Ing. Pavel Křížek (Geis CZ s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  30.09.2022 08:36:32, aktualizováno 08:40:29

Efektivita ve skladu - regály, technika, ale i software a automatizace

Při ceně skladovacích prostor, vlastních i pronajatých, a rostoucím množství zboží, které přes ně proudí, se každý centimetr počítá.  Tato místa nemají jeden univerzálně správný systém skladování, proto je důležité dobře plánovat již před výstavbou a myslet na budoucí využití tak, aby šlo o řešení efektivní.

 

Každý druh podnikání i jednotlivé obchody mají rozdílné skladovací potřeby s ohledem na druh zboží, jeho obrátkovost, sezónnost, velikost a další parametry. Podstatné však vždy je, aby místa byl dostatek, produkty byly uloženy přehledně, snadno a dobře přístupné, nebyly nebezpečné pro obsluhu a nemohly poškodit další uskladněné zboží. Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ, přibližuje své zkušenosti: „Jiné nastavení procesů má internetový obchod, který denně zasílá přímo koncovým zákazníkům a jiný zase firma, která zásobuje výrobu jiné společnosti, mají mezi sebou tedy B2B vztah. Ale i u firem ze stejného oboru jsou někdy rozdíly velké s ohledem na jejich zboží.“ 

Aby bylo možné správně navrhnout a efektivně spravovat a provozovat skladovací prostory, je nutné zamyslet se nad řadou faktorů.

  1. Zaměření na koncového zákazníka (B2C společnost), zaměření na firmy (B2B společnost)

Rozdělení zaměření podnikání na konečné zákazníky nebo firmy obvykle predikuje to, jak se bude se zbožím manipulovat.

Když je firma zaměřena na koncového zákazníka, často se jedná o pohyb jednotlivých kusů zboží. Manipulanti i technika musí být rychlí, mají hodně menších objednávek – klidně i stovky a tisíce denně. Zboží musí být pro pickery snadno dosažitelné, tomu se prostory a umístění zboží přizpůsobují. Ve těchto skladech se často pohybuje mnoho lidí a menších vozíků, simultánně probíhá i příjem zboží.

Geis pro svého zákazníka dm drogerie markt přizpůsoboval i layout skladu dle předem určených skladových oblastí, aby odpovídaly oblastem, které dm drogerie sama používá. Zjednodušil se tím příjem zboží a eliminovaly zbytečné pohyby s produkty. Zboží z přivezených palet je vždy zařazeno do určité oblasti – například produkty dětské hygieny, potřeby pro zvířata a další. Taková paleta je dovezena do skladu na místo, kde je uskladněna stejná skupina zboží. Přijaté zboží tedy není nutné rozvážet po celém skladu do správných polic.

V případě B2B společností se obvykle manipuluje s větším množstvím zboží – často jde o kartony a celé palety. Denně se jedná spíše o desítky objednávek. Zboží běžně nebývá umístěno v nižších úrovních přímo u země, a tak se více využívá manipulační technika k jeho dosažení.

 

  1. Regálové systémy

Součástí efektivního využívání skladového prostoru je správně zvolený regálový systém. Všeobecně platí, že chceme skladovat co nejméně vzduchu a co nejvíce zboží. Nesmíme však zapomínat na prostor pro manipulaci s produkty.

  

U B2C obchodníků vždy uvažujeme nad variantou regálu policového, který je vhodný pro snadné pickování. Je jich celá řada: standardní, poschoďový, posuvný a mnoho dalších. Konkrétní výběr vždy záleží na daném druhu zboží, jeho obrátkovosti, výšce, servisu, který požaduje klient… 

Sklad pro B2B firmy většinou využívá paletové regály s přístupem ke každému paletovému místu zvlášť. Mezi každým regálem je ulička, jejíž šířka se řídí druhem techniky, respektive jejím rádiusem pro zaskladnění a vyskladnění palety. Systémy v B2B skladech bývají sofistikovanější, tím pádem i dražší.

Univerzální řešení regálových systémů lze vidět v multiuser skladech, tedy ve skladech, kde se uchovává zboží pro různé klienty z různých oborů. Bývají tam širší uličky (obvykle 3 m), ve kterých jezdí retraky a produkty jsou umístěny v paletových regálech.

 

  1. Manipulační technika

Tak jako regálové systémy, tak i manipulační technika výraznou mírou přispívá k celkové efektivitě využitelnosti prostoru ve skladě. Zatímco standardní čelní vozíky někdy potřebují pro manipulaci až 4 metry, moderní vozíky VNA (very narrow aisle) pracují v uličce široké méně než 2 metry. Prostřední cestou je zmíněný retrak vozík.

 

Geis ve svých skladech a logistických centrech využívá velké množství a různé druhy vozíků, vláčků, popřípadě speciálně vyrobených pickovacích vozíků a to tak, aby vždy byla zajištěna maximální efektivita provozu včetně optimalizace nákladů. Ze svého zázemí tedy vždy vybírá takovou manipulační techniku, která se pro dané zboží a klienta hodí nejvíce.

 

  1. Skladový software

Warehouse management system (WMS), tedy skladový software monitoruje a řídí každodenní provoz ve skladu. Nepřímo se tedy také podílí na celkové efektivitě. Neorganizovaný sklad bez WMS potřebuje více techniky a personálních kapacit, což negativně ovlivňuje využitelnost prostoru.

Geis u všech svých zákazníků nasazuje vlastní IT řešení a u velkých klientů jej zároveň propojuje s jejich interními systémy. U menších klientů Geis využívá své standardní IT řešení pro Multi-User Warehouse, zjednodušeně řečeno „krabicové řešení“. Umožňuje datovou komunikaci mezi klientem a Geis v rámci standardních logistických procesů. V letošním roce navíc Geis přichází s úplně novým řešením WMS, které bude sice standardizované, ale zároveň snadno přizpůsobitelné potřebám každého klienta. Velkou výhodou tohoto nového systému je nezávislost na odvětví.

 

  1. Automatizace procesů

Dopravníky, páternostery, prstové a rukavicové skenery a celkově automatizace různých dílčích procesů mohou výrazně zlepšit nejen samotný tok materiálu, ale také celkové uspořádání skladu.

 

Dopravníky využívá Geis například v logistickém projektu s dětským zbožím babymarkt.de. Zjednodušeně řečeno tato technologie ušetří čas, který zaměstnanci skladů tráví chozením z místa na místo. Člověk tak nechodí za zbožím, ale zboží je dopraveno k němu.

Pick by voice“ je dlouhodobě osvědčená technologie, která pomáhá vychystávání a expedici zboží, zejména ve skladech s širokým sortimentem. Stejně jako u skenerů není třeba žádných papírových dokladů a pracovníci mají volné ruce pro práci se zbožím.

Logistický provider Geis se vždy snaží najít optimální a nákladově efektivní řešení na míru každému klientovi. Pavel Křížek k tomu dodává: „Ne vždy je nutné využívat nejmodernější technologie, jejichž náklady se nikdy nevrátí a zákazník za ně platí zbytečně moc. Spolu s klienty vždy hledáme takové řešení, které splní jejich požadavky včetně nákladů. Stále ještě jsou tu lidé, zaměstnanci ve skladech, na které se spoléháme, a ne vždy je potřeba plně automatizovaný a robotizovaný proces.“  Cílem robotizace a automatizace ve skladech je podle Křížka mimo zvýšení efektivity i odstranění stereotypní a těžké lidské práce. Tyto činnosti budou v maximální možné míře vykonávat stroje a pracovníci přesunou své úsilí do kreativnějších oblastí.

Ing. Pavel Křížek

Vystudoval Technickou univerzitu v Liberci. Svoji pracovní kariéru spojil už během studia s logistikou. Ve skupině Geis pracuje již od roku 2007. Dlouhodobě zastává pozici ředitele produktu Logistika. Jak sám říká, práce je pro něj celoživotním hobby, které se mu i přes časovou náročnost daří skloubit s rodinným i sportovním životem. Je zodpovědný za provoz a rozvoj distribučních center v rámci kontraktní logistiky skupiny Geis.


Geis CZ s.r.o.

Společnost Geis CZ, s.r.o. zajišťuje komplexní logistické služby od kusové, paletové, celovozové až po leteckou a námořní přepravu. Dále kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, jednoduché skladování i specializované logistické projekty. Na českém trhu působí více než 30 let a zaměstnává téměř 1 000 pracovníků.

Více na https://www.geis.cz/.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

04.07.2022  Logistika je pouze pro muže? Ženy řidičky, pickerky i manažerky domněnku vyvrací Mgr. Jaroslava Šindelářová (Geis CZ s.r.o.)
15.06.2022  Jak si udržet zaměstnance? Starat se o ně a podporovat je, není to složité Mgr. Jaroslava Šindelářová (Geis CZ s.r.o.)
13.06.2022  Jak si udržet zaměstnance? Mgr. Jaroslava Šindelářová (Geis CZ s.r.o.)
19.05.2022  Jak snížit firemní náklady? Outsourcing skladování může výrazně pomoci Ing. Pavel Křížek (Geis CZ s.r.o.)






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2022

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688