Souboj Titánů: Coca-Cola vs PepsiCo
Před zahájením včerejší obchodní seance v USA, vykázala společnost Coca-Cola výsledky hospodaření za druhý kvartál. Firma vykázala čistý zisk na akcii (Non-GAAP) ve výši 0,70 USD, zatímco se dříve odhadovalo o 3 centy na akcii méně. Tržby společnosti dosáhly 11,3 miliard USD při odhadu 10,68 miliard. Coca-Cola tak meziročně zvýšila tržby o 11,9 %, avšak čistý zisk poklesl v meziročním srovnání o 28 %.
Druhou společností v dnešním srovnání je PepsiCo, které své výsledky zveřejnilo již na počátku výsledkové sezóny. Vykázané tržby a zisky nebyly o moc horší, ba naopak. Zisk na akcii dosáhl 1,86 USD a překonal odhad 1,74 USD. Meziročně tak EPS vzrostl o 9,4 %. Odhadované tržby ve výši 19,55 miliard byly překonány o 0,7 mld. na 20,25 miliard USD. I zde byl zaznamenán meziroční nárůst nárůst o 5,5 %.
Obě společnosti tak vykázaly poměrně slušný růst. Navíc je nutno říct, že akcie obou firem v letošním roce porazily benchmark S&P 500. PepsiCo si sice od ledna připsalo asi 0,6% ztrátu, avšak index se propadl již o více než 18 %. Akcie Coca-Coly vykázaly lepší výkonnost, když si od začátku roku připsaly mírně přes 6,6 %. Nicméně by bylo fér zmínit, že poražení trhu je dáno sektorem, ve kterém obě společnosti působí.
Consumer defensive je sektorem, který není ve velké míře náchylný na střídání hospodářského cyklu. Řadí se do něj firmy vyrábějící nápoje, potraviny, tabák nebo například produkty pro péči o tělo. V tomto odvětví je pro spotřebitele nejdůležitější kvalita a hlavně značka. Přestože se oběma společnostem zvýšily náklady na výrobu (Coca-Cola o 28 %, PepsiCo o 6 %), podařilo se dodatečné náklady skrýt do marže.
V absolutním vyjádření se společnostem dařilo velmi dobře, jaká je však jejich profitabilita ve srovnání s loňským druhým čtvrtletím?
Srovnání ukazatelů rentability společnosti Coca-Cola ve 2Q2022 a 2Q2021. Zdroj dat: investors.coca-colacompany.com
Ačkoliv se společnosti Coca-Cola podařilo valnou většinu nákladů přenést na zákazníky, došlo k rapidnímu poklesu ziskovosti. Největší vliv na zvýšení výrobních vstupů měly komodity, zejména pak hliník. Společnost uvedla, že ve druhém čtvrtletí se tržby zvýšily pouze díky většímu objemu prodejů. Navzdory posílení tržeb vysokomaržového segmentu away-from-home, do kterého se zařazují prodeje nápojů z kin a restaurací, se objem výrazně do profitability nepropsal.
Srovnání ukazatelů rentability společnosti Coca-Cola ve 2Q2022 a 2Q2021. Zdroj dat: investors.pepsico.com
Společnost PepsiCo ve druhém kvartálu sužovaly podobné problémy jako jejího konkurenta. CFO firmy Hugh Johnston pro CNBC uvedl, že se navzdory vysoké inflaci snaží dělat vše proto, aby se snížily náklady na podnikání. Dosavadní snahy se však bohužel na maržích prozatím neukazují, dokonce je společnost ve srovnání s Coca-Colou mírně horší.
Obě společnosti za sebou mají zajímavé druhé čtvrtletí, které se neslo v duchu konzervativního růstu tržeb a zisků. Zajímavější jsou však budoucí odhady obou konkurentů. Zatímco PepsiCo očekává 10% organický růst do konce letošního roku, Coca-Cola je odvážnější a věří si na 12-13 %. Odhady Coca-Coly jsou však ještě zvýšeny z původního odhadu 7-8% růstu. Nejdůležitějším aspektem v ziskovosti společnosti budé vývoj cen kovů, ale i kukuřice, ze které společnosti vyrábí syrup. Ta by jako tradičně měla v zářijovém období růst, nedá se však vyloučit zdražení této komodity i v souvislosti s horkým počasím v USA a obsazováním přístavů na Ukrajině ruskými vojsky.
Tomáš Cverna
Zajímal se o finanční trhy již během studia na gymnáziu. V této době získával i první zkušenosti s publicistikou, kdy pod hlavičkou Institutu ekonomického vzdělávání působil jako komentátor. Tomáš Cverna většinou píše o fiskální politice nebo akciových trzích. Mezi jeho největší zájmy patří fundamentální analýzy společností z vyspělých trhů. Od června 2022 působí jako Trainee analytik kapitálových trhů ve společnosti XTB.
XTB
XTB jako přední evropský broker byl založen v roce 2004 a je jedním z největších brokerů na světě s kancelářemi ve 13 zemích, včetně České republiky, Slovenska, Velké Británie, Španělska, Německa, Francie a Chile. Pražská kancelář je zde od roku 2008. Je regulován světovými dohledovými orgány jako je britské FCA, polské KNF nebo kyperský CySEC. Od roku 2016 je společnost kotována na varšavské burze.
Více na https://www.xtb.com/cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz