V Thajsku vítězí elektronický obchod
Online obchodování (e-commerce) je u thajských zákazníků dlouhodobě mimořádně populární, mimo jiné vzhledem k jejich hektickému stylu života, který v řadě případů probíhá nepřetržitě (24/7). Statistická data a spotřebitelské průzkumy ukazují, že Thajsko je v regionu jihovýchodní Asie na druhém místě za Indonésií ve velikosti svojí internetové ekonomiky s hodnotou zhruba 30 miliard USD.
Ilustrační foto: Shutterstock
Pandemie covid-19 trend elektronického obchodování ještě posílila. V posledních letech v zemi přibylo 9 milionů uživatelů internetu, e-commerce vzrostl o 68 % jen v roce 2021. V současné době nakupuje spotřební zboží cestou online služeb kolem 37 milionů obyvatel Thajska, 30 % z nich nově právě vlivem pandemie. Navíc 95 % z nich nehodlá svoje zvyky měnit ani v postcovidovém období.
KVALITNÍ INFRASTRUKTURA
Hnací silou rozvoje je stále kvalitnější internetové připojení, univerzální používání mobilních telefonů, kapacitní logistické zázemí a vyspělé online platební systémy (QR kódy, platební brány, bezhotovostní karetní operace), což mimo jiné přispívá k větší spotřebitelské důvěře a přívětivosti online obchodování. Další zájem navíc podporuje rostoucí počet distribučních firem a snižování ceny doručovacích služeb.
Není proto překvapením, že se Thajsko rychle stává regionálním centrem nadnárodních firem, které chtějí proniknout na online trhy jihovýchodní Asie. Fenoménem v tomto směru se stala Lazada Group (gigant asijského e-commerce a součást čínské společnosti Alibaba), která v Thajsku založila centrum svého marketingu a vývoje produktů. Podílí se též na širokém zapojení místních malých a středních podniků do online obchodování.
PŘESHRANIČNÍ E-COMMERCE SÍLÍ
Přeshraniční e-commerce představuje téměř 30 % z celkového objemu thajského online obchodu, což je známkou silné chuti po zahraničním zboží a globálních značkách – a právě z toho by do budoucna mohly profitovat také české firmy v řadě konkurenceschopných oblastí svých aktivit. Čína, Japonsko a USA jsou aktuálně pro Thajce třemi hlavními „partnerskými“ trhy. Ze zájmových sektorů převažují výrobky a služby z oblasti jídla, potravin a nápojů, kosmetiky, domácího vybavení a spotřební elektroniky (včetně mobilních telefonů a aplikací).
Také thajská vláda se snaží podporovat dynamický rozvoj „digitální ekonomiky“ zjednodušením regulatorního rámce, postupným zaváděním celonárodního standardu pro e-platby (PromptPay) a upřednostněním bezhotovostních transakcí a online bankovních služeb pod hlavičkou programu „digitální transformace“ s názvem Smart Business Transformation Programme (SBTP). V obdobném duchu se i thajská agentura pro zahraniční investice (Thailand Board of Investment, BoI) snaží přilákat investory do zmíněných technologií a služeb sadou zajímavých pobídek (mimo jiné úleva na dani z příjmu právnických osob po dobu 8 let, osvobození od dovozních cel apod.), vše s cílem vytvořit z Thajska technologicky vyspělou regionální velmoc s významným inovačním potenciálem.
Aleš Ždimera, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bangkoku
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz