Vodíkové autobusy by v kraji mohly vyjet již v roce 2024

Rada kraje na svém dnešním zasedání schválila memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou MARTIN UHER bus. V případě realizace se Středočeský kraj stane jedním z prvních samosprávných celků v České republice, který nasadí veřejnou vodíkovou dopravu s využitím obnovitelných zdrojů.
Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Rada zároveň pověřila hejtmanku Petru Peckovou v případě schválení zastupitelstvem daný dokument podepsat.
Dotčení partneři spustí projekt, kdy bude zakoupeno deset dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota projektu činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Cestující by se měli vodíkových autobusů dočkat v průběhu roku 2024.“
Pomůže elektrárna Vrané
Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou. „Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou,“ potvrzuje Petr Borecký.
Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek (zde je nutné počítat s tím, že byť náklady na pořízení vodíkového autobusu snižuje dotace, tak i dotace jsou veřejné peníze). Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
Chceme i vývoj
Středočeský kraj tímto reaguje na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal, mající za úkol transformovat ekonomiky v Evropské unii tak, aby byla zajištěno účinnější využívání zdrojů. „Současně usilujeme o to, aby když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem,“ dodává Borecký.
V současné době zabezpečuje základní dopravní obslužnost kraje 28 dopravců, z toho 20 dopravců má přes třicet provozoven na území Středočeského kraje. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1314 vypravovaných vozů.
Memorandum ještě musí schválit krajské zastupitelstvo.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- V roce 2021 žilo na Vysočině téměř 14 000 cizinců, o 8,3 % více než v předchozím roce. Nejpočetnějšími byly osoby z Ukrajiny, Slovenska a Vietnamu
- Kofola zveřejnila kompletní výsledky za rok 2021 a potvrdila výhled pro rok 2022 se silným oživením v prvním kvartále
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Nedělní prezidentské volby ve Francii - jaký dopad na trhy a EU můžeme čekat?
- Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 28. 2. 2022
- Kompenzace státu za ubytování Ukrajinců vyplatí stát krajům, ne soukromníkům - Na pravou míru
- Uprchlíci z Ukrajiny budou moci být ubytováni i ve volných domech a bytech pro sociální bydlení, rozhodla vláda
- Zlín: V trolejbusech a autobusech můžete opět svobodně dýchat
- Leancat vyváží unikátní vodíková zařízení - nepodbízíme se cenou, říká šéf firmy
- Cyklobusy ve Zlínském kraji vyjedou už od 1. května
- Birnbaum (E.ON): Embargo na ruský plyn by mohlo ohrozit samotnou existenci EU
- Euractiv - Vlajkovou lodí předsednictví můžou být čipy, je to příležitost pro české firmy, říká ministr Bek
Benzín a nafta 11.08.2022
Natural 95 41.7 Kč![]() ![]() | Nafta 43.22 Kč![]() ![]() |
Prezentace
01.08.2022 Půlroční výsledky XTB 2022: 103.4 milionu EUR...
18.07.2022 XTB Research patří mezi nejlepší analytické týmy..
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jak se mění portfolio W. Buffetta a proč by vás to mělo zajímat
Jozo Perić, CapitalPanda
Česká národní banka po sérii zvyšování úrokových sazeb drží úrokové sazby na uzdě
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB sazby v srpnu nezvýšila a kosmetické zvýšení sazeb by stejně nic neřešilo
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jaký dopad může mít spor mezi Tchaj-wanem a Čínou na akciové trhy?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Ondřej Likeš, LYNX
Kvartální výsledky Meta Platforms: Čtvrtletní tržby poprvé klesly
Štěpán Křeček, BHS
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Deset nejlepších evropských technologických společností: vede irská společnost Medtronic
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Víte, které profese budou ve vašem kraji žádané?
Zimní stadion Nikolajka končí. Pro nový stadion...
Praha 2 dokončila revitalizaci jihovýchodní části.
Praha 13 - odstraňování laviček je bezohlednost...