Liberecký kraj nakoupí elektromobily pro své příspěvkové organizace. Evropská unie mu pomůže
Obohatit vozový park svých příspěvkových organizací o vozidla na elektrický pohon plánuje v nejbližších dvou letech Liberecký kraj. Chystá projekt, který by za podpory Evropské unie měl rozšířit řady vozů o 34 elektromobilů. Získají je školy, sociální organizace, zdravotníci i samotný krajský úřad.
„Liberecký kraj začal využívat čistou energii díky elektromobilu Nissan Leaf již v roce 2015. Postupně se v krajském autoparku objevila další vozidla na elektrický pohon, rozrostl se také o auta s hybridním pohonem, trend v automobilovém průmyslu je víc než zřejmý. Na tento projekt budou navazovat další nabíjecí stanice tam, kde kraj připravuje fotovoltaické elektrárny. Projektové dokumentace a statická posouzení se nyní zpracovávají pro záměr na osm střech, připravujeme dalších 29 areálů, probíhá také studie energetického využití části bývalého vojenského letiště Ralsko,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Jde o 18 osobních aut, 10 vícemístných osobních vozidel, tři užitkové vozy, dvě střední dodávky a jedno nákladní auto do 3,5 tun a zároveň se předpokládá 5 dobíjecích stanic. Mezi těmi, kdo je budou využívat, jsou Jedličkův ústav Liberec, Domov Sluneční dvůr, liberecký APOSS, dětské domovy v Podještědí a Jablonci nad Nisou, Střední škola hospodářská a lesnická ve Frýdlantu, Střední zdravotnická škola Turnov, Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje či Středisko ekologické výchovy Libereckého kraje.
„Celkové náklady na projekt, rozložený do let 2023 a 2024, činí 43,5 milionu korun. Liberecký kraj zaplatí ze svého 32,1 milionu korun a předfinancuje příspěvek z evropských zdrojů, jehož výše činí 11,4 milionu korun. Tato výše očekávané dotace zahrnuje předpokládané bonusy za v budoucnu zlikvidovaná vozidla na konvenční paliva. Výši bonusu však poskytovatel dotace potvrdí až po předložení dokladů při závěrečném vyúčtování projektu,“ upřesnil Jiří Ulvr, krajský radní po resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.
V případě vozidel kategorie M1, což jsou osobní, osobní vícemístná, osobní užitková a střední dodávky, činí dotace na jeden vůz celých 300 tisíc korun. U kategorie N1, jejímiž zástupci jsou nákladní vozy do 3,5 tuny, jde o 500 tisíc korun na vozidlo. Některé příspěvkové organizace navíc plánují nahradit elektroauty dosud využívaná vozidla se spalovacími motory.
„Pokud žadatelé o dotaci prokážou, že vyměnili vozidlo na konvenční paliva za elektromobil, bude příspěvek navýšen o dvacetiprocentní bonus, to znamená 360 tisíc korun u kategorie M1 a 600 tisíc u kategorie N1,“ zdůraznil radní Ulvr. „Výhodou navíc je, že tyto vozy jsou osvobozeny od některých nákladů souvisejících s jejich provozem, ať už to jsou silniční daň, dálniční známka, či poplatky za parkování v městských zónách.“
V projektu je počítáno s pořízením 5 chytrých dobíjecích stanic v Liberci, Jablonci, Semilech, České Lípě a Frýdlantu a s jejich umístěním do areálů příspěvkových organizací, u nichž v současné době Liberecký kraj připravuje projekty na fotovoltaické elektrárny. Myšlenkou je, aby tyto dobíjecí stanice byly rozmístěny na území kraje tak, aby ostatní příspěvkové organizace v dojezdové vzdálenosti mohly tyto dobíjecí stanice využívat. Je možné, že do budoucna by se síť těchto dobíjecích stanic mohla rozšířit. Je zde však omezení dotačního programu. Na každou z těchto pěti dobíjecích stanic získá kraj v rámci uvedeného projektu dotaci 60.000 korun, avšak tyto stanice mohou být využity jen pro účely žadatele v souvislosti s pořízením elektromobilů.
Jan Mikulička
odborný zaměstnanec vztahů s veřejností
jan.mikulicka@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226324
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
5 klíčových dovedností, které získáte na rekvalifikačních kurzech, a které ocení každý zaměstnavatel
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře