České agrární firmy mají velké šance ve Vietnamu, ale potřebují účinnou propagaci
Zemědělství je pro Vietnam naprosto zásadní oblastí národní ekonomiky – zatímco většinu tamního exportu tvoří průmyslové výrobky nadnárodních firem, ve vývozu společností s vietnamskými majiteli dominují agrární produkty. Země nabízí zajímavé příležitosti i pro české zemědělské společnosti. Ty disponují řadou konkurenceschopných produktů, které se mohou na vietnamském trhu uplatnit, avšak potřebují účinnou propagaci. Vhodnou příležitostí byl letošní veletrh ILDEX v Ho Či Minově městě.
Domácí agrární produkty na místním trhu. Ilustrační foto: Shutterstock
Prestižní zemědělský veletrh ILDEX se koná střídavě v Ho Či Minově Městě a v Jakartě. Letos v srpnu se ho v jihovietnamské metropoli zúčastnily tři české firmy – Bioveta, Schülke CZ a Tekro. Společný český pavilon byl financovaný z projektu ekonomické diplomacie PROPED, který zorganizovalo Velvyslanectví České republiky v Hanoji.
AGRÁRNÍ „ZBRAŇ“ PROTI KRIZÍM
Zemědělství je pro Vietnam naprosto zásadní oblastí národní ekonomiky. 80 % veškerého exportu generují zahraniční podniky typu Samsung, Intel nebo Adidas a pouze 20 % zbývá na firmy s vietnamskými majiteli, přičemž zde převažují právě agrární produkty (aqua produkty, rýže, káva, čaj, pepř, kešu oříšky, ovoce aj.). Zemědělství významně pomáhá Vietnamu vyrovnat se s dopady pandemie covid-19, přispívá k odolnosti vůči komplikacím spojeným s přetrháním globálních dodavatelských řetězců a s hrozbou potravinové krize způsobené dopady válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou.
Tropické klima Vietnamu, úrodná půda, hojné zásoby vody a bohatá biologická pestrost znamenají, že má země rozmanitý komerční zemědělský sektor, který uspokojí domácí i globální požadavky. Rychle rostoucí střední třída a zvyšující se HDP napovídá, že tu je značný prostor pro vyšší kvantitativní i kvalitativní spotřebu. S tím souvisí i potřeba investic do zemědělství a potravinářství.
Česko na veletrhu ILDEX. Foto: Velvyslanectví ČR v Hanoji
TECHNOLOGIE JSOU VĚTŠINOU Z DOVOZU
Populace Vietnamu čítá téměř 100 milionů obyvatel a sektor zemědělství zažívá v posledních letech nebývalý rozvoj. Vietnam však stále dováží většinu zemědělských a potravinářských technologií a výrobků ze zahraničí. Poměrně malá část agrárních produktů (například ovoce) se ve Vietnamu zpracovává.
Vietnamský zemědělský sektor loni meziročně vzrostl o 2,85 % s celkovými příjmy z exportu ve výši 48,6 miliardy amerických dolarů, oproti 41,2 miliardám dolarů v roce 2020. Podle ministerstva zemědělství a rozvoje venkova se očekává, že toto číslo letos dosáhne více než 50 miliard USD. Ministerstvo zemědělství a venkova má také v plánu zjednodušit stovky administrativních postupů pro podniky a investory.
Českým firmám se mimo jiné rýsují příležitosti právě v oblasti zemědělských technologií. Silná poptávka je po zavlažovací technice, potravinářských linkách na zpracování masa i mléka, konzervárenských a balících strojích, minipivovarech, nápojových linkách nebo technologiích pro ustájení zvířat.
Export zemědělských výrobků z ČR do Vietnamu představuje hlavně komodity jako chmel, pivo, suroviny živočišného původu, slad a hnojiva. Co se týče potenciálu dalších vývozních komodit do Vietnamu, patří sem sušené mléko a mléčné výrobky, ovoce, cukrovinky, masné výrobky včetně konzerv, krmivo či insekticidy. Vedle výrazné poptávky po krmivech pro hospodářská zvířata roste i poptávka po petfood. Role, kterou domácí mazlíčci hrají ve vietnamské společnosti, se v posledních letech dramaticky mění. Ve městech se otevírají nové obchody s krmivy a chovatelskými potřebami, ale také veterinární kliniky, zatímco popularita psího masa jakožto pochutiny klesá.
VELETRH ILDEX
Veletrh ILDEX je nejvýznamnější akcí svého druhu v celém regionu Jihovýchodní Asie. Je zaměřen především na živočišnou výrobu, mlékárenství a technologie pro živočišnou výrobu. Česká expozice se na těchto veletrzích již stala tradicí.
České firmy Bioveta, Schülke CZ a Tekro měly letos možnost s podporou Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva zemědělství ČR představit své výrobky a technologie v rámci české expozice o ploše 36 m2. Česká expozice byla umístěna na nejvýhodnějším místě, tedy přímo před vchodem do výstavní haly, což vedle vkusné a výrazné výzdoby stánku pomohlo upoutat vyšší počet návštěvníků. Součástí programu českých firem byla také pracovní večeře s vietnamskými obchodními partnery.
Cílem projektu bylo podpořit agrární firmy z České republiky na vietnamském trhu po rozvolnění protipandemických opatření. Poslední ILDEX se před pandemií covid-19 konal v roce 2019 v Indonésii. Letošního ročníku se zúčastnilo celkem 276 firem ze 37 zemí a přilákal takřka 9 000 účastníků. Veletrhu se kromě českých společností zúčastnily také firmy z Jižní Koreji a USA, z evropských zemí pak například z Francie, Nizozemí či Německa.
Nikola Sichlerová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Hanoji
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz