Paletový trh a jeho paradox. Proč je použitá paleta dražší než nová?
I trh s paletami a dalším obalovým materiálem prošel za poslední dva roky náročnou zkouškou. Covid, růst poptávky, uzavírky v Číně, clo na dovoz dřeva z Kanady do USA a tím zvýšená poptávka evropského dřeva za oceánem, válka na Ukrajině, energetická krize a mnohé další události přinesly řadu problémů, kterým musí firmy při shánění palet čelit. Jsou nedostupné, drahé, chybí i materiál na jejich výrobu. Proč je použitá paleta dražší než nová? Jak se situace postupně mění a dojde konečně ke stabilizaci?
V druhém covidovém roce, konkrétně v létě 2021,
začala být situace na trhu s paletami poměrně dramatická. Reálně hrozilo,
že suroviny pro výrobu palet nebudou dostupné. Napomohl tomu i velký vývoz dřeva
do zahraničí. Odborníci na obalový materiál přiznali, že za celou svoji kariéru
nikdy takový nedostatek nezažili. Konec 2021 a začátek 2022 byl však optimističtější.
S narovnáváním dodavatelsko-odběratelských řetězců přišla i stabilizace paletového
trhu. Cena surovin neklesala, ale ani nerostla tak rychle, jako doposud.
Materiálu byl dostatek.
Konec února byl však bohužel ve znamení začátku války na Ukrajině, která optimistický vývoj scénáře na mnoha trzích opět změnila. Ukrajina a sousední Bělorusko jsou totiž těmi dřevařskými velmocemi, které podstatnou část surovin na paletový trh dodávají. Cena transportní europalety se tak meziročně více než zdvojnásobila, a to i v situaci, kdy již před rokem byla její cena poměrně vysoká.
I ostatní dřevěné produkty pro transport zboží výrazně podražily
– řezivo, OSB desky, překližka a další. Aktuálně je dřevo a výrobky na bázi
dřeva nejdražší v historii a každý týden zdražují. Naštěstí je ho však
alespoň dostatek.
Loňský nedostatek dřeva na českém trhu měl za následek také
to, že se začaly hojně objevovat palety „padělané“ – neodpovídající normě.
Většinou právě z Ukrajiny a Běloruska. Tento problém se počátkem války
sice eliminoval, nové falešné europalety k nám z východu nepřicházejí,
ale ty z loňska jsou u nás samozřejmě i nadále. Falešné europalety nesou
různá označení – EUR II. jakosti, nesušená EUR, odlehčená EUR. Takové značení
je však proti předpisům. Žádná z palet, která nesplňuje jasně danou normu
EUR palety nesmí ve svém názvu toto označení používat.
Velkým problémem jsou i hřebíky, které v paletách tvoří nepostradatelný spojovací materiál. Jejich cena extrémně roste, a hlavně nejsou dostupné. Hřebíky sice tvoří jen nízké jednotky procent z ceny palety, ale bez nich palety vyrobit nelze. Obvykle se dováží z Ukrajiny, Běloruska a Ruska.
Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK, říká: „Geis má dostatečné zásoby všech potřebných surovin a materiálů pro bezproblémové dodávky palet a dřevěného obalového materiálu pro svoje klíčové a dlouhodobé zákazníky. Neustále se na nás navíc obrací další a další klienti, kterým se snažíme vyjít vstříc a naše zdroje neustále doplňovat a navyšovat. Bohužel ne vždy je to možné."
Z europalet se jednoduše stalo nedostatkové zboží. Spousta
zákazníků byla zvyklá, že v rámci optimalizace nákladů využívala použité
EUR palety (A – málo opotřebované, tzv. světlé, B – více opotřebované „tzv.
tmavé“). Zcela logicky předpokládali, že použité palety jsou levnější a dostupnější
než palety nové. Trh s těmi použitými tedy intenzivně pracoval a jejich
cena se zvyšovala. Sezónně tedy, paradoxně, dochází k situacím, kdy dodávka
nových palet na trh je cenově na stejné, nebo dokonce nižší úrovni, než tržní
cena palet použitých (ve třídě A).
Jakákoliv predikce je v dnešní době velice těžká, lépe řečeno nemožná. Jak říká Tomáš Körner: „Vždy se spíše jedná o přání než o seriózní výhled. Můj názor je, že ceny nemohou růst do nekonečna a že se aktuálně nacházíme, případně brzy nacházet budeme, na cenovém vrcholu. Zásadní snížení cen se rozhodně očekávat nedá, ale stabilizace reálná je. V dnešní turbulentní době si však nemůžeme být jisti vůbec ničím a jak jsme již několikrát poznali, zítra nás může překvapit okolnost, o které dnes nemáme ani zdání. Jsem životní optimista, a proto věřím uklidnění a stabilizaci trhu.“
Tomáš Körner
Tomáš Körner je vedoucí produktu Obaly v logistické společnosti Geis CZ. Odpovídá za rozvoj celého portfolia obalových materiálů a služeb, které Geis v oblasti přepravního a prodejního balení nabízí. Jeho zájmem jsou hlavně speciální obalová řešení a exportní balení, při jejichž vývoji a realizaci dobře využije svoje vědomosti, ale také praktické zkušenosti. Vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně, kde získal bakalářský titul v oboru Dřevařství. V blízkých oborech se pohybuje od roku 2009 s roční přestávkou, při které sbíral zkušenosti v Kanadě.
Geis CZ s.r.o.
Společnost Geis CZ, s.r.o. zajišťuje komplexní logistické služby od kusové, paletové, celovozové až po leteckou a námořní přepravu. Dále kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, jednoduché skladování i specializované logistické projekty. Na českém trhu působí více než 30 let a zaměstnává téměř 1 000 pracovníků.
Více na https://www.geis.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn