Pardubice: Veřejnou dopravu by mohlo inspirovat Švýcarsko
Veřejnou dopravu by mohlo inspirovat Švýcarsko
(31.5.2022)Švýcarská veřejná doprava patří k nejvyspělejším v Evropě. Kde jinde se proto inspirovat, než právě v této alpské zemi? Proto Senát ČR vypravil na pracovní cestu delegaci, jejímž členem byl i senátor, člen Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu ČR a krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.
Jedním z důležitých témat byl například přínos vysokorychlostních vlaků, které už ve Švýcarsku delší dobu fungují. „Jejich přínos pro veřejnou dopravu je opravdu velký, samozřejmě za cenu masivních investic. Určitě bylo přínosné dozvědět se více o tom, jak se ulevilo silnicím, když se řada cestujících přesunula do vlaků. Jen pro představu, nyní jezdí vlaky trať mezi Norimberkem a Prahou přes čtyři hodiny. Pokud by byla vybudována vysokorychlostní trať, jelo by se to hodinu a půl,“ uvedl Michal Kortyš.
V České republice se o výstavbě vysokorychlostních tratí dlouhodobě hovoří, žádné konkrétní termíny ale doposud nepadly. „Silnice napříč republikou, Pardubický kraj nevyjímaje, jsou přetížené. Debatu o stavbě vysokorychlostních vlaků vítám a doufám, že se časem posuneme blíž k její realizaci,“ sdělil Michal Kortyš.
Další velkou inspirací pro českou i krajskou dopravu je takzvaný Swiss Travel Pass, který ve Švýcarsku funguje už od devadesátých let 19. století. Ten opravňuje k použití městské hromadné dopravy, vlaků, autobusů i dalších způsobů dopravy. „V České republice se podobný systém rodí ve velkých bolestech. Pro domácí cestující, ale i ty ze zahraničí, to je potom trochu zmatek a často nevědí, kde si koupit jaké jízdenky,“ sdělil Michal Kortyš.
Zajímavá je také švýcarská koncepce přestupních uzlů, takzvaných terminálů, které propojují různé způsoby veřejné dopravy. Pokud jsou terminály dobře vybudované, cestující mohou jít rovnou z veřejné dopravy na vlak nebo dálkový autobus. „Jsem rád, že takové terminály vznikají i na území Pardubického kraje. Věřím, že jednoduchost a pohodlí takové dopravy často převáží nad tím sednout do auta,“ řekl Michal Kortyš.
Základem je co možná nejvíce zjednodušit cestování veřejnou dopravou a také ji zrychlit. Švýcaři také hojně využívají mýtného systému, díky kterému vybírají peníze na budování dopravní infrastruktury. „Cesta do Švýcarska byla velká inspirace jak z pohledu celé země, tak z pohledu regionální dopravy. Všude jde o princip. Některé nové poznatky se budeme snažit přenést do našeho systému veřejné dopravy,“ dodal Kortyš.
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz