army.cz (MO ČR)
Armáda  |  01.06.2022 00:00:00

V Čáslavi mají dva nové piloty letounu JAS-39 Gripen

Aby pilot mohl létat na gripenu, musí dosáhnout první pilotní třídy. To znamená nalétat minimálně 500 hodin, mít odlétaná povinná cvičení a být zdravotně způsobilý. Teprve potom může absolvovat výcvik ve Švédsku.

Kurz se tady skládá z několika částí, jednou z nich je výcvik na centrifuze. Ten byl rozdělený do dvou dnů, první byl testovací. Centrifugu si můžeme představit jako kapsli zavěšenou na rameni, která se velmi rychle otáčí. Nacvičuje se v ní anti-G manévr, což je zvláštní způsob dýchání. Vlivem přetížení se krev vlévá do nohou a piloti se během „géček“ snaží aktivně dostat krev zpět do horní poloviny těla.

Měsíc a půl teorie, teprve pak let

Důležitou součástí výcviku je teoretická příprava zaměřená na technický popis letounu JAS-39 Gripen a jednotlivých systémů. Teprve po téměř jednom a půl měsíci piloti usednou do letadla a absolvují svůj první let na gripenu.

„Trochu mě tu překvapila odlišná mentalita švédského letectva, systému výcviku i organizování létání. Největší rozdíl byl asi v tom, že každý z nás měl přiděleného svého vlastního instruktora. Ten se o nás staral od počátku výcviku až do prvního sólo letu. Zároveň odpovídal za náš progres během výcviku, sledoval naše pokroky, a právě on nás pustil na první samostatný let,“ vysvětlil jeden z nových pilotů gripenu.

Čeští piloti nalétali ve Švédsku během přeškolovacího výcviku zhruba 15 hodin. Mohli si tu vyzkoušet mimo jiné lety nad mořem, kde jsou limity mnohem benevolentnější a je při nich hodně snížena minimální výška.

„Létat gripena je splněný sen. Když jsem se v 19 letech rozhodoval co dál, gripen byl jasná volba,“ řekl jeden z pilotů. Ve stíhacím letectvu není nic víc, shodují se oba piloti.

Bojový výcvik až doma

Ve Švédsku piloti absolvovali tzv. coversion training, což je typové přeškolení. Létali vyšší techniku pilotáže, akrobacii ve dvojici, nadzvukovou akrobacii, ale žádný bojový výcvik. Ten je čeká nyní v České republice, trvá přibližně rok a obnáší cca 100-150 letových hodin. Poté budou moci držet ostrou hotovost v rámci systému NATINAMDS, integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.

„Základna v současné době disponuje do 25ti pilotů, kteří mohou létat gripena. Průměrná délka služby na tomto typu letounu je zhruba 15 let,“ uvedl velitel čáslavské základny brigádní generál Jaroslav Míka.

]]>
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688