(Kurzy.cz)
Tesla ve 2. čtvrtletí zaznamenala takřka pětinový propad prodejů. Čínská konkurence mezikvartálně jen stagnovala
Od loňského 1. prosince dle sídla již texaská společnost Tesla ještě v letošním 1. čtvrtletí dokázala o několik set vozů udržet svůj dlouhodobý přetrvávající mezikvartální nárůst prodejů vozů. V návaznosti zejména na několikatýdenní covidový výpadek produkce v čínské gigafactory však uplynulé čtvrtletí přineslo přerušení trendu. K zákazníkům se nakonec dostalo sotva 255 tisíc elektromobilů Tesla. Tedy oproti úvodnímu čtvrtletí roku o zhruba 55 tisíc méně, resp. tedy o téměř 18 %. Méně vozů Tesla prodala naposledy v loňském 3. čtvrtletí. Trh čekal o něco menší propad prodejů, resp. konsenzus trhu indikoval pokles na 256,5 tis. vozů.
V meziročním srovnání si Tesla nicméně nadále udržuje růstovou trajektorii. Před rokem totiž za srovnatelné období prodala 201 tis. elektromobilů. Vzhledem k již vlastně slabší výkonnosti v úvodní části roku, se pro letošek zdá být hůře dosažitelný dříve společností predikovaný dlouhodobý každoroční produkční růst o zhruba 50 %. Druhá polovina roku však může přinést zlom, ať už v návaznosti na rozběh výroby v nových továrnách v Berlíně a v Texasu či upgradu výrobních linek v Šanghaji, kde se hovoří o budoucí výrobní kapacitě dokonce až 22 tisíc vozů týdně. Bez bližších podrobností Tesla již v sobotu zmínila, že červen byl z hlediska výroby vůbec nejlepším měsícem v historii firmy...
Rekordní výroba luxusních vozů
Jak plyne z výše uvedeného přehledu automobilky, samotná produkce za uplynulé čtvrtletí byla o zhruba 4 tisíce vozů vyšší než zmiňované prodeje. Mezikvartálně každopádně výroba klesla o necelých 47 tis. vozů, v meziročním srovnání jich však Tesla vyprodukovala o 52 tis. více. Hlavním výrobním artiklem zůstávají elektromobily Model 3 a Model Y, přestože právě u nich došlo k poklesu výroby. Naopak u luxusních vozů Model S a X zaznamenala Tesla další čtvrtletí v řadě nárůst produkce a dokonce překonání historických maxim před faceliftem, který následně způsobil v úvodu loňského roku takřka zastavení výroby. Tesla starších verzí Modelu S a X v tehdy rekordním 4. čtvrtletí roku 2020 vyrobila 16,1 tis., v uplynulém čtvrtletí zmiňovaný rekord tedy překonala o zhruba 300 vozů.
Čínská konkurence mezikvartálně „jen“ stagnovala
Prodejní čísla zveřejnili také někteří další producenti elektromobilů. Možno zmínit „čínskou Teslu“, jak je často přezdíváno automobilce NIO (NIO). Ta za uplynulé čtvrtletí dodala celkem přes 25 tis. vozů (podobně jako v 1Q), když o celkový výsledek se postaral zejména rekordní červen s prodeji takřka 13 tis. elektromobilů. V meziročním srovnání více než 60 % nárůst. Každopádně po dosavadních 4 letech prodejů vozů NIO se jich k zákazníkům v souhrnu zatím dostalo jen sotva 218 tis., což tedy pro porovnání zmiňovaná Tesla zvládá již několik období za jediný kvartál.
Strmější meziroční nárůst produkce, potažmo prodejů lze vysledovat u konkurenční Xpeng (XPEV). Za červen oznámila prodeje takřka 15 300 vozů, což je meziroční nárůst o 133 %. Celkově se jí tak prodeje za 2. čtvrtletí meziročně takřka zdvojnásobily na 34 422 vozů. Nicméně mezikvartálně se jednalo o pokles zhruba sto vozů. Vedle v současnosti prodávaných vozů P7, P5 či řady G3, hodlá XPeng v srpnu spustit příjem objednávek na své nové vlajkové SUV G9, které se má k prvním zákazníkům začít dostávat již o měsíc později.
Závěrem možno zmínit, že hospodářské výsledky za uplynulé čtvrtletí plánuje Tesla zveřejnit ve středu 20. července po uzavření trhů. Před prodlouženým víkendem (v pondělí v USA svátek Den nezávislosti) akcie Tesla v pátek zakončily výše na necelých 682 USD (+1,2 %). Zmiňované na Wall Street rovněž obchodované konkurenční akcie NIO (NIO) se vydaly proti trhu poklesem na 21,36 USD (-1,66 %). Akcie XPeng (XPEV) pak oslabily ještě výrazněji na 30,28 USD (-4,6 %). Trh tak posledně zmiňovanou čínskou firmu aktuálně oceňuje na 27,5 mld. USD, tedy o zhruba 8 mld. USD méně než zmiňovanou NIO. Tesla si zachovává mnohonásobný odstup s aktuálním oceněním ve výši 706,6 mld. USD.
Jak patrno z níže uvedeného grafického přehledu vývoje kurzů, zatímco akcie Tesla aktuálně v meziročním srovnání prakticky stagnují, akcie NIO ztrácí přes 30 %, resp. akcie XPeng přes 58 %.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?