České e-commerce se daří. Nejvíce přibývá e-shopů s oblečením a doplňky
V předchozích dvou letech se na trhu udrželo 9 z 10 nově vzniklých e-shopů, nefunguje pouze desetina. Češi s podnikatelským duchem nezaháleli ani v létě, mezi červnem a zářím nejčastěji zakládali e-shopy s oblečením a módními doplňky. Mírně vzrostl podíl prodejců jídla, kteří většinou nabízejí vlastní domácí výrobky. Naopak o dvě třetiny zpomalil růst internetových obchodů s elektronikou. Vyplývá to z dat společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
V posledních dvou letech přežilo 9 z 10 nově založených internetových obchodů, jak vyplynulo z analýzy poskytovatele e-shopů Upgates. Nejvíce jich vzniklo od podzimu 2020 do jara 2021, přičemž nejsilnějším měsícem byl loňský leden. Svůj lví podíl na tom pochopitelně měla opatření spojená s pandemií. „V Česku existuje nejvíce e-shopů na obyvatele v regionu, působí jich zde kolem 45 tisíc. Jejich majitelům se vyplácí píle a důslednost v různých marketingových kanálech, takové obchody pak mají šanci na úspěch. Naopak nejčastějším důvodem k uzavření e-shopu bývá menší než očekávaný odbyt a potíže s dodavateli,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. E-commerce se u nás daří a podle nejnovější studie McKinsey, poradenské společnosti dosahuje její podíl na celkovém obchodu 18 %.
Nejrychleji roste nabídka módy
Oblečení nebo módní doplňky prodávají 3 z 10 e-shopů založených letos v létě. V předchozím roce byl tento poměr pouze 17 %. „Spuštění e-shopu zabralo hodně času z pohledu vyjednávání s dodavateli či správy skladu. Proto jsme jej založili už v létě, abychom využili příležitost vyrůst obzvláště v předvánočním období. To bude tradičně náročné zejména logisticky, a proto se na něj připravujeme už nyní,“ uvádí Nicholas Nazarčuk z e-shopu lelio.cz, který se specializuje na dámské kabelky.
Podobně nad nadcházejícími svátky přemýšlí také Šárka Kubalová, zakladatelka e-shopu s motivačními diáři Zotes.cz: „Zejména závěr roku je pro zboží z našeho sortimentu klíčový, proto jsme spustili e-shop už v létě, abychom měli dostatek času vše připravit. V současné době naskladňujeme zboží a postupně přidáváme další artikly.“
Jídlo spojuje i po internetu
Češi se pouští také do prodeje pokrmů a pochutin domácí výroby, jako jsou například káva, víno, omáčky ale i sušené maso. V porovnání s loňskými prázdninami vzrostl počet nových e-shopů s jídlem a nápoji dokonce o 100 %. V celkovém počtu zastupují tito prodejci desetinu nově vzniklých obchodů. „Hlavním důvodem nárůstu počtu e-shopů v této kategorii jsou především aktuální trendy, kdy lidé stále více vyhledávají poctivé produkty domácí výroby. Pro různé malé výrobce je pak internet společně s partnerskými kamennými prodejnami ideálním prodejním kanálem,“ komentuje Martin Pech.
Prodejců elektroniky příliš nepřibývá
Na druhou stranu výrazněji zpomalil růst prodejců s elektronikou. Zatímco loni byl podíl nových e-shopů v této kategorii 15procentní, letos je jich jen 5 %. „Hlavním důvodem poklesu počtu e-shopů s elektronikou je především fakt, že jde o mimořádně konkurenční odvětví, které aktuálně drží pevně v rukou velcí e-commerce hráči. Uspět v této oblasti je proto velmi obtížné,“ uvádí závěrem Martin Pech.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz