Trh ojetin v 1Q22 - auta jsou v ČR výrazně dražší, prodej škodovek se propadá
● Ojetiny do 5 let
stáří jsou meziročně o 22 % dražší
● Vozy Škoda si
udržely první pozici, ale meziročně ztratily více než 6 procentních bodů
● Ojetá auta
prodávaná v prvním čtvrtletí měla o 19 % vyšší nájezd než loni
Praha 30. května 2022: Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale
z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo,
Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České
republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny
byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny
vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč),
maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).*
Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných
ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km
v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy
s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem
o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý
čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější
(13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než
polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.
Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování
s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila
tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago
k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.
„Růst cen ojetých vozů
nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku
elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou
na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky
na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí
spíše na profitabilnější, dražší modely aut,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.
Prodej ojetých vozů v
ČR v podrobnějších datech
Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad
tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí
roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na
českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW
(nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále
nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o
SUV Kodiaq a Karoq.
Median ceny vozu do 5 let stáří 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) CZK 499,000 CZK
607,221 +21.7 %
Median ceny vozu do 10 let stáří 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) Median počtu najetých km 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) 56,974 68,051 +19 %
Podíl vozů s dieselovým motorem 52 % 48
%
Podíl vozů s automatickou převodovkou 39 % 44
%
Top 10 modelů podle pořadí
Top 5 značek podle podílu
|
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz