Nový průzkum Eurobarometru: občané EU nejvíce důvěřují tradičním médiím
Dnes zveřejněný zvláštní průzkum Eurobarometru se podrobně zabývá návyky občanů v oblasti médií, jejich důvěrou v různé sdělovací prostředky i postojem k dezinformacím.
Povědomí o Unii a její výskyt v médiích
Občany nejvíce zajímají politická témata v jejich zemi (uvedlo to 50 % respondentů). Evropské a mezinárodní záležitosti jsou v těsném závěsu (46 %), podobně jako místní zprávy (47 %).
72 % respondentů si vybavuje, že nedávno četli, viděli nebo slyšeli zprávy o Evropské unii, a to buď v tisku, na internetu, v televizi nebo v rozhlasu. 57 % z nich nedávno četlo, vidělo nebo slyšelo zprávy o Evropském parlamentu.
Zprávy o EU z nedávné doby si nejméně vybavují Francouzi (57 %) a nejvíce pak Rumuni (90 %). U zpráv o Evropském parlamentu se rozpětí pohybuje mezi 39 % ve Francii a 85 % na Maltě.
Mediální návyky
Pro 75 % respondentů je hlavním zdrojem informací televize. Týká se to zejména občanů starších 55 let. Za televizí s poměrně velkým odstupem následuje online zpravodajství (43 %), rozhlas (39 %) a platformy sociálních médií a blogy (26 %). Tisk se nachází na pátém místě a pětina respondentů (21 %) uvádí, že hlavním zdrojem zpráv jsou pro ně noviny a časopisy. Mladší respondenti ke sledování zpráv mnohem více využívají platformy sociálních médií a blogy (46 % osob ve věku 15–24 let oproti 15 % osob ve věku od 55 let).
Ačkoli hrají tradiční zpravodajské zdroje – zejména televize – významnou úlohu, 88 % respondentů sleduje alespoň část zpráv online na svém chytrém telefonu, počítači nebo notebooku. 43 % respondentů k tomu používá zpravodajské servery (např. internetové stránky novin). 31 % se o novinkách dozvídá z článků nebo příspěvků na svých sociálních sítích – to se týká zejména mladých lidí (43 % osob ve věku 15–24 let oproti 24 % respondentům ve věku od 55 let).
Placení za online zpravodajství je i nadále spíše výjimkou: 70 % z těch, kdo zprávy vyhledávají na internetu, za tyto služby platit nechce.
Důvěryhodnost mediálních zdrojů
Občané více důvěřují tradičním vysílacím sdělovacím prostředkům a tisku, včetně jejich internetových verzí, než online zpravodajským platformám a kanálům na sociálních médiích. Největší důvěru mají veřejnoprávní televizní a rozhlasové stanice (ať už ve svých původních či online verzích): pravdivé zprávy od nich očekává 49 % respondentů. Na druhém místě následuje tisk s 39 %, u soukromých televizních a rozhlasových stanic je to 27 %. Jedinou zemí, ve které jsou soukromé stanice považovány za nejdůvěryhodnější zdroj informací, je Polsko. Maďarští respondenti se od tradičních zdrojů odklánějí ještě radikálněji a nejvíce věří „lidem, skupinám nebo přátelům na sociálních médiích“.
Důvěra hraje důležitou roli i v tom, jaké zprávy na internetu občané otvírají. 54 % respondentů se rozhoduje podle toho, zda je zaujal název článku. Pro 37 % je rozhodující, zda věří zdroji, který zprávu zveřejnil.
Dezinformace a falešné zprávy
Více než čtvrtina respondentů (28 %) se domnívá, že byli v posledních sedmi dnech „často“ nebo „velmi často“ vystaveni dezinformacím a falešným zprávám. V Bulharsku je o tom přesvědčeno celých 55 % respondentů, nejméně jich je naopak v Nizozemsku (odpověď „velmi často“ zvolilo pouze 3 % Nizozemců, „často“ 9 %).
Většina respondentů si myslí, že dezinformace a falešné zprávy rozpoznají: 12 % je o tom přesvědčeno pevně a 52 % částečně. Míra přesvědčení, že člověk dovede rozlišit mezi pravdivými a falešnými zprávami, klesá s věkem a zvyšuje se s úrovní vzdělání.
Souvislosti
Názory občanů na Evropskou unii a Parlament jsou ovlivněny tím, co vidí, slyší a čtou v různých médiích. Tento bleskový průzkum Eurobarometru přináší podrobný přehled o tom, jak občané používají sdělovací prostředky a jaké mají v této oblasti návyky. Zaměřuje se jak na tradiční, tak i online média. Agentura Ipsos European Public Affairs vedla rozhovory s reprezentativním vzorkem občanů EU ve věku od 15 let v každém z 27 členských států Evropské unie. V období od 26. dubna do 11. května 2022 uskutečnila prostřednictvím online dotazníků (metoda CAWI) rozhovory s 52 347 respondenty. Využívala přitom své online panely a partnerskou síť.
Výsledky pro celou EU jsou váženy podle počtu obyvatel každé země.
Zjištěné údaje a celá zpráva jsou k dispozici zde.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz