Ve Švédsku roste poptávka po IT službách i zájem o zahraniční partnerství
Švédský trh služeb v sektoru informačních technologií roste meziročně o cca 10 procent. Poptávka po specializovaných IT službách je vysoká a více než polovina jich musí být outsourcována – v roce 2021 obrat z outsourcovaných IT služeb dosáhl 4 miliard eur. Českým firmám se nabízí řada příležitostí ke vzájemné spolupráci při vývoji softwaru, webových a mobilních aplikací, zajišťování podpory a servisu či poskytování cloudových služeb. Švédsku navíc chybí IT specialisté.
Foto: Google Creative Commons
Švédsko je jednou z technologicky nejvyspělejších zemí světa. V žebříčku digitální konkurenceschopnosti (Digital Competitiveness Ranking 2021) patří Švédsku 3. místo na světě. V zemi působí mnoho známých světových technologických firem z různých průmyslových odvětví jako například Spotify, Skype, Ericsson, Electrolux, Truecaller, µTorrent, Klarna, Mojang nebo King. Konkurenční přednosti Švédska spočívají v 5G/6G, internetu věcí, datových centrech, cloud a edge computingu. Švédsko zaujímá přední roli ve vývoji pokročilých digitálních technologií v oblastech umělé inteligence, pokročilé analýzy, fintech, rozšířené a virtuální reality, gamifikace, vizualizace a kybernetické bezpečnosti.
NEJVĚTŠÍ SEVERSKÝ TRH
Na Švédsko připadá více než 40 % severského IT trhu, následují podle podílů Dánsko, Norsko a Finsko. Před pandemií švédský IT trh rostl meziročním tempem o cca 10 % a přepokládá se, že minimálně stejné tempo růstu bude dosaženo v roce 2022. Více než polovina IT služeb ve Švédsku je outsourcována a poptávka po IT službách přesahuje úroveň 4 miliard eur.
Poptávka po IT službách na švédském trhu je vysoká a potřeba spolupráce se zahraničními partnery se zvyšuje. Jedním z nejdůležitějších odvětví je vývoj softwaru. Přibližně třetina švédských společností má vlastní softwarový vývoj a téměř polovina velkých společností bez ohledu na odvětví rozvíjí své vlastní softwarové produkty. Mnoho švédských společností ale nestíhá vyvíjet nová softwarová řešení a pokrývat svoji vývojovou kapacitu. Proto se zvyšuje potřeba spolupráce se zahraničními outsourcingovými partnery.
Další významnou oblastí je vývoj webu a mobilních aplikací směřujících do řady profesních oblastí, například do systémů elektronického obchodování. Mobil a tablet jsou dnes nejběžnějšími zařízeními pro navázání kontaktu se švédskou společností a jejími webovými stránkami. To klade velké nároky na vývoj mobilních aplikací. Proto se toto odvětví ve Švédsku velmi dynamicky rozvíjí a zákazníci a uživatelé v této oblasti rychle přibývají.
POPTÁVKA PO ZAJIŠŤOVÁNÍ PODPORY A SERVISU
Společně s rostoucím trhem se zvyšuje poptávka po zajišťování podpory a servisu, což souvisí s rozšiřujícím se programovým portfoliem. Velká část IT podpory a servisu musí být zajišťována přímo na místě ve Švédsku, značné prostředky ale švédské firmy utrácí za call centra v jiných zemích. Téměř na všech „švédských“ pracovištích je potřebná dobrá znalost švédštiny, nicméně angličtina se stále více stává doplňkem švédštiny, případně i její náhradou.
Nezbytnou součástí dynamické digitalizace jsou cloudové služby zahrnující e-mailové služby, úložiště dat, řízení projektů on-line atd. Švédské společnosti velmi často pracují v cloudech a potřebují nová řešení šitá na míru.
Další příležitosti ke spolupráci přinášejí nové trendy a technologie jako internet věcí, umělá inteligence, strojové učení, blockchain či big data. Segmenty umělé inteligence a strojového učení rostou ve Švédsku meziročním tempem cca 70 %, resp. 60 %.
Švédský ICT sektor již také dlouho postrádá odborné specialisty. Zpráva Švédské asociace ICT průmyslu uvádí, že v roce 2024 bude deficit pracovníků představovat 70 000 volných pozic. Oblasti, ve kterých budou potřeba specialisté, zahrnují celý digitální řetězec, od datové vědy a umělé inteligence, přes vývoj her, kybernetickou bezpečnost, cloudové služby, internet věcí, až po e-commerce, projektové řízení a odborné znalosti v obchodních oblastech.
KDE HLEDAT ŠVÉDSKÉ OBCHODNÍ PARTNERY
Jednou z možností, jak se dostat do kontaktu s potenciálními zákazníky ve Švédsku, je zúčastnit se specializovaných veletrhů či konferencí zaměřených na ICT sektor. Jedná se například o veletržní akce Stockholm Tech Show, STHLM Fintech Week, Exertis EXPO, itSMF EXPO, Svelte Summit a konference WEBBDAGARNA, Internetdagarna či Devsum.
Další možností pro české ICT firmy, jak se představit švédským partnerům a navázat obchodní kontakty, je zúčastnit se proexportně zaměřených akcí zaměřených na ICT sektor, které připravuje Velvyslanectví České republiky ve Stockholmu. Jedna z takových akcí se uskuteční na podzim 2022.
Martin Bašta, zástupce velvyslance a ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Stockholmu
Magdalena Chorá, stážistka, Velvyslanectví ČR ve Stockholmu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz