překvapivé pro mě bylo, že poměrně konzervativní Coop začal otevírat prodejny, kam lze díky bankovní identitě v mobilu vstoupit i po zavírací době a nakoupit si za úplné absence personálu. Zajímavou novinkou jsou také chytré regály firmy Adastra, které v reálném čase hlásí prodej každého kusu např. centrále Plzeňského Prazdroje nebo Lega.
Obchodníci se dál přesouvají do online prostředí
Během pandemie přišly nucené lockdowny, nyní jsou drahé energie – reagují na to nějak prodejny? Pozorujete další přesun do onlinu?
Ano – některé sítě prodejen snižují jejich počet a přesouvají důraz z kvantity na kvalitu servisu a zákaznického zážitku – například T-Mobile. A druhým novým trendem je silná angažovanost kamenných prodejen v e-commerce, respektive nabízení kombinace výhod online objednávky a vyzvednutí v prodejně, tomu se říká omnichannel přístup.
Působíte i na Slovensku. Jaký je rozdíl mezi českým a slovenským retailem?
Po spuštění našeho a la Michelinského hodnocení zákaznického zážitku s VISA Slovensko jsem byl pozitivně šokován vysokou úrovní tamních kamenných prodejen. Možná to nebude pro všechny čtenáře příjemné číst, ale Slováci nás v shopper marketingu předběhli. Ukazuje se to na příkladech knihkupectví Martinus, potravin Yeme nebo čerpací stanice Slovnaft v Přístavní ulici v Bratislavě s unikátním mycím boxem na psy! Další skvělé slovenské prodejny můžete vidět na našem webu slovaktopshop.sk. Slovákům můžeme závidět i specializovaný časopis Instore Slovakia a letos v lednu spuštěné zálohování PET lahví a ALU plechovek.
Kdo a jak může zajímavou prodejnu do soutěže nominovat?
Nominace jsou zcela otevřené a zdarma naprosto pro kohokoliv na emailu nominace@czechtopshop.cz. a na webu czechtopshop.cz můžete pak také sledovat průběžné výsledky, respektive vítěze jednotlivých měsíců, kteří se stávají finalisty roku. Analogicky funguje email nominacia@slovaktopshop.sk a web slovaktopshop.sk. Mám radost, že brzy budu schopen říct i podobné postřehy z Maďarska, kde máme za sebou tříměsíční pilot a od letošního října zde naši soutěž s Visa spouštíme v plném rozsahu také.
Jiří Beran vystoupí 18. října na konferenci Boost Your Business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.
VISA Czech Top Shop
Soutěž „VISA Czech Top Shop“ je analogií Michelinských hvězd udělovaných restauracím. Inspektoři soutěže inkognito navštěvují a hodnotí každý měsíc zákaznický zážitek nominované prodejny dle osmi kritérií. Z dvanácti vítězů jednotlivých měsíců určí finálová porota závěrečné pořadí nejlepších prodejen roku. Soutěž probíhá již od roku 2020 a jejím titulárním partnerem je společnost Visa, partnery jsou dále MORIS design a SAMSUNG, divize průmyslových displejů.
Prodejnu může nominovat každý snadno a bezplatně přes mail nominace@mistoprodeje.cz.
Více o soutěži najdete zde: https://www.mistoprodeje.cz/o-soutezi-czech-top-shop/ a na stránkách https://www.czechtopshop.cz/
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz