Středočeský (kr-stredocesky.cz)
Z regionů  |  06.06.2022 11:11:12

Středočeský kraj městům a obcím nabízí v případě dopravní obslužnosti férové řešení

dopravní obslužnost SK

Středočeský kraj reaguje na rozhodnutí primátora Milana Volfa, který nehodlá s krajem spolupracovat při zavádění Standardů dopravní obslužnosti (SDO). Místo usednutí k jednacímu stolu nad kompromisní nabídkou, spočívající ve hledání vzájemných synergií při koordinaci městské a regionální dopravy a vzniku reálných úspor jak pro Středočeský kraj, tak i pro město Kladno, se snaží vytvářet konflikt, ve kterém se nechává zastupovat renomovanou advokátní kanceláří a utrácí tak nemalé finanční prostředky z rozpočtu města. Kraj přitom nabízí řešení, které by rozpočet města nijak nezatížilo. Pokud se Kladno rozhodne nespolupracovat, kraj bude nucen výrazně omezit spojení.

Statutární město Kladno se až do letošního roku na spolufinancování spojů příměstských linek systému PID příliš nepodílelo. „Se spuštěním systému kalkulací SDO je kalkulována částka na spolufinancování stávajících regionálních linek ve výši 12 milionů , což je pořád s ohledem na velikost městského rozpočtu a počet jeho obyvatel malá částka. Jde o 173 korun na obyvatele. Je to tedy částka výrazně pod celokrajským průměrem,“ vypočítává Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Primátor Milan Volf se z pohledu kraje snaží vytvořit zcela zbytečný spor. Najal si dokonce renomovanou právní kancelář. „Pokud se tento přístup nezmění, povede to k uplatnění SDO ze strany kraje, tedy k omezení nabídky spojení Kladna s jeho okolím, zejména Prahou, a dalším souvisejícím krokům, které nepochybně povedou ke zhoršení přístupu k veřejné dopravě pro samotné obyvatele. Nabídka spojení pro obyvatele Kladna se tak výrazně omezí a občané se tak stanou primátorovými rukojmími. Přitom jiný než současný přístup kraje, by ani nebyl fér. Valná většina středočeských obcí nemalé finanční prostředky na zajištění obslužnosti vynakládá. Kraj však disponuje právní analýzou, která hovoří o naprostém souladu s legislativou,“ konstatuje Petr Borecký a pokračuje. „Právní analýzu máme a jsme schopni ji okamžitě poskytnout nejen Kladnu, ale i všem občanům.“

Důvodem pro zavedení SDO bylo narovnání nevyhovujícího stavu, kdy některá města a obce přispívaly milionové částky na zajištění obslužnosti, zatímco jiné obce měly srovnatelný rozsah dopravy zcela zdarma. Stav byl nespravedlivý a dlouhodobě neudržitelný. Cílem zavedení tedy není navýšení celkového příspěvku obcí, nýbrž jeho rovnoměrnější redistribuce mezi více obcí. „Zavedením SDO jsme konečně definovali, jaký rozsah dopravy na jednotlivých linkách se považuje za standard, respektive co je z pohledu kraje, v souladu s příslušnými právními předpisy, považováno za splnění zákonné povinnosti v zajištění dopravní obslužnosti obyvatel na svém území,“ vysvětluje radní Petr Borecký. Rozsah dopravy nad tuto hranici považujeme za nadstandardní službu obyvatelům obcí, přičemž očekáváme, že se obce na úhradě těchto spojů budou v určité míře spolupodílet.

Kraj vůči obcím otevřeně deklaruje, že uzavření smlouvy o spolufinancování je dobrovolné, a že nabízí všem jednání o nastavení rozsahu dopravní obslužnosti, a tedy i příspěvků obcí na jednotlivých linkách.

Návrh řešení ze strany Středočeského kraje pro Kladno

Při použití aktuálně platné a schválené metodiky pro celý Středočeský kraj vychází na statutární město Kladno platba na SDO ve výši 12 milionů ročně. Neznamená to však, že město Kladno musí tuto částku přímo zaplatit.

V rámci integrace MHD Kladno do Pražské integrované dopravy v srpnu 2017 nedošlo k plné integraci MHD, spočívající ve hledání synergií mezi linkami MHD a linkami příměstskými. Zde navrhujeme, aby v závislosti na odhadu tzv. protarifovací ztráty byly odstraněny souběhy některých linek, čímž dojde k reálné úspoře finančních nákladů.

K jednání se momentálně nabízejí tři možná dopravní řešení, která by pro město Kladno neznamenala žádné zhoršení dopravní obsluhy, ale naopak by došlo k větší efektivitě dopravních výkonů na katastrálním území města.

  • Sloučení linky MHD Kladno 604 s regionálními linkami 624 a 629 vytvořením jedné linky s označením 604 v trase BratroniceKladno, nám. Svobody – Dřetovice s intervalem shodným po území města Kladna se současnou linkou MHD 604.
  • Obnovení původního trasování linky MHD 609 (Kladno, Oáza – Slaný) platného do 31.12.2021 a zrušení nově zřízené linky 565 Kladno, aut. st. – Slaný.
  • Možnost projednání většího zapojení linky 612 do systému MHD Kladno. V tomto případě by se jednalo o obnovení stavu před srpnem 2017, kdy byla v tomto režimu provozována linka MHD 12 za hranice města Kladna (shodně jako linka MHD 9).

 

Ve všech třech případech se jedná o dopravní řešení, která by byla plně v souladu s uzavřenou smlouvou na provoz linek MHD Kladno dopravcem ČSAD MHD Kladno.

Shrneme-li výše uvedené, navrhujeme zápočet kalkulací SDO s prostředky, které již město Kladno na dopravu vynakládá, zároveň také dojde k narovnání historických diskrepancí, což bude ošetřeno uzavřením všech potřebných smluv, a to smlouvou SDO i přístupovou smlouvu pro MHD Kladno, jejíž návrh kraj předal panu Volfovi v prosinci loňského roku.

Výsledné částky vychází orientačně takto:

Kalkulovaný příspěvek města Kladna na SDO: 12 mil.

Protarifovací ztráta: - 6 mil.

Odstranění souběhů linek MHD a regionálních: - 6 mil.

Součet: 0 mil.

 

Přesné částky by musely být samozřejmě dopočítány na základě technických jednání mezi odborem dopravy magistrátu statutárního města Kladna a zástupci IDSK



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688