Do portfolia kbelských display pilotů se vrací ukázka leteckého hašení: Po devítileté pauze ji zhlédli diváci ve Strakonicích na akci nazvané Den s 25. protiletadlovým raketovým plukem vrtulník předvedl hašení požáru pomocí Bambi vaku
Předvedli vodní bombu
Během ukázky byl Bambi vak postupně čtyřikrát naplněn vodou a vrtulník následně předvedl čtyři způsoby vypuštění vody – nouzové vypuštění ve visu, základní vypuštění, vypuštění vody v co nejdelším pásu a předvedení takzvané vodní bomby. Ukázka proběhla ve spolupráci se strakonickými hasiči, kteří plnili vak vodou z cisterny.
Možná ještě atraktivnější bylo druhé vystoupení, ve kterém posádka vrtulníku ukázala záchranu osoby z nepřístupného terénu. „Ukázali jsme všechny techniky vysazení a vyzvednutí, tedy slanění, let se záchranáři v podvěsu a vyzvednutí pomocí palubního jeřábu,“ uvedl pilot vrtulníku kapitán Jiří Jogl.
Záchranáři visí na laně jako „Jo-jo“
Jedním z nejzajímavějších manévrů byla práce s palubním jeřábem ve visu nad místem vysazení, nazývané piloty „Jo-Jo“. „Na laně jsou zavěšeni záchranáři a palubní technik odvíjí lano ve chvíli, kdy začne vrtulník současně stoupat stejnou rychlostí. Poté následuje opačný postup s navíjením lana a klesáním stroje. Efekt spočívá v tom, že záchranáři na laně jsou po celou tu dobu na stejném místě, ve stejné výšce,“ popsal manévr kapitán Jogl.
Součástí ukázky byly prvky vysoké techniky pilotáže. Diváci tak byli svědky parádní podívané, kdy vrtulník předváděl obraty až na hranici svých možností. Při některých dosahoval přetížení 2,5 G. To vše klade vysoké nároky na techniku pilotáže a samozřejmě na sehranost celé posádky. „Pilot musí stroj dobře znát a vědět, jak se chová. Musí mít takzvaně naposlouchané otáčky rotoru. Jak my piloti říkáme, náš život je rotor,“ dodal kapitán vrtulníku.
I zkušený pilot může mít husí kůži
Kapitán Jiří Jogl působí jako pilot vrtulníku od roku 2004. Nalétáno má více než 2 200 letových hodin, z čehož téměř 2 000 hodin právě na vrtulníku W-3A Sokol. Je velitelem 3. roje u 243. vrtulníkové letky kbelské základny. S vrtulníkem W-3A Sokol létá mimo jiné ve prospěch Letecké záchranné služby Armády ČR v Plzni-Líních.
„Poslední dobou nejčastěji zasahujeme při dopravních nehodách. S příchodem jara přibývá nehod motorkářů. Většinou jsou to dost smutné příběhy,“ sdělil kapitán Jogl. V živé paměti má stále požár hájenky na Táborsku, kde před čtyřmi lety zasahoval s vrtulníkem W-3A Sokol. Těžce popáleného otce s dítětem musel letecky transportovat do zdravotnického zařízení v Praze. „Ještě teď když o tom mluvím, naskakuje mi husí kůže. Bylo to náročné hlavně po psychické stránce,“ zavzpomínal kapitán Jogl.
Letošní sezóna je jeho první v roli display pilota. Certifikován byl letos v dubnu. Koučem mu během náročné přípravy byl podplukovník Petr Šafařík, který je nejen zkušeným display pilotem, ale zároveň i velitelem 243. vrtulníkové letky.
V nejbližší době bude kapitán Jiří Jogl s vrtulníkem W-3A Sokol k vidění na Aviatické pouti v Pardubicích.
- Poznámka: Display pilot je pilot se speciálním výcvikem pro vysokou techniku pilotáže a certifikací pro předvádění letové ukázky na leteckých dnech.
Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz