Zápisky z návštěvy letecké základny
Aleš Michl (Mladá fronta DNES 15. 8. 2022 strana 8, rubrika Názory)
Jestřábi a holubice
O víkendu jsem navštívil leteckou základnu v Čáslavi. Znovu po dvou letech. Výborné vztahy napříč složkami státu jsou klíč k dobré práci pro republiku. Zatímco na zasedání bankovní rady mám oblek o hmotnosti tak jedno kilo, tamní borci mají na sobě kil šestnáct. S tím zasednou do letadla. Není to vahou látky, ale taktickými prostředky pro přežití, které výbava obsahuje. Ani ty moje podkladové materiály a lejstra, co s sebou nosím na zasedání, nejsou tak těžké.
Když si to vše pilot oblékne a doběhne k letounu nebo v tom jde po letu, je teď v létě doslova zplaven. Piloti gripenů drží pohotovost 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Od vyhlášení signálu ke vzletu musí stroje odstartovat nejpozději do 15 minut. Běžně to zvládnou o třetinu rychleji. Například v červenci se vydali zkontrolovat „němý“ dopravní letoun, který k nám mířil z Německa. Piloti nehlídají jen české nebe. Od roku 2009 se pravidelně podílejí na ochraně vzdušného prostoru Pobaltí. V letech 2014, 2015 a 2016 podobně střežili Island. Od letošního dubna jsou s pěti gripeny znovu v Pobaltí, kde budou až do konce září. České stíhačky zde často startují k nekomunikujícím ruským vojenským strojům nad Baltem.
Pro připomenutí – po pádu komunistického režimu se v rámci modernizace a změny struktury armády stala čáslavská základna jednou z nejdůležitějších v zemi. Po vstupu Česka do NATO v roce 1999 byla zařazena do systému protivzdušné obrany aliance. A od roku 2005 je sídlem letky moderních nadzvukových stíhaček Jas-39 Gripen, které má Česko pronajaté od Švédska.
Na vojenském letišti mi dělali průvodce Jaroslav Míka, velitel základny. A Petr Mikulenka, velitel vzdušných sil. Mikulenka patří k nejzkušenějším armádním pilotům. Byl jedním z prvních dvou českých letců, kteří v roce 2004 absolvovali ve Švédsku přeškolení na gripeny jako náhradu za dosluhující sovětské migy – a stali se instruktory. Historicky první sólové lety na jednomístném gripenu uskutečnili ve středu 6. října 2004 ze švédské základny Satenäs právě Mikulenka s jedním z kolegů. A Mikulenka byl také mezi prvními, kteří se stroji přeletěli ze Švédska a poprvé přistáli na domovské základně v Čáslavi – to bylo 18. dubna 2005.
Až další čtvrtek půjdu na zasedání bankovní rady, na sobě budu mít ten lehký oblek a v ruce lejstra, budu na ně myslet. Dělají pro republiku skvělou práci. Letům zdar, piloti.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz