Vývoj indexů spotřebitelských cen - 2. čtvrtletí 2022
13. 7. 2022
Vývoj indexů spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022
Ve 2. čtvrtletí 2022 vzrostly spotřebitelské ceny proti 1. čtvrtletí 2022 o 5,1 %. V meziročním srovnání vzrostly spotřebitelské ceny ve 2. čtvrtletí 2022 o 15,8 %, což je o 4,6 procentního bodu více než v 1. čtvrtletí 2022.
Mezičtvrtletní vývoj spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022 ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddílech bydlení, potraviny a nealkoholické nápoje, doprava. V oddíle bydlení vzrostly ceny nájemného z bytu o 1,1 %. Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné) se zvýšily o 4,3 %. Ceny výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu se zvýšily o 6,3 %. Ceny elektřiny byly vyšší o 7,2 % a zemního plynu o 16,4 %. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje se zvýšily ceny pekárenských výrobků a obilovin o 9,1 %, masa o 14,5 %, olejů a tuků o 11,3 %, ceny ve skupině mléko, sýry, vejce o 7,7 %, ceny cukru o 10,8 %. Ceny zeleniny byly vyšší o 3,2 %, z toho brambor o 14,6 %. Ceny ovoce vzrostly o 0,3 %. V oddíle doprava byly ceny pohonných hmot a olejů vyšší o 14,9 % a automobilů o 3,9 %. Ceny dopravních služeb vzrostly o 11,2 %. Průměrná meziměsíční změna úhrnného indexu spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022 byla 1,7 %, v 1. čtvrtletí 2022 to bylo 2,5 %.
Indexy spotřebitelských cen (předchozí čtvrtletí = 100)
ODDÍL |
2.čtvrtletí |
3.čtvrtletí |
4.čtvrtletí |
1.čtvrtletí |
2.čtvrtletí |
ÚHRN |
101,0 |
102,0 |
101,6 |
106,3 |
105,1 |
Potraviny a nealkoholické nápoje |
100,3 |
99,8 |
100,1 |
106,5 |
107,7 |
102,1 |
100,6 |
101,1 |
103,1 |
100,7 |
|
Odívání a obuv |
102,4 |
102,8 |
107,7 |
103,2 |
105,1 |
100,8 |
102,4 |
101,6 |
110,6 |
105,5 |
|
Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy |
101,2 |
102,0 |
102,8 |
102,7 |
103,6 |
Zdraví |
101,5 |
101,0 |
100,4 |
103,8 |
103,1 |
103,1 |
102,8 |
104,6 |
105,7 |
108,0 |
|
Pošty a telekomunikace |
100,0 |
99,7 |
100,1 |
100,1 |
100,0 |
Rekreace a kultura |
99,2 |
105,9 |
98,2 |
105,1 |
101,8 |
Vzdělávání |
100,1 |
100,4 |
100,9 |
100,4 |
100,3 |
Stravování a ubytování |
100,6 |
102,8 |
102,7 |
105,7 |
108,9 |
Ostatní zboží a služby |
100,6 |
101,3 |
101,4 |
103,2 |
103,5 |
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny ve 2. čtvrtletí 2022 proti 2. čtvrtletí 2021 o 15,8 %, tedy o 4,6 procentního bodu více než v 1. čtvrtletí 2022. Tento vývoj ovlivnilo zejména zrychlení cenového růstu v oddílech bydlení, potraviny a nealkoholické nápoje, doprava.
Opačně, tj. na pomalejší zvyšování cen, působil především cenový vývoj v oddíle alkoholické nápoje, tabák.
Změny ve vývoji cen ve 2. čtvrtletí 2022 se promítly do zrychlení meziročního růstu tržních cen na 14,2 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 10,3 %). Regulované rostly o 23,3 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 15,7 %).
Vliv na zrychlení růstu cenové hladiny měly především ceny v oddíle bydlení, kde se zvýšily ceny nájemného z bytu o 4,6 %, výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu o 20,3 %, vodného o 5,3 %, stočného o 6,4 %, elektřiny o 30,8 %, zemního plynu o 50,4 %, tepla a teplé vody o 17,8 %. Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné) byly vyšší o 19,0 %.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje se ceny ve skupině mléko, sýry, vejce ve 2. čtvrtletí 2022 meziročně zvýšily o 17,5 %, z toho ceny polotučného trvanlivého mléka se zvýšily o 38,6 %. Ceny jogurtů meziročně vzrostly o 13,0 %, sýrů a tvarohů o 14,0 %, vajec o 22,6 %, cukru o 32,7 %, zeleniny o 7,1 % (z toho ceny brambor o 23,1 %), ryb o 7,0 %, nealkoholických nápojů o 9,7 % (z toho ceny kávy o 12,1 %), olejů a tuků o 33,4 % (z toho ceny másla o 46,3 %), chleba o 24,8 % a ceny mouky a jiných obilovin byly vyšší o 62,1 %. Ceny masa se zvýšily o 16,2 %, z toho vepřového masa o 17,4 % a ceny uzenin o 7,8 %. Ceny ovoce vzrostly o 1,1 %.
* Sezónní potraviny zahrnují ryby a mořské plody, ovoce a zeleninu.
V oddíle doprava se zvýšily ceny pohonných hmot a olejů o 44,5 % (v 1. čtvrtletí 2022 nárůst o 36,9 %). Cena benzínu Natural 95 byla v červnu 47,22 Kč/litr a cena nafty 46,99 Kč/litr. Ceny automobilů vzrostly o 14,1 % (v 1. čtvrtletí 2022 růst o 10,9 %).
V oddíle alkoholické nápoje, tabák se zvýšily ceny tabákových výrobků o 8,5 %. Ceny piva vzrostly o 3,6 % a vína o 1,5 %. Ceny lihovin byly nižší o 0,9 %.
V oddíle stravování a ubytování se zvýšily ceny stravovacích služeb o 21,9 % a ceny ubytovacích služeb o 17,9 %.
V oddíle ostatní zboží a služby byly vyšší ceny finančních služeb o 3,5 %. Ceny zboží a služeb pro osobní péči vzrostly o 10,7 %.
V oddíle rekreace a kultura vzrostly ceny dovolených s komplexními službami o 10,2 % a rekreačních a kulturních služeb o 8,9 %.
V oddíle odívání a obuv vzrostly ceny oděvů o 22,0 % a obuvi o 16,3 %.
V oddíle bytové vybavení, zařízení domácnosti se zvýšily ceny nábytku a bytového zařízení o 14,6 % a spotřebního zboží pro domácnost o 9,1 %.
Výše uvedené pohyby spotřebitelských cen se projevily v růstu cen zboží úhrnem o 17,4 % a cen služeb o 13,1 %.
Harmonizovaný index spotřebitelských cen (HICP)[1])
Podle předběžných výpočtů vzrostl v červnu HICP v Česku meziměsíčně o 1,5 % a meziročně o 16,6 % (v květnu o 15,2 %). Podle bleskových odhadů Eurostatu byla meziroční změna HICP v červnu 2022 za Eurozónu 8,6 % (v květnu 8,1 %), na Slovensku 12,5 % a v Německu 8,2 %. Nejvyšší byla v červnu v Estonsku (22,0 %). Podle předběžných údajů Eurostatu byla meziroční změna HICP 27 členských zemí EU v květnu 8,8 %, což bylo o 0,7 procentního bodu více než v dubnu. Nejvíce ceny v květnu meziročně vzrostly v Estonsku (o 20,1 %) a nejméně ve Francii a na Maltě (shodně o 5,8 %).
Vývoj indexu spotřebitelských cen v členění dle oddílů ECOICOP
Indexy spotřebitelských cen ve 2. čtvrtletí 2022
Zpracovali: pracovníci Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
Kontaktní osoba:
Ing. Jiří Trexler
Oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ
Tel.: 274 054 137
E-mail: jiri.trexler@czso.cz
- rok 2022 | 2. čtvrtletí 2022 | 1. čtvrtletí 2022
- rok 2021 | 4. čtvrtletí 2021 | 3. čtvrtletí 2021 | 2. čtvrtletí 2021 | 1. čtvrtletí 2021
- rok 2020 | 4. čtvrtletí 2020 | 3. čtvrtletí 2020 | 2. čtvrtletí 2020 | 1. čtvrtletí 2020
- rok 2019 | 4. čtvrtletí 2019 | 3. čtvrtletí 2019 | 2. čtvrtletí 2019 | 1. čtvrtletí 2019
- rok 2018 | 4. čtvrtletí 2018 | 3. čtvrtletí 2018 | 2. čtvrtletí 2018 | 1. čtvrtletí 2018
- rok 2017 | 4. čtvrtletí 2017 | 3. čtvrtletí 2017 | 2. čtvrtletí 2017 | 1. čtvrtletí 2017
- rok 2016 | 4. čtvrtletí 2016 | 3. čtvrtletí 2016 | 2. čtvrtletí 2016 | 1. čtvrtletí 2016
- rok 2015 | 4. čtvrtletí 2015 | 3. čtvrtletí 2015 | 2. čtvrtletí 2015 | 1. čtvrtletí 2015
- rok 2014 | 4. čtvrtletí 2014 | 3. čtvrtletí 2014 | 2. čtvrtletí 2014 | 1. čtvrtletí 2014
- rok 2013 | 4. čtvrtletí 2013 | 3. čtvrtletí 2013 | 2. čtvrtletí 2013 | 1. čtvrtletí 2013
- rok 2012 | 4. čtvrtletí 2012 | 3. čtvrtletí 2012 | 2. čtvrtletí 2012 | 1. čtvrtletí 2012
- rok 2011 | 4. čtvrtletí 2011 | 3. čtvrtletí 2011 | 2. čtvrtletí 2011 | 1. čtvrtletí 2011
- rok 2010 | 4. čtvrtletí | 3. čtvrtletí | 2. čtvrtletí | 1. čtvrtletí
Zveřejněno dne: 13.07.2022
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.
Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz